[Łukasz Czyrny] Mamy godzinę 10 z małym kawałkiem zaczynamy posiedzenie XI sesji
Rady Powiatu Gryfickiego VII kadencji W dniu
2025 roku Szanowni Państwo przejdźmy teraz
może do porządku całego
i otwarcia posiedzenia i stwierdzenia quorum na 17 radnych mamy na dzisiejszej
sesji obecnych 14 trzech radnych nie ma z nami wszyscy dostarczyli
Ubezpieczenia chciałem powiedzieć Usprawiedliwienia usprawiedliwienia
swojej nieobecności które oczywiście uwzględniłem więc możemy podejmować
uchwały przyjęcie protokołu z ostatniego
posiedzenia w punkcie d w punkcie pierwszym protokół jak zawsze był do
wglądu Jeżeli ktoś by chciał coś dopisać dopowiedzieć
to słucham Jeżeli nie to przejdźmy do punktu drugiego dzisiejszego
dzisiejszej sesji jest to sprawozdanie z prac Zarządu Powiatu między sesjami
W punkcie 3 będzie podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie udzielenia i
rozliczenia dotacji dla publicznych i niepublicznych podmiotów oświatowych
prowadzonych przez osoby fizyczne i prawne i inne niż jednostka samorządu
terytorialnego oraz trybu przeprowadzenia kontroli prawidłowości
pobrania i wykorzystywania udzielonej dotacji oraz terminu i sposobu
rozliczania wykorzystania dotacji w punkcie 4 podjęcie uchwały
Rady Powiatu w sprawie określenia zasad trybu przeprowadzenia konsultacji
społecznych z mieszkańcami Powiatu Gryfickiego W punkcie piątym będziemy
mieli podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie uchwalenia planu pracy Rady
Powiatu Gryfickiego na rok 2025 W punkcie 6 podjęcie uchwały
Rady Powiatu w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Rolnictwa i Ochrony
Środowiska Rady Powiatu Gryfickiego na 2025 rok Punkt 7 interpelacje i zapytania radnych
Punkt 8 informacje i komunikaty Przewodniczącego Rady Punkt 9 wolne wnioski Punkt 10 zakończenie
posiedzenia Czy ktoś z Państwa chciałby coś zmienić w porządku obrad?
Jeżeli nie to to dziękuję Przechodzimy teraz do punktu drugiego sprawozdanie z
prac Zarządu Powiatu między sesjami W dniu wczorajszym
odbyły się połączone komisje Na tych Komisjach
szeroko były omawiane sprawy związane z decyzjami Zarządu które były od 21
stycznia 2025 roku do 17 lutego 2025 roku Szanowni Państwo otwieram
dyskusję Jeżeli ktoś by chciał zabrać głos i poruszyć tematy związane ze
sprawozdaniem zgłosił się pan radny Leszek Droździel bardzo proszę Panie Leszku
[Leszek Droździel] Już mnie słychać? Panie Przewodniczący Panie Panowie radni Panie
Starosto wczoraj faktycznie jak słusznie pan Przewodniczący
zauważył podjęliśmy dyskusję dotyczącą w ramach sprawozdania
przedłożonego przez pana Starostę punktów które były zawarte w
tym sprawozdaniu i jednym z punktów była sprawa dotycząca
pałacu Płoty Zresztą jak przyszedłem tutaj na na posiedzenie sesji to już zaczęliśmy
pytać radnego radnego z Płot czy pałac jeszcze stoi powiedział że stoi To tak
gwoli informacji ale nie o tym Chciałem powiedzieć o takiej sytuacji jaka ma
miejsce i właściwie próbować ją ocenić tutaj wspólnie z państwem i zastanowić
się jak to powinno dalej wyglądać Pałac w Płotach jest takim przyczynkiem
do do dyskusji do oceny sytuacji dotyczącej zarządzania nieruchomościami
w Powiecie O tym ja mówiłem już na poprzedniej sesji o tym mówiłem na
Komisji i o tym mówiłem również rozmawialiśmy z członkami
Rozmawiałem z członkami Zarządu i proszę Państwa tu mi się taka
sytuacja jawi że ta sytuacja jakby powinna nas zainspirować do rozwiązania
o charakterze ogólnym a z tego rozwiązania powinniśmy przejść do
szczegółu O co mi chodzi Ja mówiłem o tym że należy sporządzić coś takiego jak
plan zagospodarowania zarządzania
nieruchomościami w gminie w kontekście ewentualnej sprzedaży najmu Obojętnie
jak to dzierżawy czy wejścia nawet do jakiegoś
podmiotu na zasadzie spółki i tym podobnej rzy takiej takiego programu z
tego co wiem z tego co informowano mnie na dzień dzisiejszy jeszcze nie ma No
jeżeli nie ma no to spotykamy się z takimi sytuacjami
jak w związku z pałacem w Płotach że nagle jesteśmy troszeczkę nie to że
zaskakiwani że pałac ten należy oddać przekazać na rzecz samorządu Gminy za przysłowiową
złotówkę no to Pomysł sam wart jest zastanowienia Natomiast chodzi o sposób
i tryb tego przeprowadzenia całej tej
operacji Ja tutaj apeluję do zarówno Zarządu jak i do Rady Powiatu o to
żebyśmy przygotowali już w kontekście tej sprawy taki właśnie projekt dotyczący
zarządzania nieruchomościami to nie tylko chodzi o pałac
Pałac to jest taki symbol w tej chwili w Płotach
Ale chodzi również pozostałymi nieruchomościami są drogi inne obiekty na
terenie Powiatu którymi się też powinniśmy zastanowić co i jak należy w
przypadku tych obiektów i tych nieruchomości czynić dalej To jest
pierwsza sprawa druga w trakcie dyskusji była mowa o tym radni zgłaszali
informacje że tryb i sposób że tak powiem przekazania tej nieruchomości może być różny
Tak jak wcześniej powiedziałem dzierżawa może być najem może być sprzedaż i tutaj też powinien być
opracowany ten system bo sama ustawa o przetargach i o zbyciu nieruchomości to
nas wiąże jako samorząd Powiatu to my wiemy od wielu wielu lat ale również
powinno być coś takiego jak w przypadku tej nieruchomości w Płotach zapisane że
nieruchomości o takim charakterze powinniśmy być może zbywać w takim
trybie jak była mowa czyli za przysłowiową złotówkę bo spełnia
to cel publiczny Radzie byłoby zdecydowanie szybciej i łatwiej
podejmować decyzje i nie byłaby ona poddana pewnego rodzaju presji czy to
publicznej czy informacyjnej bo nagle o to jak Państwo wiecie żeby nie uprzedzać
bo na pewno inne osoby też z Rady Powiatu będą czy też pan Starosta
i czy inni będą mówili na ten temat ukazuje się informacja że pałac
został sprzedany za złotówkę To gdzieś tam krąży wywołuje emocje bo tutaj radni nawet nie
wiedzą że Zarząd no wziął i sprzedał pałac Prawda? To a to jest oczywiście
nieprawdą to jest nieprawdą bo Zarząd nie sprzedał tego prą Przepraszam na Rady
Powiatu wtedy łatwiej nam będzie dyskutować o tym co się co mamy w tym
zakresie zrobić czy podnieść rękę za czy podnieść rękę przeciw Ja proszę Państwa
więcej uważam że nie nie ma na ten temat co mówić bo myślę że inni radni też
tutaj dołożą swoje przemyślenia i uwagi i wtedy kończąc już konkludując łatwiej
nam podjąć decyzję nie jest ona decyzją emocjonalną jest wyważona A tak nawet
przysłuchując się wczoraj tej naszej dyskusji to wszyscy mają rację trzeba
zrobić wspólnie z Płotami to trzeba robić to bez Płot trzeba mieć ekwiwalent
pieniężny i tym podobne rozwiązania No dobrze że tutaj siedzą osoby które mają
też wiedzę i doświadczenia na ten temat ale wiedzą dobrze że to musi być
profesjonalnie przygotowane bo to jest pałac który ma określoną historię
określoną wartość do tego jest 8 hektarów ziemi tak jak pan Proszę? 9 ha Tak
pan Starosta wczoraj powiedział jest to pod Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków
pod Wojewódzkim Konserwatorem Przyrody więc wszelkie jakiekolwiek zmiany w tym
zakresie wymagają wymagają i zmian zgód tych organów i tym
podobne I tak to bym proszę Państwa na przyszłość widział
I jeszcze na koniec
jedna sytuacja Żeby wesprzeć finanse Powiatu trzeba
oczywiście pewne rozwiązania podejmować Ale rozwiązania muszą być przemyślane
muszą być takie no powiedzmy sobie analityczne No bo padła to informacja że
miesięcznie rocznie na ten obiekt Płotach mam płacimy około 200 000 zł Tak?
200 000 zł No trochę lat minęło prawda Już w tym czasie mogliśmy się zastanowić być
może troszeczkę wcześniej tak mały kamyczek do ogródka Ja dziękuję na dzisiaj
[Łukasz Czyrny] Dziękuję Panie radny O głos prosi pan radny Ryszard Maliński
[Ryszard Maliński] O teraz działa Panie
Przewodniczący Wysoka Rado Szanowni Państwo odnośnie Pana
pałacu No powiem tak żeby troszeczkę jak gdyby w historię
wejść tematu burmistrz długo panujący
prywatnie mój brat bardzo chciał przyjąć pałac ale się
bał Chciał wiem w tym uczestniczyłem zawsze był jakiś lęk
obawa Poprzedni burmistrz nawet słyszeć o temacie nie chciał po prostu temat
pałac nie podejmował żadnej żadnej inicjatywy żadnej
dyskusji Natomiast obecny burmistrz no podjął podjął temat
bardzo stonowany na początku złożył pismo do Zarządu nie wiem skąd się ta ta
wrzawa zrobiła taka troszeczkę nadmuchana Myślę
że i może mieszkańcy Płotów tak emocjonalnie zareagowali że już Pałac
został nabyty przez Burmistrza przez Powiat sprzedany
oczywiście tak nie jest Natomiast co chcę powiedzieć no podejmuje burmistrz
inicjatywę przekonał do tej inicjatywy całą Radę aż nie jest żadną tajemnicą że
Rada w Płotach to jest większości opozycja do burmistrza 100% Rady
uczestniczyłem w tych w niektórych spotkaniach to jest 100% Rady przekonane
do tego że że ten pałac podjął taką inicjatywę bo co do
formuły jak to przejąć i oczywiście ja sam namawiam będąc no jakby w strukturze
Powiatu No też namawiam do tego żeby żebyśmy
Państwo stworzyli taką formułę żeby była korzystna zarówno dla gminy Płoty ale
również dla Powiatu Zresztą tak musi być bo gmina Płoty to nie jest gmina która
leży w powiecie kamieńskim czy goleniowskim Ja przypominam gmina Płoty
leży w powiecie gryfickim i proszę Państwa ta
historia historia w której 5 kadencję jestem radnym przez te cztery kadencje
od początku kiedy byłem radnym Powiatowym zawsze była inicjatywa próby
sprzedaży dzierżawy tutaj siedząc obok były pan Starosta No podejmował
inicjatywy wszelakie No jakoś nie dochodziło to do do jakiegoś takiego
skutecznego finału natomiast tak jak dzisiaj żeby troszeczkę ja tu absolutnie się z
przedmówcą zgadzam Pan Leszek ujął to bardzo dobrze żeby rozsądnie podejść do
tematu tu nie robić jakiś takich decyzji zbyt pochopnych i później
żałować tego czy jedna czy druga strona Natomiast wiem na pewno zamek z roku na
rok coraz bardziej podupada Dzisiaj mamy tą świadomość jestem też członkiem
Zarządu tej kadencji wiem doskonale że dzisiaj przede wszystkim dach Dach jest
jak gdyby dzisiaj tak tak pilną inwestycją i niezbędną konieczną do
jakichkolwiek działań Jeszcze nie wiadomo jak się rozstrzygnie sprawa dach
trzeba robić dach trzeba robić Proszę Państwa naprawdę zachęcam bo nie wiem
czy wszyscy Mam nadzieję że wszyscy byli w zamku
płotowskim Ale kto nie był to zachęcam bo ja pamiętam te spotkania jako radny
powiatowy i mieszkaniec gminy Płoty brałem udział kilkakrotnie brałem udział
w tych negocjacjach potencjalnych mówię potencjalnych nabywców I kiedy się temat
kończył? No kończył się zazwyczaj wtedy kiedy ci potencjalni nabywcy
przychodzili na obiekt No i wtedy zaczęły się schody drapanie po głowie że
to rzeczywiście No nie każdy jak gdyby podchodził Dlatego też jest obawa taka
jeżeli chodzi o społeczeństwo płotowskie jest obawa o to że te wszystkie
negocjacje tam próby sprzedaży to takie troszeczkę na
zasadzie bym powiedział tak takich działań pozorowanych Bo bardziej chyba
potencjalnym inwestorom chodzi o te 9 hektarów niż o ten obiekt Bo obiekt jest
kolosalny i bardzo trudny do do adaptacji Natomiast to co burmistrz
podkreślił w swoim piśmie w tym wstępnym piśmie to to że chciałby podjąć jako
Gmina Płoty chciałby podjąć inicjatywę żeby nie wiem czy na początku kilka
agent proszę Państwa Co najszybciej można zrobić tam była sala sala
posiedzeń Rady i naprawdę zapraszam Państwa Ta była sala posiedzeń Rady
która służyła również jako miejsce taki a la pałac ślubów to funkcjonowało i to
naprawdę nie wymaga żadnych jakiś takich wielkich nakładów żeby to to przywrócić
Ta inicjatywa burmistrza też polega na tym że na dzisiaj obiekt jest
w zainteresowaniu szczególnie w okresie letnim wielkim zainteresowaniu turystów
szczególnie z Niemiec no to jest logiczne I oni przyjeżdżają i oni tak przychodzą
do urzędu no w urzędzie kierują ich do tego dzisiaj nadzorcy czy właściciela
a właściciel jest tylko z tej racji że tam poprzednio był była szkoła rolnicza
był internat i z racji tych zmian tworzenia powiatów tak się stało że
zamek w Płotach czy pałac w Płotach no stał się własnością Powiatu nie inaczej
Tylko dlatego Ale to to też nic złego nie zmienia gdyby sedna sprawy Także co na
wstępie no na wstępnie deklaracja burmistrza podjąć osobę czyli zatrudnić
osobę nie wiem konserwatora konserwatora kogoś kto się zamkiem zajmie przejmie
klucze i zajmie się doraźnym drobnymi naprawami bo tam
młodzież powiedzmy wieczorami spędza czas tam zawsze gdzieś szyba zostanie
wybita coś tam musi być stały dozorca i to deklaruję No zatrudnienie
takiej osoby to też są jakieś powiedzmy koszty które które również burmistrz
chce wziąć na siebie Plus oczywiście to utrzymanie to utrzymanie w granicach
powiedzmy 200 000 bo to to że 160 mówimy to się różnie w roku dzieje bo różne
Potrzeby wynikają z takich doraźnych doraźnych potrzeb dlatego absolutnie
popieram tutaj pana Leszka i w tym kierunku idę że rzeczywiście trzeba to
rozważyć ale trzeba rozmawiać z burmistrzem Zarząd powinien rozmawiać Rada komisje
przedyskutować to i wypracować taki
naprawdę dobrą jakąś formułę przejęcia tego
[Łukasz Czyrny] Dobrze dziękuję Panie radny Będziemy zmuszeni zrobić krótką przerwę
Mamy problemy techniczne i nie jest sesja emitowana
Więc 2-3 minutki przerwy ogłaszam
Dobrze Szanowni Państwo już powracamy już jest wszystko w porządku sesja jest
emitowana Pan wszystko? Tak dobrze to teraz
Dobrze kolejny w kolejce jest pan Kazimierz Sać Bardzo proszę Panie Kazimierzu
[Kazimierz Sać] O świecę się nawet na czerwono
Może zacznę tak trochę nietypowo bo powiem że pewnie wszyscy
byliście w Trzebiatowie i widzieliście ten ogrodzony plac przed
kościołem Inwestor kupił no i w skrócie mówiąc się
utopił No Żyjemy w takim kraju jak w jakim żyjemy i mamy takie prawo jakie
mamy Ja nie będę jakby za dużo na ten temat mówił dlatego że to musiałbym
zaczynać od 98 roku po po następne lata W każdym bądź
razie przez te lata było wielu inwestorów chętnych i
każdy się zderzał nie ze stanem technicznym bo każdy się zderzał z polskim
prawem czyli konserwator narzucał takie warunki
że prostu nie było szans No i ten pałac cały czas stał Pewnie dużo łatwiej by
było gdyby ktoś kiedyś kiedy były podejmowane decyzje przypisał go
Sejmiku Wojewódzkiego a nie do Powiatu bo możliwości finansowe na pewno były większe
Ale ja chciałem powiedzieć wam coś coś jeszcze innego bo bo samo jakby
narzekanie i czy też krytykowanie że to że tamto No co kadencja pojawia się ten
temat i oczywiście pojawiają się głosy które mówią o tym że trzeba coś zrobić
trzeba coś zrobić na pewno trzeba coś zrobić Ale to jest pierwsza kadencja
kiedy faktycznie pojawiają się pewne możliwości Ja tutaj namawiam
do tego żeby przysiąść się mocno do powołania strefy brojecko-płotowskiej
w obliczu powstania Hossolandu jest duża szansa na to że ta
strefa może zaistnieć Wprawdzie strefa głównie czy też parku przemysłowego
Wprawdzie park czy strefa jest w dużej części to jest kompetencja gmin bo to są
tereny gminne i tak dalej Ale myślę że Powiat mógłby w tym współuczestniczyć Co
będzie dalej? A dalej to będzie w ten sposób że gdy się uda a ja myślę że są
podstawy bo przy tej S6 jest trochę terenów to wtedy
park ten pałac i park stanie się naprawdę
ciekawym tematem w sytuacji kiedy pojawia się przemysł pojawiają się firmy
Tak? Oczywiście że do tej pory trzeba w jakiś sposób zabezpieczyć dach
i tak dalej i tak dalej ale ja namawiam do tej jakby dyskusji czy też
myślenia żeby wystartować z tym parkiem przemysłowym
czy też ze strefą Do tego do tego namawiam nie tylko Zarząd ale generalnie
tu potrzebne by było spotkanie z dwoma wójtami znaczy wójtem burmistrzem jako
inicjatorzy Oni ale faktycznie coś takiego zrobić My podejmowaliśmy takie
próby wcześniej No tam z różnych okoliczności
z różnego powodu bo i na tym lotnisku starym Makowice
No w każdym razie to później tam komornik to tamto No nieważne Nie będę
opowiadał historii I to jest jedyne lekarstwo w tej chwili dla na
uzdrowienie tego pałacu czy zamku bo możliwości finansowe nie było
nie ma i nie będzie żeby z tym się uporać Jedyne kto mógłby zrobić to
inwestor prywatny Ale zrobi żeby zrobił to inwestor prywatny to musi mieć w tym
interes W momencie kiedy powstanie ten park to ja jestem przekonany że znajdzie
się inwestor bo będzie miał w tym interes I tyle w tym temacie Dziękuję
[Łukasz Czyrny] Dziękuję Panie radny Pan Adrian Żoła proszę bardzo
[Adrian Żoła] Panie Przewodniczący Szanowni radni ja może odniosę się do tego co na początku
tutaj swoj wypowiedzi powiedział pan radny Leszek
Droździel ja nie ukrywam że odbyliśmy bardzo ciekawą interesującą rozmowę i ja
absolutnie podzielam zdanie tutaj radnego Droździela w tej
kwestii gdyż no taka konieczność istnieje ale
też muszę z drugiej strony uspokoić My jako Zarząd podjęliśmy już pierwsze
kroki do tworzenia takiego procesu No myślę że absolutnie trzeba byłoby zacząć
od inwentaryzacji naszych nieruchomości jako pierwszy krok i rzeczywiście to co
tutaj zostało wypowiedziane przez pana Leszka procesowość i matrycowość
w tej działanie jest w tym działaniu jest niezbędna Do tego potrzebna jest
analiza diagnoza a właściwie finalną drogą powinna być sprzedaż i my nad tym
pracujemy Natomiast to było bardzo cenne i za to dziękuję że że tutaj no tutaj
taka uwaga padła mogę uspokoić koleżanki i kolegów
radnych że pracujemy nad taką matrycowością tego działania Ze swojej strony
dziękuję również radnemu Kazimierzowi Saciowi za ciekawy pomysł
też warty uwagi i ostatnie zdanie bo mówimy cały czas
o procesie sprzedaży nieruchomości jaką jest pałac w Płotach ale drodzy Drogie
koleżanki drodzy koledzy pamiętajmy że ten proces ma określone drogi prawne To
nie jest tak że w przestrzeni medialnej pojawia się
jakaś jakiś fake news bo to tak to można nazwać
Zarząd rozpoczął pracę co wcale nie znaczy że nawet zaakceptował tego typu kroki Kolejnym krokiem jest
merytoryczna dyskusja z włodarzami Myślę że i z Radą płotowską oczywiście kontakt z
burmistrzem ale i również pracę na Komisji dopiero finalnym zdarzeniem
będzie głosowanie które odbędzie się tutaj na Radzie ale żeby ono się odbyło
procesowo muszą nastąpić jeszcze kilka kroków Oczywiście zachęcamy do udziału w
tej dyskusji to co tutaj padło
również na wczorajszej Komisji Nic w tej kwestii bez udziału całości Rady się nie
wydarzy i myślę że musimy mieć tego świadomość i musimy walczyć też z takimi
z tego typu przekazem który jest no kłamliwy i rzuca złe światło na pracę nie
tylko samego Zarządu ale i Rady Takiej decyzji w taki sposób pochopny się po prostu podejmuje
do tego abyśmy tego typu fake newsy po prostu uznawali i w przestrzeni
publicznej uznawali wysłali go w niebyt Dziękuję ślicznie
[Łukasz Czyrny] Dziękuję bardzo pan Starosta teraz
[Ryszard Chmielowicz] Panie Przewodniczący Szanowni radni ja dziękuję za te wszystkie uwagi
bo oczywiście rozpoczęliśmy dyskusję na ten temat jak
jak i na wiele innych a ten temat jest bardzo ważki i też siedzę akurat
naprzeciwko zdjęcia które tutaj prezentuje część tego naszego nowego
zamku tak jak się odwrócicie to ten piękny hol z kominkiem sala kominkowa także
przypominam że to jakby ważny element naszej własności
że zdajemy sobie sprawę z atrakcyjności również tego obiektu ale też i to co Kazik
powiedział w pełni się z nim zgadzam że to jest wielowarstwowy złożony problem
Zgadzam się w zupełności z panem Leszkiem Droździelem
że to rozpoczęcie dyskusji na ten temat i ten temat musi być w pełni
przygotowany do tego żebyśmy podjęli najsz niejszy decyzję i najlepszą z
możliwych na ten czas wcześniej zapadły decyzje o tym
żeby tą nieruchomość komercyjnie na rynku nieruchomości i
przez lata jeszcze za mojego poprzednika czyli Kazimierza Sacia Starostę to się
odbywało i te pierwsze decyzje wtedy zapadały i też byliśmy jednomyślni co do
tego że taki kierunek trzeba obrać bo te przerastające możliwości każdego
samorządu wydatki związane z tą nieruchomością były nie do udźwignięcia
i w dalszym ciągu i wtedy Rada jakby nie miała wątpliwości dzisiaj obieramy inny
kierunek i wydawało mi się że powinny być mniejsze wątpliwości bo zostaje
dalej w zasobach i dalej będziemy mogli sobie tam przyglądać na te zdjęcia jako
nasza własność czy wspólna własność A czy to przyjmuje
samorząd gminny to jestem bardziej uspokojony nawet bo dalej to jest w
rękach samorządu a jeszcze lokalnego który miał będzie baczenie i który będzie
dyscyplinował wszystkich włodarzy i wszystkich decydentów do tego żeby o kierunku tam nie zapomniano
Przygotowaliśmy w międzyczasie taką uchwałę ona nie była przedmiotem jeszcze
dyskusji to bardzo wstępny dokument który
zmieni dotychczasowe postępowanie w zakresie zagospodarowania tej
nieruchomości czyli kierunek obdarowania tą nieruchomością samorządu
gminnego Bo i w zaszłościach tak jak tutaj to ono służyło społeczności w dużej
części społeczności lokalnej społeczności gminnej tam była sala obrad
tam była Sala Rycerska tam były spotkania kulturalno-oświatowe
Tam długie czasy długie czasy też i my korzystaliśmy jako samorząd
powiatowy z w razie potrzeby i konieczności za
Kazimierza była i ta Rycerska wykorzystywana i tam różne eventy różne spotkania były
realizowane między innymi Gala tak jest tak jest tak jest i słuchajcie
[Kazimierz Sać] I w tym zamku przyjacielem Powiatu został świętej pamięci profesor [ZR]
i [AL] jako wicepremier Krótko tylko Ci przerwę
Gdy był wicepremier na spotkaniu to policja dostała informację
że jest podłożona bomba i musieliśmy przerwać tą
galę wszyscy wyszli na zewnątrz Przyjechała policja z Nowogardu i sprawdzała z psem
czy faktycznie jest podłożona bomba Jako ciekawostka
[Ryszard Chmielowicz] A to nie było w Pogorzelicy też? Nie nie
To to tam nie byłem wtedy na tej gali ale to świadczy że też że tego zamku
historię tego zamku też tworzyliśmy jako samorządowcy jako samorządowcy i nie jest to
bez znaczenia Mamy różne przykłady
zagospodarowania tego typu obiektów i dobrze sobie
zdajemy i dobrze sobie zdajemy z tego sprawę
że że nie jest to łatwe przedsięwzięcie Różne przykłady mamy bo
bo tutaj nawet w najbliższym otoczeniu pałac Rybokarty który stał się obiektem
prywatnym i przez lata gdzieś tam nic się tam sukcesywnie przywracany i nic się tam nie
dzieje z czego nie moglibyśmy też i korzystać jako społeczność lokalna
Często są to organizowane przedsięwzięcia kulturalno oświatowe i
tak dalej z dostępem dla mieszkańców danego regionu nie tylko
regionu ale również i szerzej
inne tak jest To jeden z ważnych
elementów Dlatego zostawiali dlatego też mieliśmy nadzieję że wystawiając do
sprzedaży tą nieruchomość ona trafia teraz bardziej na jak nigdy dotąd na
grunt wydawałoby się podatny za chwilę może się to diametralnie zmienić Do tej
pory było wielu kontrahentów którzy się pojawiali pojawiali z którymi miałem
przyjemność rozmawiania i było że A jak rozłożyc to na raty i tak dalej no to
wtedy twierdziłem bo upoważnia się mnie do tego że sprzedaż za 2 miliony to
wtedy im tłumaczyłem tym wszystkim kontrahentom że nie ma mowy o
rozkładaniu jeżeli ktoś nie ma dwóch milionów to znaczy że nie ma o czym
rozmawiać i nie ma z kim rozmawiać bo tam trzeba znacznie więcej pieniędzy i
dzisiaj że fundacja się założy pod ten cel dla tego celu No to wszystko takie
gdybanie było i nie zaproponowałem ani razu z Zarządem
żeby przejść do negocjacji Nie zaproponowałem
takiej propozycji taka propozycja nie została złożona bo też głęboko na sercu
to leżało żeby to zagospodarować jak najlepiej w możliwy sposób i
dzisiaj sytuacja się odwraca że samorząd niech samorząd tego pilnuje Jest
oznaczony to działka 8,96 ha
do rejestru zabytku zapisana do rejestru zabytków województwa Zachodniopomorskiego
Pomorskiego pod numerem A 281 i tutaj z przeznaczeniem wstępnie
zupełnie wstępnie bo jak już dyskutujemy to też to jakby rozwinę na działalność
kulturalną społeczną oraz realizację innych zadań publicznych i własnych No to
gdybyśmy mieli przekazać wstępna jakby ocena wstępne zapisy gdybyśmy
mieli to przekazać dla samorządu gminnego I oni tam jeszcze
dopiszą bo w planie zagospodarowania mogą coś zmienić i to co Leszek
Droździel przypominał o tym że zapisane nie tylko w rejestrze zabytków ale
również w rejestrze konserwatora przyrody i tak dalej że w pasie Natura
2000 że Tyle jest tych zabezpieczeń które pozwolą na swobodne gospodarowanie
tą nieruchomością tylko w określony sposób już nie powiem że to płuca tego
miasta że to teren zielony łączący się z drugą częścią tego parku z amfiteatrem i
tak dalej także to kto ma tego pilnować kto lepiej będzie to pilnował jak ni
lokalna społeczność czy Wyobrażacie sobie że lokalna
społeczność mając prawo decydowania poprzez swoich przedstawicieli będzie
chciała zrobić nam jakiegoś psikusa Zabezpieczymy się przed psikusem
żeby nie musieli oni czy albo żeby Ta społeczność ze spokojem przyglądała się
co będzie się na tej nieruchomości działo to może tak i w podziękowaniu za
tą dyskusję i wrócimy oczywiście do tej dyskusji jeszcze na Komisjach
najbliższych I przedstawimy sposób takie sposób przekazania zapisy
które będą zabezpieczały i sugestie które się pojawią i które zostaną
przyjęte przez szanownych radnych to oczywiście dopiszemy zapiszemy żeby to
była wspólna decyzja i wspólna odpowiedzialność za to w jakim kierunku
to wszystko miałoby się odbywać Tutaj jeszcze w odpowiedzi
na pytanie pana Leszka Droździela plan
wykorzystania zasobu nieruchomości Powiatu Gryfickiego 25-27 On jest
przygotowany Ja obiecałem że pojawi się Ja tutaj jakieś tam już poprawki
poprawki Zasoby są takie jakie są to a to o tym też trzeba rozmawiać i to jak
najszybciej tak jakieś tam swoje uwagi więc ten dokument ten dokument jest był
zawsze bo taki obowiązek ma Rada czy Zarząd przedstawianie
przedstawić radzie i za Kazimierza Sacia takie plany też były przygotowywane i
zatwierdzane przez Radę I w tym przypadku będzie nie inaczej na te tematy też porozmawiamy
Dołączymy do tego również bo mając uprawnienie od Wojewody zarządzania
nieruchomościami Skarbu Państwa takie nieruchomości Też są to dopiszemy może nie do tego bo to
tylko nasze zasoby ale dopiszemy do planu dyskusji do porządku dyskusji na temat nieruchomości
[Łukasz Czyrny] Dobrze dziękuję Panie Starosto Ja tutaj swojej
strony tylko dodam że myślę że wszyscy są zgodni do tego że
Gmina Płoty najlepiej chyba zajmie się tym
naszym pałacem Kwestia tylko dopracowania jakby tutaj
warunków umowy warunków na jakiej ten obiekt zostanie przekazane innemu
samorządowi I myślę że to jest jakby cały klucz Tak? Więc no tutaj Panie
Starosto my jako Rada czekamy na jakiś
draft umowy w którym będą zawarte wszystkie warunki
przekazania tej całej nieruchomości Ja myślę że tutaj też dobrze by było zrobić
taką osobną komisję która będzie tylko i wyłącznie jakby procedowała w temacie
właśnie tutaj tych warunków przekazania Ale jak widzimy po dzisiejszej dyskusji
nie ma głosów na tej sali które by mówiły że nie chcemy przekazać tego zamku dla Gminy Płoty
Jeszcze pan członek Zarządu Proszę bardzo
[Ryszard Maliński] Panie Przewodniczący Szanowni Państwo jeszcze
bardzo króciutko bo nie może tak zażartuję że w momencie kiedy
i się obawiam czy czy to nie jakieś tam siły powodują żartuję
oczywiście No troszkę mnie też zmartwił pan Starosta bo powiedział tak że że
całkowicie jak gdyby popiera tutaj tą inicjatywę pana Leszka
Droździela pana Starosty Sacia Ja rozumiem że pan Starosta
popiera również tą moją inicjatywę i ten głos
odnośnie ale no
właśnie nie nie nie nie nie Proszę Państwa Proszę Państwa
temat jest bardzo żywy No to są jakby gdzie ja też bardzo lubię żartować ale temat nie
jest na żarty Tak się stało to jest pierwsza
kadencja Rady Powiatu gdzie zawsze Płoty były godnie znaczy godnie Ja nie
twierdzę że ja niegodnie reprezentuję gminę i miasto Płoty tylko że było
trzech radnych najmniej Było czterech radnych z terenu miasta i Gminy Płoty
więc przebicie czterech osób w radzie nawet 19 osobowej czy 17 osobowej jak
dzisiaj było większe Dzisiaj jest jestem ja jeden jako reprezentant
Gminy Płoty i też N=no muszę podjąć jak gdyby ten głos w sprawie tak ważnej dla
dla mieszkańców i i tutaj naprawdę wspieram burmistrza wspierałem
wspieram i będę wspierał w tej inicjatywie Natomiast tu prosiłbym Państwa i apeluję
z tego miejsca żebyśmy naprawdę podjęli te działania bo już wokół zamku przez
te naście lat za dużo było takich rozmów które no były rozmowami ale nie przynosiły jak
gdyby owoców A po tak a po owocach ich poznacie
jako członek Zarządu na pewno będę będę inicjatorem tych tych tych rozmów i na
pewno burmistrz bo już był na Zarządzie jest do dyspozycji na każdy na
każdy temat chce rozmawiać Czy na Komisji czy na czy na Komisjach czy czy na
Zarządzie jest gotów zorganizować sesję Rady Powiatu właśnie w sali która myślę
że można ją przygotować Że tam aż tak takiej dewastacji na tej sali nie ma Ja
bym bardzo chętnie Państwa właśnie zaprosił z inicjatywą taką żeby po
prostu być na tym obiekcie Być na tym obiekcie to jest zupełnie inaczej
inaczej jak gdyby odbieramy wtedy i wiemy o czym konkretnie rozmawiamy Także
jeszcze raz serdecznie dziękuję Cieszę się że jest zainteresowanie jest to
wstępne poparcie Szczególnie pana Przewodniczącego z czego się bardzo cieszę Dziękuję
[Łukasz Czyrny] Wydaje mi się że tutaj za mocno wybiegamy w przyszłość tutaj nie padły słowa na tej
sali że my nie chcemy oddać tego zamku tylko jakby ta umowa między tymi dwoma
samorządami musi
być transparentna i wszyscy jesteśmy tutaj zgodni co do tego że
to jest najlepszy kierunek który nam się na dzień dzisiejszy tutaj wyklarował
Ale no też musimy też zadbać o nasze interesy interesy Powiatu Jeszcze pan radny Leszek
Droździel prosił o głos
[Leszek Droździel] Świeci się Panie Przewodniczący
Panie i Panowie radni Szanowni Państwo kilka słów na koniec Kto jest władny w
zakresie prowadzenia dyskusji organ wykonawczy Organem wykonawczym jest
Zarząd w związku z tym my jako Rada powinniśmy poczekać w tej chwili na
wypracowanie przez Zarząd określonej polityki w zakresie zagospodarowania
tego obiektu Dać sobie że tak powiem na wstrzymanie w cudzysłowie kolokwialnie i niech
Zarząd przedłoży nam dokument czy też stanowisko w tej sprawie Czekamy nie
dyskutujemy Nie czekamy na telefony nie rozmawiamy przyniosą dobry
dokument dobre rozwiązanie to sądzę że aprobata będzie Nie przyniosą dobrego odeślemy z powrotem
[Łukasz Czyrny] Powiedziałem że poczekamy na na tak zwany draft umowy przekazania
i będziemy i będziemy będziemy mieli nad czym tutaj procedować
Dobrze Szanowni Państwo czy ktoś jeszcze chciałby zabrać
głos odnośnie sprawozdania z prac Zarządu?
Nie widzę były szeroko omawiane na Komisji więc bardzo bym prosił o przyjęcie
sprawozdania lub nie w formie głosowania Kto
jest za kto jest przeciw? Proszę o oddanie głosu
Dziękuję sprawozdanie zostało jednogłośnie przyjęte Przechodzimy do
punktu trzeciego jest to podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie
udzielenia i rozliczenia dotacji dla publicznych i niepublicznych podmiotów
oświatowych prowadzonych przez osoby fizyczne i prawne inne niż jednostka
samorządu terytorialnego oraz trybu przeprowadzenia kontroli prawidłowości
pobrania i wykorzystania udzielonej dotacji oraz terminu i sposobu rozliczania
wykorzystania dotacji Szanowni
Państwo również na wczorajszej Komisji ta uchwała była omawiana jest z
dyrektor Wydziału Edukacji Jeżeli ktoś z Państwa
chciałby zadać pytanie co do projektu uchwały to
bardzo proszę otwieram dyskusję O głos prosi pani radna Katarzyna Dyczyńska bardzo proszę
[Katarzyna Dyczyńska] Dziękuję Panie Przewodniczący Panie Starosto Wysoka Rado
ja mam pytanie które odnosi się do kwestii właśnie dotacji i omawialiśmy je przy
okazji omawiania sprawozdania z prac Zarządu Powiatu w styczniu Chodzi mi o
firmę TOM która prowadzi placówki oświatowe na naszym terenie i o kwestie
nieprawidłowego wydatkowania środków z dotacji Na jakim etapie jest wyjaśnianie
tej sytuacji?
[Ryszard Chmielowicz] Ja poproszę Pani Dyrektor może tutaj
[Łukasz Czyrny] Pani Dyrektor tutaj do nas
[Dyrektor WE] Panie Starosto Panie Przewodniczący Wysoka Rado odpowiadając
na pytanie pani radnej aktualnie trwa
postępowanie administracyjne także ono jeszcze nie jest zakończone Oczekujemy
na wyjaśnienia z uwagi na to że jest to tryb jakby wpisany w samo wyjaśnienie
więc na tym etapie jeszcze jesteśmy na etapie prowadzenia tego postępowania
więc nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć jakim efektem się zakończy
No na pewno zakończy się wydaniem decyzji Pytanie czy strona dotowana
wyjaśni wszelkie wątpliwości w zakresie tych wydatków które zostały zakwestionowane
[Katarzyna Dyczyńska] Jaki czas jest nam potrzebny żeby mieć pełny obraz
sytuacji Jest jakiś termin wyznaczony?
[Dyrektor WE] Szanowni Państwo postępowanie administracyjne
w zależności od tego czego dotyczą one mają swoje terminy No na tym etapie
jesteśmy na oczekiwaniu wyjaśnień ze strony Tak? Strona może złożyć wniosek o
przedłużanie terminu złożenia wyjaśnień z uwagi na jakieś jej sytuacje które
wynikają z kalendarza działań edukacyjnych więc terminy które są w
samym Kodeksie Postępowania Administracyjnego mówią o miesiącu czasu
Tak? Ale oczywiście w uzasadnionych przypadkach pzeważnie jest to na wniosek strony pan
Starosta wyraża zgodę na wydłużenie terminu na przykład na złożenie
wyjaśnień Jeżeli tak jak tutaj wskazałam Państwu są jakieś inne obiektywne
przyczyny wynikające z sytuacji w danej placówce
[Katrzyna Dyczyńska] Obiecał też że będzie mieli wgląd tak będzie mieli wgląd oczywiście
jako Rada w wyniki tego postępowania
[Dyrektor WE] Szanowni Państwo Pan Starosta przekazał informację że w momencie kiedy będziemy już
finalizowali decyzję żeby taką informację również Państwu przekazać
[Łukasz Czyrny] Dziękuję Czy ktoś jeszcze z Państwa radnych ma pytania do sprawozdania?
Przepraszam do uchwały?
Do pani Dyrektor?
Dobrze Jeżeli nie ma więcej pytań zamykam dyskusję
Proszę o tablicę do głosowania
Proszę o oddanie głosu
Dziękuję bardzo uchwała została przyjęta to dziękujemy na razie
Szanowni Państwo w punkcie czwartym mamy podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie
określenia zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami
Powiatu Gryfickiego
teraz tak bardzo bym prosił o wprowadzenie pana członka Zarządu
Adriana Żoły co do niniejszej uchwały
Skąd się wzięła i dlaczego Co jest powodem
[Adrian Żoła] Panie Przewodniczący Szanowne koleżanki i koledzy
radni ideą tej uchwały jest stworzenie możliwości
otwarcia konsultacji społecznych w ramach projektów które realizujemy
Pierwszym z nich to jest Projekt budowa skateparku
Wystartowaliśmy w tym konkursie i obecnie jesteśmy na etapie pisania
wniosku ale i też myślę że w kontekście zbliżających się kolejnych projektów
w które głęboko wierzę będziemy
będziemy przy odbudowie tak No w tej chwili on nie funkcjonuje w
związku z tym możemy nazwać budowy Tak? I skorzystania z budowy remontu No jak go
nazwiemy W każdym bądź razie wymogi konkursowe
tego jak i pozostałych konkursów są tak skonstruowane że taka konsultacja
społeczna jest konieczna stąd też idea żebyśmy uchwalili te
zasady tych konsultacji społecznych z mieszkańcami Powiatu Gryfickiego No co
ułatwi nam w przyszłości możliwość procesowania w innych
konkursach Dziękuję
[Łukasz Czyrny] Dziękuję bardzo
Tak to jest niezbędny
Więc można powiedzieć że to jest taka nowość jeżeli chodzi o
pozyskiwanie funduszów
zewnętrznych i dlatego to zostanie wdrożone
Jak najbardziej Myślę że to się chyba wszyscy z zgadzają że głos
mieszkańców jest naszym głosem
I my musimy również bardzo szeroko brać to pod uwagę
Dlatego między innymi również jako Rada
Powiatu na dzisiejszej sesji przyjmujemy taką uchwałę
która pozwoli nam przeprowadzenie takich konsultacji według załącznika który
określa zasady i tryb w jaki to zostanie zrobione Jeżeli nie ma więcej zapytań to
bardzo bym prosił o tablicę do
głosowania i oddanie głosu Pan Ryszard Maliński
Dziękuję uchwała została przyjęta
Punkt kolejny dzisiejszego posiedzenia jest to punkt 5 Podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie
uchwalenia planu prac Rady Powiatu Gryfickiego na rok 2025
Jak co roku Rada Powiatu musi przyjąć uchwałę która mówi
o planie pracy Rady Powiatu na dany rok
i my na dzisiejszej sesji taką uchwałę
będziemy przyjmować Ja tutaj Szanowni Państwo od
razu przeproszę w punkcie 9 umknęło jedno
słowo Informacja Zarządu Powiatu o
gospodarowaniu mieniem Powiatu Gryfickiego zabrakło słowa mienie
więc myślę że to jest taka błąd pisarski który
tutaj nie będziemy musieli jakby
Informacje o stanie służby
zdrowia informacja o tak
Przyznam się szczerze że nie wyłapałem o służbie zdrowia tak o
Informacja o stanie służby zdrowia na terenie Powiatu Gryfickiego za
2024 rok Czyli Szanowni
Państwo poprawi już plan pracy ale w punkcie szóstym wykreślamy słowo
ludności i w punkcie d dodajemy słowo mienie Czyli o
gospodarowaniu mieniem Powiatu Gryfickiego
Poprawimy według życzenia
Więc Szanowni Państwo pani Katarzyna Dyczyńska Ale to
Dobrze Więc przejdę teraz do treści uchwały Uchwała Rady Powiatu Gryfickiego
z dnia dzisiejszego w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Powiatu Gryfickiego na
2025 rok Na podstawie paragrafu 6 ustęp 1
statutu Powiatu Gryfickiego nadanego uchwałą nr
IV/24/18 2018 roku Rady Powiatu w Gryficach z dnia 20 grudnia 2018 roku w sprawie
zmiany Statutu Powiatu Gryfickiego Rada Powiatu Gryfickiego uchwala co następuje
Paragraf 1 przyjmuje się plan pracy Rady Powiatu Gryfickiego na 2025 rok stanowiący załącznik
do niniejszej uchwały Paragraf drugi wykonanie uchwały powierza się
Przewodniczącemu Rady Powiatu Gryfickiego Paragraf 3 uchwała wchodzi w życie z
dniem podjęcia Uzasadnienie zgodnie z treścią paragrafu 6 ustęp 1 Statutu
Powiatu Gryfickiego Rada Powiatu działa zgodnie z uchwalonym planem pracy W myśl
ustępu drugiego Statutu Rada Powiatu może dokonywać zmian i uzupełnień w
planie pracy zważywszy na powyższe uregulowania przyjęcie niniejszej uchwały za tym
zasadne Mamy też Szanowni Państwo dołączony plan pracy Rady Powiatu w
Gryficach na 2025 rok W punkcie pierwszy mamy przyjęcie sprawozdań z działalności
jednostek organizacyjnych Powiatu Starostwa oraz powiatowych służb
inspekcji straży Punkt drugi przyjęcie sprawozdania z działalności Powiatowego
Urzędu Pracy w Gryficach za 2024 rok oraz informacje o stanie bezrobocia w
Powiecie Gryfickim punkt 3 ocena wykonania budżetu za rok
2024 tak zwane absolutorium Punkt 4 przygotowanie powiatowych służb
inspekcji straży do sezonu turystycznego Punkt 5 działalność Powiatowego Centrum
Pomocy Rodzinie w Gryficach współdziałanie zfron domami Pomocy
Społecznej w Gryficach współdziałanie z PFRON domami pomocy społecznej w Gryficach
oraz wielofunkcyjną placówką opiekuńczo wychowawczą Dom dla Dzieci w Gryficach
Punkt 7 informacja o stanie służby zdrowia na terenie Powiatu Gryfickiego za 2024 rok
I tutaj w tym punkcie wykreślamy to słowo ludności
Punkt 7 ocena przygotowania placówek oświatowo wychowawczych do
nowego roku szkolnego punkt 8 analiza wykonania budżetu za pierwsze półrocze
2025 roku Punkt 9 informacja Zarządu Powiatu o gospodarowaniu mieniem Powiatu
Gryfickiego wraz z informacją o efektach przetargów prowadzonych przez Zarząd
Powiatu Gryfickiego Tak wygląda plan pracy
Rady Powiatu Gryfickiego na 2025 rok z tymi poprawkami które tutaj
zostały w dniu dzisiejszym przekazane Bardzo bym prosił o tablic do głosowania
Proszę o oddanie głosu
Dobrze dziękuję Ktoś nie głosował Proszę? Aha pan Kazimierz nie
głosował aczkolwiek nie ma
Czyli 13 radnych było za przyjęciem planu pracy dziękuję bardzo i
tak jak powiedziałem te literówki zostaną poprawione i
tutaj bardzo za to przepraszam za to niedopatrzenie Kolejny punkt jest to
podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Rolnictwa
i Ochrony środowiska Rady Powiatu Gryfickiego na rok 2025
Również Szanowni Państwo mamy przed sobą plan pracy Komisji Rolnictwa i
Ochrony Środowiska jest z nami pan
Przewodniczący Pan Leszek Droździel
Ja przeczytam jak wygląda plan pracy Komisji Rolnictwa Ochrony Środowiska na
2025 rok w punkcie pierwszym mamy wykonywanie zadań wykonywanych przez
Radę Powiatu Gryfickiego punkt drugi bieżące opiniowanie projektów uchwał
punkt trzeci opiniowanie materiałów sesyjnych punkt 4 organizowanie spotkań
przez Komisję Rolnictwa i Ochrony Środowiska z przedstawicielami Kasy
Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Zachodniopomorskiego Ośrodka Doradztwa
Rolniczego Zachodniopomorskiej Izby
Rolniczej Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Państwowego Gospodarstwa
Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Gryficach Spółek Wodnych na terenie
Powiatu Gryfickiego Nadleśnictwo w Gryficach Punkt piąty
zorganizowanie konferencji w tematach wykorzystywanie zasobów wodnych w celach
rolniczych w obecnych uwarunkowaniach prawnych lasy prywatne możliwość
pozyskiwania drewna w obecnym kształcie ustawy odnawialne źródła energii
fotowoltaika biogazownie rolnicze jako źródło wytwarzania energii i gazu Punkt 6
objazd dróg Powiatowych będących dojazdem do pól
rolniczych Szanowni Państwo ja tutaj z tego miejsca chciałbym bardzo
podziękować panu Przewodniczącemu
[Waldemar Wawrzyniak] To tylko drobna uwaga bo oczywiście w planie pracy wymieniliśmy wszystkie
instytucje poza Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa która też brała
udział w posiedzeniach Komisji ale dopiszemy to tylko jako dodatkowy
element a jesteśmy tutaj w trzech osobach które reprezentowały agencję Sam
pan prezes Leszek siedzi tam bo wszyscy gdzieś zetknęliśmy się z Agencją ale nie
szkodzi właśnie bo to mówię szef bo tak wychodzi
[Łukasz Czyrny] Dopiszemy jak najbardziej
[Waldemar Wawrzyniak] To tylko taka mała uwaga
[Łukasz Czyrny] Słuszna uwaga a ja kończąc myśl chciałbym bardzo podziękować
Przewodniczącemu Komisji Rolnictwa za spotkania które zorganizował
z instytucjami które pomagają rolnikom na naszym terenie na terenie Powiatu Gryfickiego
Te spotkania były naprawdę bardzo owocne i aby jak najwięcej takich spotkań
Czy to Komisja Rolnictwa czy inne komisje organizowały z instytucjami które
mają wpływ właśnie na kształtowanie danych
obszarów którymi zajmujemy się na co dzień w Powiecie Gryfickim więc Panie
Leszku odpowiednia osoba na odpowiednim miejscu jeżeli chodzi o prowadzenie
Komisji Rolnictwa
Przejdźmy teraz do treści uchwały
Jest to chwała Rady Powiatu z dnia dzisiejszego w sprawie uchwalenia planu
pracy Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska Rady Powiatu Gryfickiego na 2025 rok
To Pani Kasiu proszę bardzo bo rozpędziłem się
Dziękuję Panie Przewodniczący Panie Starosto Wysoka Rado
skorzystam z okazji że kolega mój z klubu jest Przewodniczącym Komisji Rolnictwa
ponieważ my w części też nie uczestniczymy w obradach Komisji jako członkowie tejże mam takie
pytanie Jak wygląda bo z tego co też pan Przewodniczący mówił że pojawiają się
przedstawicieli przychodzą na te spotkania przedstawiciele różnych agent
rolniczych także jak widzę Nadleśnictwo w Gryficach jest to reprezentowane i
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Czy wszyscy czy wszyscy
przedstawiciele pojawiają się na Komisjach czy ktoś czy czy jakaś
instytucja nie jest może reprezentowana? To takie jest moje pierwsze pytanie A
drugie pytanie chciałabym się czegoś więcej
dowiedzieć odnośnie punktu piątego czyli planowanej
konferencji dotyczących trzech tematów tutaj
uwzględnionych Jakby kolega mógł Leszek mi tutaj objaśni tylko na pewno ja jestem ciekawa
[Łukasz Czyrny] Panie Przewodniczący bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi koleżance
[Leszek Droździel] Nie ukrywam że trudne pytanie ale
pierwsze pytanie to tak powiem Proszę Państwa do tej pory skład Komisji
Rolnictwa i Ochrony Środowiska w pełnym składzie odbyły się właściwie dwa
posiedzenia na których brali udział przedstawi przedstawiciele Agencji
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Wód Polskich Krajowej Rolniczej
Kasy Ubezpieczeń Społecznych Ośrodka Doradztwa Rolniczego i
i to wszystko było z uwagi na to iż nie pojawił się przedstawiciel Krajowego
Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Zapraszaliśmy nie pojawił się no ale będziemy ponawiać
że tak powiem zaproszenie do przedstawiciela Krajowego Ośrodka
Wsparcia Rolnictwa no bo instytucja ważna z punktu
widzenia gospodarowania nieruchomościami zasobem rolnym Skarbu Państwa i tutaj
nawet pani Agnieszka pani radna Agnieszka bardzo mocno naciskała
na obecność tej tej instytucji No niestety miała szereg pytań które które
zresztą na Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska przedstawiała ale nie
pojawili się przedstawiciele Ale ona oczekuje też pilnie Zresztą tak jak
pozostali członkowie sądzę że że oczekujemy Treść merytoryczna spotkań
muszę Państwu powiedzieć jestem bardzo zbudowany dlatego że i przedstawiciele
tych instytucji i radni faktycznie bardzo mocno się pochylili nad tymi tematami
które były prezentowane To bardzo ważne tym bardziej dobrze się składa że tak
jest że wśród radnych są i ludzie którzy pracowali w tych instytucjach kiedyś tam
także dyskusja była bardzo bardzo merytoryczna Ostatnio mieliśmy spotkanie
z Wodami Polskimi No to tam pan dyrektor zarzucił nas tak tak taką ilością
informacji że nawet nie byliśmy w stanie dosłownie czasami się odezwać w temacie
No bo on mówił mówił i mówił No chwała mu za to bo dowiedzieliśmy się o wielu
wielu tematach których które przyznam się szczerze nie z znaliśmy a jeżeli
znaliśmy to znaliśmy bardzo pobieżnie To jest jedna
rzecz Tutaj nie mamy do końca wszystkich instytucji firm wypisanych Aha jeszcze
jedna rzecz Wnioski jakie się pojawiają z tych dyskusji są kierowane do Zarządu
No bo przez udział przedstawiciele Zarządu biorą udział w tych
posiedzeniach Komisji w różnym składzie w zależności od
możliwości zorganizowanie konferencji na tematach tak się złożyło że ten słowo
konferencja się pojawiła żeby nie rozumieć tego Także to będzie nagle 100
200 osób będzie to być może może bardziej słowo które by oddawało ten
temat byłoby zorganizowanie spotkań w tematach ale nie czepiajmy się może
faktycznie do końca tych słów naszą ideą jest również przedstawienie tych
problemów jakie się w tej chwili pojawiają w naszej przestrzeni
publicznej związanej z rolnictwem a konkretnie z ochroną środowiska bo to co żeśmy
słyszeli na ostatnim posiedzeniu Komisji to bardzo A to bardzo dotyczyło Ochrony
Środowiska i to naprawdę Uwierzcie mi Państwo w wielu aspektach nie chciałbym
się tutaj w tej chwili dzielić z tymi informacjami no bo to to to
przedłużyliśmy bo to wymaga szczegółowej dyskusji No sami wiecie jak wygląda
sprawa dotycząca tych zasobów wodnych
prowadzony ten które muszą być z są regulowane przez wiele instytucji dwa że
rolnicy czasami też tego nie rozumieją bo ja byłem na jednym dwóch spotkaniach
z rolnikami z przedstawicieli izb rolniczy też to tam
to tam było dużo mnóstwo uwag ale ważne żeby radni też o tym wiedzieli energia
to co w tej chwili powszechnie funkcjonuje w środkach masowego przekazu
mówimy o gazie mówimy o prądzie mówimy o OZE o wszystkich możliwościach
wytwarzania energii sądzę że tutaj nawet coś takiego byłoby fajnego jak właśnie
konferencja żebyśmy w końcu zaprosili kilka osób że tak powiem posiadający Duży
zasób wiedzy w tym zakresie żebyśmy sobie otworzyli pewne
oczy na pewne problemy które z tą energią Są związane z jej wytwarzaniem
Co należy zrobić w kontekście Powiatu też te problemy przecież wiecie Państwo
mamy i tutaj tutaj tutaj potrzeba jest oczywiście nie działanie Komisji
działania Zarządu i Rady bo to musi mieć inny zupełnie wymiar i ostatnia
odpowiedź na pytanie koleżanek Ostatnio odbyła się Gala
Dlaczego ciągnę do gali? Dlatego że takie gale powinny się odbywać konferencje tematyczne może w
mniejszym zakresie ale dotyczące problematyki jaką zajmuje się Powiat
albo do Która która to problematyka dotyczy Powiatu i tutaj już rola to
wybiega poza komisję Moim zdaniem to jest rola Zarządu przede wszystkim żeby
tutaj zainicjował coś takiego i Rady tak uważam że powinno być dziękuję bardzo
[Łukasz Czyrny] Dziękuję Pani Katarzyno czy odpowiedź wystarczająca na zadane pytanie?
Dziękuję dziękuję pan pani Katarzyno jeszcze jak najbardziej i to warto
podkreślać jeszcze członek Zarządu pan Krzysztof Brożyński prosi o głos
[Krzysztof Brożyński] Panie Przewodniczący Szanowna Rado jestem członkiem właśnie Komisji
Rolnictwa i tutaj z Przewodniczącym tak jak Przewodniczący powiedział Serdecznie
zapraszamy na te spotkania bo to są bardzo twórcze to dotyczy naszego
naszego życia bezpośrednio i i to co tam jest nam
przekazywane omawiane to naprawdę są bardzo bardzo
ciekawe tematy choćby właśnie to co tam nam pan dyrektor
z Wód Polskich nam opowiadał to co pan Przewodniczący powiedział żebyśmy mogli
wysłuchać do końca pana dyrektora to by trwała Komisja nie 2 godziny czy i 2,5 co
najmniej za 4-5 godzin w każdym w każdym bądź razie Panie Przewodniczący tak
sobie Pozwoliłem że zaprosić właśnie radnych na te spotkania bo one są
naprawdę bardzo bardzo ciekawe i i możemy bardzo dużo się dowiedzieć na
temat co się dzieje właśnie tutaj na naszym terenie Serdecznie dziękuję
[Łukasz Czyrny] Dziękuję bardzo dobrze Szanowni Państwo nie widzę
głosów przejdźmy teraz do treści uchwały
Jeszcze uchwały nie przedstawiłem
jeżeli Szanowni Państwo tak bardzo nalega to i pozwolić mi nie
odczytywać uchwały No to możemy przejść do głosowania Jest wola?
jest pan Przewodniczący tak świetnie przeprowadza te komisje więc
myślę że jeszcze troszeczkę
Dziękuję plan pracy Komisji Rolnictwa został jednomyślnie
przyjęty kolejny punkt jest to punkt 7 interpelacje i zapytania
radnych pan radny Przemysław Barański Bardzo proszę
[Przemysław Barański Panie Przewodniczący Panie Starosto Szanowni radni
Jak mogę prosić dział techniczny o wrzucenie Rewala tego drugiego
maila mam interpelacje mieszkańców Rewala w sprawie przejścia dla
pierwszych na ulicy to nie ten nie ten drugi jeszcze drugi to ten kolejny
będzie w sprawie petycję w sprawie do Marszałka bo to jest droga
Wojewódzka ale może Zarząd i Starosta pomoże tej sprawie chodzi o przejście
dla pierwszych na ulicy Kamieńskiej zachodniej w Rewalu
zaraz będzie petycja i pod umiejscowienie tego przejścia No tam
jest teraz duże natężenie tego ruchu i jest dość niebezpiecznie tam pobocza nie
ma także chodzi o przejście z jednej na drugą stronę
było skierowana skierowane pismo do pana
O jak możemy tylko powiększyć to jest skierowanie tego
pisma treść może jest niewidoczna ja to przestawię dla
Państwa Może przeczytam to jeżeli
będzie taka wola
To tak tylko w skrócie zwracamy się z uprzejmą prośbą o utworzenie nowego
przejścia dla pieszych na drodze Wojewódzkiej W102 w miejscowości Rewal w
pobliżu skrzyżowania ulic Kamieńskiej i Zachodniej obecnie brak takiego
przejścia w tym miejscu
dla pieszych zwłaszcza że w pobliżu znajdujących znajdują się zakręty a brak
podczas a brak podczas uniemożliwienia bezpieczeństwa poruszania się z wózkiem
dziecięcym czy inwalidzkim w rezultacie piesi są
zmuszeni do niebezpiecznego przejścia jezdni często biegnąc przez ulicę w
ostatnich latach na ulicach Zachodniej i Kamieńskiej
powstało zabudowań Co oznacza zwiększenie ruchu
pieszych w tej okolicy brak bezpieczeństwa przy pieszych
dla pieszych w tym rejonie stanowi realne zagrożenie dla mieszkańców oraz
turystów odwiedzających naszą miejscowość utworzenie prze dla
pieszych w podanej lokalizacji Nie tylko poprawi bezpieczeństwo ale również ułatwi
komunikację między obiema stronami ulic Co jest szczególnie istotne dla osób
starszych dzieci oraz osób z niepełnosprawnością mając na uwadze
powyższe argumenty apelujemy o podjęcie działań zmierzających do wyznaczenia i
oznaczenia nowego przejścia dla pieszych na drodze 102 w pobliżu skrzyżowania
Kamieńskiej Zachodniej w Rewalu tam są podpisy mogę drugą drugą drugie zdjęcie
i tam jest lokalizacja tam usytuowania tego Jest mapka miniej więcej tam sytuowania
tego mapka i męce owanie tego miejsca gdzie tam ci mieszkańcy widzieli tak to
było to zdjęcie tak jakby dało radę to powiększyć te wskazanie tam strzałką
niebieską jeżeli Zarząd Starosta by mógł ewentualnie w tej sprawie coś pomóc dla
tych mieszkańców
To jest ta lokalizacja tak o
przejście Tak organizację ruchu zmienić i żeby przejście dla pieszych powstało z pasami
i z oznakowaniem Także dziękuję bardzo
[Łukasz Czyrny] Dobrze dziękuję Panie radny ja tylko przypomnę że jak najbardziej są
takie trafne sugestie mieszkańców
tylko pomoc tutaj jakby Zarządu Powiatu Starosty opinia
może być ale no Trzeba pamiętać że jakby właścicielem drogi jest
Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich i to jakby
Oni będą decydowali o tym czy to przejście w tym miejscu będzie miało
uzasadnienie Ale jak najbardziej naszą rolą jako radnych jest takie
inicjatywy zgłaszać i przekazywać
dalej sytuacja by miała inny wymiar jeżeli to by była droga powiatowa Myślę
że byśmy mogli tutaj na poziomie Zarządu Dróg
naszego domówić się o zasadności takiego przejścia jeżeli chodzi o inne drogi
drogi czy to gminne czy to wojewódzkie No tutaj już mamy troszeczkę tak
utrudnione zadanie aczkolwiek na pewno jakaś taka pomoc ze strony tutaj Zarządu
również będzie
tylko tylko Panie Starosto Obawiam się że nie będzie możliwości tam zrobienia
tego przejścia ze względu na to że jest zakręt że jest zakręt a na zakrętach
na łukach drogi ale to mówię No jeżeli Pismo poszło no to myślę że na
pewno Czy Marszałek Województwa Czy Zarząd Dróg Wojewódzkich odpowie na tą petycję
Dobrze kolejny się zgłosił pan Krzysztof Malicki bardzo proszę o głos
[Krzysztof Malicki] Szanowny Panie Przewodniczący Wysoka Rado ja w kwestii ja w
kwestii drugiego tematu który pojawił się w przestrzeni publicznej czyli Wiemy
już rozmawialiśmy dzisiaj szeroko o Zamku Płotach Wczoraj również na Komisji
natomiast drugim tematem który się pojawił jest budowa hali
widowiskowo-sportowej dla Zespołu Szkół im Herberta w Trzebiatowie
i tutaj Panie Starosto korzystając z okazji poprosiłbym może
o zabranie głosu i podanie prawdziwej informacji o tej inwestycji Chodzi mi o
to że inwestycja z tego co wczoraj uzyskaliśmy taką informację od Zarządu
oraz od pana Starosty ona absolutnie nie jest zagrożona i dzisiaj jest doskonała
okazja by tą poprawną informację przekazać opinii publicznej Dziękuję
[Łukasz Czyrny] Panie Starosto
[Ryszard Chmielowicz] Panie Przewodniczący Panie Wiceprzewodniczący Szanowni
radni Ja przy dzisiejszej wypowiedzi już tam mówiłem że nie dzieje się nic bez
wiedzy wszystkich radnych bo te decyzje są wspólne te decyzje muszą przejść
przez Radę Powiatu jeżeli będziemy przeznaczać środki na każdą z tych
inwestycji one muszą się znaleźć w budżecie
Powiatu Gryfickiego w związku z tym taka decyzja przed nami to była wstępna
weryfikacja wiemy o tym że z Ministerstwa Sportu i Turystyki
otrzymaliśmy wstępnie 5 milionów 700 000 zł na
inwestycję której koszt jako zapowiedź tak której koszt przewidywany jest około
14 milionów brutto więc to jest znacznie wyższa
kwota niż ta która jest zarekomendowanie w tej chwili
a to przedsięwzięcie Jest 50/50 czyli w netto ustalone w kwotach netto Jak pamiętacie
Państwo była taka konferencja prasowa chyba tak by
można byłoby to nazwać czyli to słowo od którego pan Leszek Droździel chciał uciekać A
to konferencja z reguły może być nawet kilkuosobowa także to słowo jest często
i adekwatne do sytuacji i wtedy ta sytuacja sprowokowała to żebyśmy
publicznie o tym powiedzieli żeby też i nadać wymiar dobry wymiar marketingowy
żebyśmy otrzymali wzmocnienie społeczne żeby Rada też jakby
uczestniczyła w tym całym procesie czyli zostało to zapowiedziane wszem i wobec dwie
strony czyli strona Powiatowa i strona gminy Trzebiatów wspólnie powiedzieliśmy
że postaramy się udźwignąć to przedsięwzięcie finansowo to
przedsięwzięcie zaplanowane jest na 2 lata czyli 25 26
w związku z tym będzie łatwiej ten o ten wspólny udział finansowy czy o udział
własny w tym przedsięwzięciu które Podejmiemy się wspólnie
ogarnąć Nie podejmowaliśmy jeszcze już takich ustaleń końcowych z uwagi na to
że z drugiej strony podziękowałem decydentom za uczestnictwo w tym
przedsięwzięciu za wsparcie naszych działań w pozyskaniu tych środków a
wsparcie polega z reguły na tym żeby też żeby był dobrze zrozumiały na tym że
jeśli mamy swoich przedstawicieli którzy o te o każdej inwestycji mogą powiedzieć
więcej niż zapisze Się w aplikacji to wtedy ta punktacja jest
taka bardziej oczywista bo jeśli się mówi że ta hala
jest oczekiwana przez naszą młodzież to szkoła która od dawien dawna od
kilkudziesięciu lat czeka na tego typu inwestycje że tam teren wokół tej naszej
szkoły jest już taką infrastrukturą towarzyszącą że tam są boiska
wielofunkcyjne Przystań i pięknie by się wpisywała hala
która którą dzisiaj wypełnia brak której dzisiaj wypełnia budynek gospodarczy w
zaszłościach co by to nie mówić i fajnie było żeby tą inwestycję zrealizować no
stąd cały czas trwają rozmowy na ten temat i jak będzie
już do nas dotrze informacja o tym że już jesteśmy zakwalifikowani do tej
inwestycji to przyspieszymy w uzgodnieniach w najbliższym
czasie będę na ten temat rozmawiał z panią burmistrz i tutaj zapraszam
Krzysztof do tego żebyś te ten temat popilotował też nawet bo
No blisko Mieszkasz nawet tam tej inwestycji w związku z tym masz wgląd
bez mała z okna na na szkołę i i to nie jest jak
słyszę nie jest ci to obojętne jakie działania są tutaj podejmowane w każdym
bądź razie jeśli już będziemy finalizować to przedsięwzięcie
to też przyspieszymy te działania przed podpisaniem umowy żeby to trafiło na
komisję później na Radę
harmonogram finansowania tego przedsięwzięcia wespół z gminą
Trzebiatów Także to wszystko Przedstawimy na pewno na Komisji a w
konsekwencji na Radzie Powiatu nie ma w tej
chwili żadnego zagrożenia i te plotki fake newsy
trzeba dementować bo jeszcze raz powtarzam że Jeśli wy czy Szanowni radni
nie macie wiedzy że dzieje się coś złego to znaczy że się
nie dzieje nic złego czyli kierunek obrany dalej jest realizowany bo gdyby
Miało być inaczej to pierwsi będziemy mieli taką wiedzę czy ja razem z wami bo
to też dzielę się tą wiedzą albo i zagrożeniami albo i jakimiś tam
niepewnościami dotyczące dalszej
realizacji tego zainicjowanego przedsięwzięcia nie ma jeszcze tego
końcowego rozstrzygnięcia czekamy na nie i
będziemy na ten temat rozmawiać dziękuję bardzo
[Łukasz Czyrny] Dziękuję bardzo pan Wiceprzewodniczący jeszcze chciał ad vocem do wypowiedzi pana Starosty
[Krzysztof Malicki] Dziękuję bardzo Panie Starosto puenta pana wypowiedzi Najważniejsze
że zagrożenia inwestycji Potwierdzam wczoraj w dniu wczorajszym rozmawiałem
z panią burmistrz oraz wiceburmistrz Gminy Trzebiatów jak najbardziej podtrzymują swoje stanowisko
porozumienie list intencyjny który w maju podpisaliśmy będziemy mieli okazję również w tym spotkaniu
uczestniczyć jest jak najbardziej aktualny Bardzo dziękuję
[Łukasz Czyrny] Dziękuję bardzo pani radna Marzena Salomon Bardzo proszę
[Marzena Salomon] o nawet się już świecę
Panie Przewodniczący Panowie Starostowie Wysoka Rado
kilka tematów które chciałam poruszyć i pierwszym z nich jest to co mówiliśmy na
wstępie o nieruchomościach czy my Panie Starosto jesteśmy w posiadaniu
regulaminu sprzedaży nieruchomości ponieważ my podejmując uchwałę o zbyciu
tak naprawdę nie wiemy ile tych przetargów będzie jeśli one się nie
odbędą to jaka następuje czy bonifikata czy spadek sprzedaży ceny wyceny Jeśli
nie mamy to ja prosiłabym o to żeby stworzyć taki regulamin to nam ułatwi na
pewno pracę i współpracę bo wtedy będziemy mieli jakby pewność że dana
nieruchomość będzie należycie zbyta i również jeśli chodzi o pałac też wtedy
tego rodzaju pytania na pewno się nie będą pojawiały A co do pałacu ja
tylko króciutko wrócę i powiem że ja wychodzę z założenia że jeśli dana
Nieruchomość jest w posiadaniu samorządu to jest zawsze lepsze jak w posiadaniu
własności prywatnej ponieważ samorząd jednakowoż zawsze liczy się z tym że
musi należycie dbać o pewien zasób majątkowy co powiedział kolega że nie zawsze tak
jest to jest jeden temat tak tak także tak tak podzielam to stanowisko jak
najbardziej i Szanowni Państwo i to co
powiedział Kolega Adrian czy my posiadamy taką wycenę wszystkich
nieruchomości wiem że takie takie taką analizę posiadanego majątku mieliśmy
przedłożoną w ubiegłym roku Do tego dochodzi oczywiście Rok w rok
amortyzacja czyli wartość tych nieruchomości nieznacznie
spada a w związku z tym przychylam się do wniosku żeby zrobić taki plan
sprzedaży nieruchomości do zbycia i przedłożyć to Radzie to są ważne
informacje myślę dla nas wszystkich jako radnych ale również dla mieszkańców
ponieważ Myślę że nie wszyscy wiedzą jakie nieruchomości posiadamy jaką
jakimi nieruchomościami Zarządzamy i jaką one mają wartość to
jest też ważne również zapewne jak Państwo staracie się o
jakieś zobowiązania finansowe to przedkłada majątek także myślę że to w
zasięgu pana Starosty jest i trzeci temat powiedział kolega Barański o
drodze wojewódzkiej 102 I rzeczywiście przez gminę Rewal przebiega droga
wojewódzka która nie jest w naszej w zarządzie naszych kompetencji
ale to jest kłopotliwe ja pamiętam w momencie budowania tej drogi to była duża inwestycja
ona trwała bodajże trzy lata dwa sezony bardzo długo to było dla nas bardzo
uciążliwe i już wtedy pojawiały się tematy braku przejść dla pieszych w
niektórych miejscach akurat nie w tym bo tamte nieruchomości które o których
rozmawiamy w Rewalu to są jeszcze działki niezabudowane także tam
spokojnie Ale jest bardzo trudny temat i on był nie do przejścia wówczas może
będzie do przejścia teraz i oczywiście to nie jest nasza rola ale ale mamy i
panią radną wojewódzką panią dyrektor [BS] Ona jest zawsze chętna i pomocna ale
mamy prawda Zarząd i mamy pan Panów Starostów ja prosiłabym o przychylenie
się do wniosku o przeprowadzenie przejścia dla pieszych miejscowości
Pustkowo po drugiej stronie ulicy jest Dino i tam naprawdę wszyscy przechodzą w
ogóle nie przez pasy to jest tak że to już jest taka historia że ci ludzie
przebiegają i to jest bardzo widoczne również w Trzęsaczu jest ścieżka
rowerowa przy 102 jest ścieżka rowerowa która biegnie wzdłuż chodnika i
tak naprawdę nie wiadomo gdzie mają jechać rowery A gdzie mają iść piesi i
no szczególnie latem jest to bardzo widoczne że po prostu tam następują
awantury i nie wiadomo kto ma przejść bo tak naprawdę nikt nie patrzy że to jest
przejście dla rowerów a ta ścieżka jest bardzo tak to jest droga Wojewódzka Ona
jest bardzo uczęszczana to ja bym skłaniał się ku temu żebyście
panowie lobbowali ułatwieniami dla dla naszych mieszkańców
i dla turystów i to jest w kontekście właśnie bezpieczeństwa
[Łukasz Czyrny] Ja tylko odpowiem może na jedno tutaj zapytanie odnośnie tych tej
ścieżki Pieszo rowerowej temat już był poruszany został zgłoszony również do
Zarządu dróg wojewódzkich bo to jakby nie tylko pierwsza sytuacja że ktoś
zwraca na to uwagę jest to bardzo kłopotliwe też dla mieszkańców czy Pustkowa
czy Trzęsacza ze względu na to że na długości ścieżki od Pobierowa do
Trzęsacza jest pas namalowany który oddziela dla
rowerów i dla pieszych poruszanie się natomiast od można powiedzieć Pustkowa
do początku Rewala nie ma takowego pasu i
to jest bardzo uciążliwe A co do przejść dla pieszych no
dobrze Państwo pamiętamy i pamiętacie widzicie też jesteście naocznymi
świadkami co się dzieje w chwili kiedy jest zmożony ruch na tej
drodze praktycznie od Pustkowa do do krzyżówki do Dina w Rewalu droga
jest zablokowana i ta droga jest zablokowana tylko i wyłącznie przez
przejście dla pieszych które jest w miejscowości
Trzęsacz sygnalizacja Świetlna jest wyłączana po to żeby ten ruch usprawnić
ale i tak i tak jedno przejście dla pieszych i taki nawał turystów powoduje że po
prostu są gigantyczne korki no pani radna Beata kiwa głową bo
niejednokrotnie w takim korku stała Ja również i są to uciążliwości ale to też
są takie No jakby tutaj walory turystyczne Tak więc bardzo
Ja tylko chciałem jakby
tutaj nakreślić Szanowni Państwo Ja tylko
chciałem właśnie przez ten przykład nakreślić co by się stało jakby co 2 km
było przejście dla pieszych Tak więc ale to nie znaczy że nie mamy
próbować dobrze pan Przemysław Barański jeszcze prosi o głos tak
Dobrze Panie Starosto Proszę
[Ryszard Chmielowicz] Panie Przewodniczący Szanowni radni Pani
Marzeno trochę tych pytań tutaj wybrzmiało
i część oczywiście dotyczy
tutaj stricte Powiatu a część oczywiście wyższego rzędu samorządu czyli
Wojewódzkiego pierwsze pytanie to jest nieruchomości
regulamin Więc taki regulamin sprzedaży nieruchomości oczywiście jest on jest
uchwalony przez Radę Powiatu tam gdzie regulują to w sposób
oczywisty gdzie reguluje ustawa o gospodarce nieruchomościami To odnosi
się przenosi ten regulamin odpowiednie paragrafy są zacytowane i odnosi się do
ustawy wycena nieruchomości są wyceniane tylko te
które są przedmiotem obrotu bo wyceny są ważne jeden rok one aktualizowane na
drugi po dwóch latach trzeba nową wycenę i one są przygotowywane
do planów sprzedaży i z reguły z reguły dotyczą
tych bieżących spraw sprzedaży czyli na przykład Dworcowa budynek ten który
uwolniony został on jest wyceniony Zdaje się że na 1 600 000 tak tam procedurę
jedną przetargową przeprowadziliśmy była
zainteresowana
instytucja Rządowa która też w pewnym momencie chciała przejąć od nas tą
nieruchomość No niestety niestety nie w konsekwencji
zrezygnowali bo finansowe
Pewnie ograniczyły ich finansowe możliwości i wyceny na Rzęskowie tych
działek które sukcesywnie sprzedajemy i tam już jest
wykrystalizowana wartość Rynkowa i wiemy przy Jakie ona tam oscyluje teraz w ostatnim
okresie sprzedaliśmy chyba 3 tak 3 ponad
300 000 zł Także to jest też taka fajna miła niespodzianka że z początkiem roku
udało nam się i wykaz takich nieruchomości do
sprzedaży było był pokazany w budżecie na ten rok
tamte wypisane są nieruchomości gruntowe które mogą być obrotem
wolnorynkowym które mają przynosić nam mogą nam przynieść dochody do budżetu na
ten rok droga
wojewódzka temat nie po raz pierwszy czyli te przejście
można powiedzieć sławetne w miejscowości Pustkowo faktycznie tam te przejście
jest wymagane co prawda Dalej jest z azylem na drodze przejście ale ono jest daleko
dalej to nie jest w tym w tym miejscu a tu jest skrzyżowanie gdzie wychodzą
ludzie i te Dino które powstało i tam całą no sporo klientów tego obiektu się
pojawia korzysta i przechodzą tak jak pani
mówi na dziko na dziko nieprzepisowo i podjęliśmy
swojego czasu działania tam zawirowania w Koszalinie i okazało się że że to musi
być bo to nie tylko namalowanie samych pasów to powinno być z azylem tak jak
tamte następne skrzyżowanie czyli bezpieczne skrzyżowanie i ono musi być
połączone z chodnikami dojście i wyjście z tego
skrzyżowania i tutaj Się rozbiła ta cała historia
i jeszcze oświetlenie oczywiście takiego przejścia zmiana organizacji tak
I ci ludzie przychodzą tam w tej chwili dalej za tym obiektem Dino idąc jadąc w
kierunku Pobierowa czyli przechodzą na taki taką ścieżkę gruntową nie ma tam
połączenia z żadnym chodnikiem i tak dalej Ten chodnik należałoby zrealizować
czyli to troszkę większe przedsięwzięcie Niemniej
jednak będziemy dalej się o to dobijać żeby
w tym planie już wydawało się że to jest załatwiony temat że oni to kwestia tylko
czasu że oni już przed tamtymi przed tamtym sezonem No teraz musimy zmóc
jednak działania żeby to może przed tym sezonem zrobili bo w sezonie jest
nasilenie turystów i tych przechodniów którzy korzystają z tego obiektu po
drugiej stronie Trzęsacz lobbować tak bo tutaj
tak nie do końca wiem nie do końca znam sprawę ale to inni
wiedzą to pewnie mi wytłumaczą podpowiedzą o co tam chodzi
[Marzena Salomon] Rozdzielenia ścieżki rowerowe
[Ryszard Chmielowicz] na ścieżce rowerowej
[Adrian Żoła] tutaj jest też aspekt o którym powiedział pan Przewodniczący droga wojewódzka 102
jest drogą o określonej przepustowości jeśli tam co 100 m będzie przejście jak tutaj Przemek
w ramach zapytania interpelacji mieszkańców No Wyobraźcie sobie drodzy koleżanki i koledzy że tam
[Łukasz Czyrny] karetka nie przejedzie w sezonie
[Adrian Żoła] karetka straż pożarna takie jeśli byśmy się przychylali na przykład do chęci organizacji tego
przejścia tam gdzie kolejne 100 m dalej w jedną i drugą
stronę No właśnie może
[Ryszard Chmielowicz] to można przejść w miejscu bezpiecznym gdzie nie ma pasów
jeżeli ruch na to pozwala
Nie podnosili nie podnosili problemu drogi wojewódzkiej nie podnosiły problemu
zagęszczenia przejść życie zweryfikowało powstał obiekt
[Łukasz Czyrny] Dobrze Szanowni Państwo czy ktoś jeszcze chciałby W tym
punkcie? Pan radny to proszę
[Przemysław Barański] Panie Przewodniczący Panie Starosto Szanowni koledzy radni do
tu do Zarządu i do pana Starosty mam taką takie pytanie i prośbę żeby reszta radnych
z Trzebiatowa jak już była powiedziana rejonizacja tak zwana umowna
żeby nie była omijana czyli na przykład w Trzebiatowie ja i pani Wysoczańska na spotkaniu z halą
ani razu nie byliśmy zaproszeni
Dlatego proszę o tą sugestię którą mówię żebyśmy byli zapraszani na różne spotkania tak chodzi
o teren naszej gminy to jest jedna kwestia a druga kwestia jest taka proszę
dział techniczn zdjęcie Mam zaproszenie pani
dyrektor szkoły podstawowej pedagog na bieg w skarpetkach który
odbędzie się 21 marca jeszcze zaproszenie przyjdzie do Rady Także
zapraszamy na bieg dzieci w tamtym roku około 500 osób było na naszym stadionie
w Trzebiatowie no i też tutaj prośba do Zarządu o przychylność bo też jest
wniosek o dotacje na poszczególne nagrody tak Dziękuję bardzo
[Łukasz Czyrny] dziękuję dobrze jeszcze pan radny Leszek Droździel prosi o głos
[Leszek Droździel] to na koniec Panie Przewodniczący
prozaiczna sprawa obywatele Pytają mnie patrząc na stronę
internetową Rady Powiatu są tam trzy zdjęcia trzech osób bardzo sympatycznie
wyglądających oczywiście prezydium Rady Powiatu tak chodzi im o to żeby oni też
Chcieli z twarzy widzieć pozostałych radnych jak wyglądają więc tutaj taka uwaga może
faktycznie załączyć na tej stronie pozostałych radnych żeby widzieli
z Trzebiatowa z Rewala czy z Pobierowa ludzie są po prostu
[Łukasz Czyrny] Ciekawi tak twarzy
[Leszek Droździel] My się wogólenie obnosimy tyko
Zdjęcia dostarczą na swoją odpowiedzialność sami radni oczywiści
[Łukasz Czyrny] Znaczy ja Panie radny nam taką propozycję tutaj dla wszystkich obecnych Porozmawiam z
Wydziałem Promocji i możemy się umówić albo na Komisji albo przed
sesją każdy zostanie sfotografowany na tle czy to naszego herbu czy to tutaj na
tle naszych Flag Chyba że po prostu będzie
chciał tak swoje zdjęcie dołączyć w innej aranżacji ale
tak to zawsze było było robione to nie jest jakaś tam złośliwość tylko
po prostu zawsze tak było że prezydium tylko było pokazywane aczkolwiek jak
najbardziej przychylam się tutaj do Pańskich sugestii i na pewno porozmawiam
w tym temacie Jeżeli będzie taka wola to zrobimy taką malutką sesję zdjęciową dla dla Państwa
[Leszek Droździel] techniczna strona To już Oczywiście to jest po stronie urzędu i tak
dalej ale jeszcze sprawę Panie Przewodniczący jak Pan pozwoli dwie drobne sprawy
uczestniczyłem w tej gali tak radni ci którzy mieli możliwość uczestniczenia No bardzo
pozytywnie odebrana przeze mnie osobiście mówię o swojej opinii Gala
natomiast prosiłbym żebyście zwrócili uwagę Państwo że
takie imprezy o tym charakterze takie wydarzenia powinny dotyczyć również
innej sfery działalności a więc działalności o charakterze gospodarczym
kulturalnym stowarzyszeniowym i tak dalej i apeluję w tej chwili i do Zarządu i do Rady
Powiatu aby wspólnie zastanowiła się nad tym jakie następne takie tego typu
uroczystości wydarzenia powinny się zdarzyć jakie jako cykliczne No bo sport
jest oczywiście ważny Kultura sportowa kultura zdrowotna tak ale są również
inne sfery życia publicznego i o to bym apelował jeszcze w tej w tej sprawie i
ostatnia sprawa w kontekście w ogóle dyskusji i rozmowy odnośnie pałacu jak
zauważyłem się pojawiła taka oto sytuacja przekaz informacyjny płynący z
tutaj z tego urzędu na zewnątrz Zresztą porozmawialiście Państwo tutaj wczoraj że
była padła taka informacja że nie ma rzecznika prasowego i tak dalej bo jak
na dzień dzisiejszy mamy pewnego rodzaju szum informacyjny szum informacyjny a to
się przekłada na lepszą lub trochę czasami gorszą opinię na temat tego co
robi Rada Co robi Zarząd ewentualnie i tak dalej tutaj jest taka mała prośba
żebyście Państwo przepracowali ten temat żeby ta informacja płynęła żeby ona była
nie to że rzetelna bo ja nie zarzucam rzetelności ale że była konkretna i
sprofesjonalizowana i tego mi brakuje tutaj w tej w tej informacji płynącej od Państwa bo bo
wtedy przy takim szumie informacyjnym bardzo łatwo ulegamy Czemu?
przekłamaniu informacji płynących A to ten powiedział A to tamten powiedział a
I co się dzieje i tego mi brak osobiście mi jako radnemu Powiatu dziękuję bardzo
[Łukasz Czyrny] dziękuję bardzo pan Adrian prosi
[Adrian Żoła] jeśli mogę dosłownie dwa zdania bo bo akurat w
tej przestrzeni No czuję się jakoś troszkę odpowiedzialny za te dwie rzeczy
pierwsze to jeśli chodzi o galę Dziękuję za miłe słowa w imieniu Zarządu i i
przede wszystkim całej tej naszej ekipy odpowiedzialnej za
promocję która funkcjonuje w przestrzeni Gryf Areny
ale tutaj my na Zarządzie o tym rozmawialiśmy to było tylko pierwszy
etap szukamy kolejnych momentów gdzie będziemy
chcieli nagrodzić stowarzyszenia kulturalne czy też następny biznes a
myślę że też docelowo gdzieś Planujemy iść w kierunku takiej wspólnej gali
myślę że ten 2026 rok to będzie ten czas kiedy będziemy
mogli sobie to zrealizować Jeśli chodzi o informacje to
my tutaj w tej przestrzeni również pracujemy tylko chciałbym zwrócić uwagę
na jedną rzecz nasza polityka informacyjna jak
widzicie Państwo bardzo Zachęcam do tego żeby na przykład wszelkiego rodzaju
newsy które pojawiają się w przestrzeni naszych Social mediów czyli choćby
Facebooka powiatowego Zobaczcie tam jest rzetelny przekaz dużo się pokazuje o
naszych inwestycjach my i tak już idziemy w coraz dalszym takim większej
formule informacyjnej wobec w ogóle wszelkich
wydarzeń i projektów które realizujemy żeby dotarło to do opinii publicznej w
tym konkretnym przypadku mamy dwie
dezinformacyjne przekazy które mają charakter fake newsa z tej jednej
określonej redakcji tutaj pewnie pan Starosta to potwierdzi Jako Zarząd
absolutnie Podejmiemy określone kroki wobec tego aby w przyszłości tego
sytuacja tego typu sytuacja się nie zdarzyła A mój gorący apel to powtarzam
do tego tutaj do wszystkich naszych radnych abyśmy od razu takie sytuacje demontowali no bo chyba mamy
pełną świadomość co do pierwszej wiadomości dotyczącej pałacu czyli tej drugiej
dotyczącej hali że to jest jakieś sztuczne poszukiwanie saensacji
musimy absolutnie z autorami tych fake newsów porozmawiać i to mogę obiecać bo
mamy to w planach że no nie może to zachwiać w takim ogólnym obrazie prac
Zarządu Rady no i całego Starostwa dziękuję
[Łukasz Czyrny] dziękuję bardzo
Pan Starosta teraz tak czy pan Leszek? Okej czyli pan Starosta
[Ryszard Chmielowicz] Panie Przewodniczący Szanowni radni bardzo króciutko odniosę się też
dziękując za tą galę tak jak powiedział tutaj Adrian Żoła był Głównym
organizatorem tego przedsięwzięcia też wydawało mi się że to całkiem nieźle
wypadło że wielu w ten sposób usatysfakcjonowaliśmy bo wydawało się co
niektórym naszym sportowcom że są zapomnieni że nie mają właściwego
marketingu że nie mówi się o nich a to też sposób na życie zachęcanie nas do
aktywności i w ten sposób też chcieliśmy to pokazać
Gala chyba po raz pierwszy tak a wcześniejsze gale i statuetki one były
dość mocno akcentowane i wielu tam Pionierów którzy zasłużyli się dla
naszego regionu zostało wyróżnionych mówiono już wtedy o przesycie
że to za często że trzeba odpuścić że nie ma aż tyle że co roku nie ma takich wydarzeń
Znaczy ja pokusiłem się o taką rozmowę na ten temat na konwencie burmistrzów i
wójtów i omawiał ten temat zachęcając do wspólnych działań bo to oczywiście z
każdego z każdej Gminy gdzieś tam przez wielkie wydarzenia i tak dalej że
wskazaniem tych wydarzeń żeby je pokazać regionalnie i zaproponowałem No i tak
jak póki co to do przemyśleń zostało to rzucone i myślę że te myślenia Jeszcze trwają w
najbliższym czasie znowu zapytam czy chcą się włączyć bo gminy Mają też jak
tam Żurawie tak w Żurawie tak oni oni mówią że A my tu
organizujemy taką galę rozdajemy Żurawie więc to znowu byłby przesyt że no ale
kto wie kto był wyróżniony tam tymi Żurawiami gdzieś tam nie no to zbyt
słaby zasięg to miało czy zbyt słaby zasięg ma i ci bohaterowie czy tacy
najważniejsi oni mogliby się pojawić na tej gali regionalnej czyli wyżej jeszcze
ze wskazaniem z każdej Gminy jakie tam wielkie wydarzenia w każdej kategorii
żeby to też pokazać to też rozmawiamy na ten temat ale też i chcę powiedzieć że
dzieją się takie drobniejsze też wydarzenia regionalne organizowane przez
nas No było takie Myślę też fajne na hali Gryf Arena wydarzenie
wolontariuszy to przepiękne wydarzenie tam jest cała masa takich młodych ludzi
którzy angażują się w różne przedsięwzięcia Ja już nie mówię te te
takie okresowe czy gdzieś tam tylko
mówię nawet o takich wydarzeniach całorocznych że młodzi ludzie angażują
się w pomoc tym którzy tej pomocy potrzebują starszym
ludziom w różnych szkołach w różnych sporcie w różnych
tych organizowanych wydarzeniach gdzie oni nieodpłatnie przychodzą i pomagają w
organizowaniu wielu różnych przedsięwzięć też zostali
uhonorowani widziałem zadowolenie tych młodych ludzi i rodziców ich którzy z dumą
przyglądali się jak nie zapominamy również o takich takich ważnych
aspektach życia codziennego także też Jesteśmy do dyspozycji na pomysły które też jak od
was wypłyną i możemy włączyć to nie musi być tylko
Adrian Żoła może to być Marzena z takim doświadczeniem takim z
takim doświadczeniem wiesz bogatym Przewodnicząca Rady i tak dalej Czy to
społecznie gdzieś tam od X czasu także Uldynowicz Przecież to
też wolontariusz samorządowiec samorządowiec No i także to ale w tych
różnych kategoriach kulturalno rozrywkowych to się dzieje bo te
orkiestry nasze gdzieś tam honorowani byli za
jubileusze za tę codzienną pracę bo wiecie ile to trudu
trzeba sobie zadać to też to zauważamy i też te między innymi te pieniądze
60 000 na stowarzyszenia to też honorowanie żeby oni mogli się pokazać w naszym
regionie poprzez swoje inicjatywy Które realizują poprzez Sport
muzykę kulturę kultura realizowana również przez Stowarzyszenie Leszka Droździela
Przecież to uczestniczyłem już kilkakrotnie w pałacu w Rybokartach
różnej w różnych dziedzinach kulturalnych te wydarzenia też są i tam
organizowane i zachęcam do korzystania też z tego przede wszystkim bo po to tą
aktywnością i wysiłkiem
się wykazują po to żebyśmy my też i korzystając z tego podziękowali za ten
za tą inicjatywę za każdą inicjatywę Dziękuję
[Łukasz Czyrny] Dobrze Szanowni Państwo pan Waldemar Wawrzyniak jeszcze chciałby
dodać kilka słów
[Waldemar Wawrzyniak] Panie Przewodniczący Wysoka Rado Koleżanki i Koledzy bo
wracając jeszcze do tego zamku w Płotach Spójrzcie na to co jest w protokole
Zarządu Zarząd pozytywnie zaopiniował wniosek burmistrza burmistrz zjawił się
u nas na Zarządzie Ja wracam już do samego sensu stricte tego spotkania i my
pozytywnie przyjęliśmy to co on nam zaproponował Na naszych stronach
Powiatowych oficjalnych facebookowych Gryf Areny i naszej nie ma żadnej
informacji na ten temat że myśmy coś takiego zrobili w zamkiem ponieważ to
jest informacja dopiero pierwsza która otwiera drogę do następnego etapu czyli
spotkania Pana Burmistrza z Radą bo przecież to tutaj decyzja będzie
ostatecznie podjęta być może on przyjedzie ze swoimi radnymi być może
zrobimy szersze spotkanie żeby nam wszystkim również tutaj całej Radzie
przedstawił koncepcję plan tego co zamierza zrobić z tym zamkiem i dopiero
wtedy kiedy już taka Decyzja zapadnie i Podejmiemy że faktycznie przekażemy
możemy oficjalnie taką informację przekazać ta informacja wymknęła gdzieś
się bokiem ktoś po prostu ją gdzieś tam umieścił ona zaczęła żyć swoim życiem
ona nie jest na żadnych stronach naszych oficjalnych informacją dotyczącym tego
że My sprzedaliśmy zamek mówię o
[Ryszard Chmielowicz] Wielokrotnie prowadzona podczas obrad jednej Komisji drugiej zawsze były
to jakby nic się tam nie zawsze było
Dobrze dziękuję dziękuję dziękuję Panie
Starosto nie widzę więcej osób chętnych do zabrania głosu w
zapytaniach radnych punkt kolejny są to informacje komunikaty Przewodniczącego
Rady Szanowni Państwo przypominam o oświadczeniach majątkowych i też
przypominam Przewodniczącym Komisji o to aby
dostarczyli plan pracy który musimy uchwalić to jest jakby jedna kwestia a
druga kwestia Poprosiłem Wydział w pomocy z działem
technicznym aby puścił Państwu dwie inwestycje które są w trakcie
realizacji te inwestycje ten filmik bardzo krótki jest dostępny na naszych
stronach Powiatowych może co niektórzy widzieli Ale
warto pochylić się nad tym i zobaczyć Jakie inwestycje są prowadzone jest to
inwestycjach ale akurat dzisiaj dwie tylko obejrzymy
inwestycjach droga Pobierowo Gostyń Niechorze Trzęsacz No i jeszcze mamy tą
inwestycj ale dzisiaj sobie obejrzymy
dwie inwestycje drogowe Proszę panowie Załączcie widać
dobrze? filmik został przygotowany przez Wydział Promocji w Gryf
Arenie głosu nie ma
o to jest właśnie droga do z Rewala do Trzęsacza
inwestycja 15 milionów już chyba z tymi wszystkimi dorzutkami to
będzie ale jest to jedna z większych inwestycji które drogowych które zostały
zrobione w Powiecie
No i tutaj warto przypomnieć że 95% kwoty dostaliśmy z od rządu z
tak zwanego Polskiego Ładu
Szkoda że głosu nie
ma zakończenie inwestycj przewidziane jest oddanie inwestycji
do 30 września 2025 roku tak więc w większości już jest inwestycja
ukończona w Trzęsaczu się
kończy kończy w Niechorzu o
mamy Proszę Cofnijcie trochę na ten Była mapka Pani
Marzeno przebieg o mamy
od Trzęsacza do do Niechorza więc naprawdę kawał fajnej nowej
drogi i to jest też alternatywa na te nasze korki
sezonowe i kolejna inwestycja jest to która jest w trakcie też bardzo duża
inwestycja Dzięki współpracę z innymi samorządami
nasz odcinek to jest odcinek od Pobierowa do granicy z Powiatem Kamieńskim Czyli można
powiedzieć przed Gostyniem
i mamy rozbudowę drogi Powiatowej Pobierowo Gostyń
bardzo trudny teren jeżeli chodzi o wykonanie remontu właśnie ze względu na
Na te łąki na tereny podmokłe i tym samym kosztotwórczy
[Ryszard Chmielowicz] 10 milionów było rozwinięcie przetargowe okazało się że
ścieżka pieszo-rowerowa będzie wymagała
dodatkowych kosztów bo nie dało się jej umiejscowić tak było w planie
projekcie na poziomie gruntu tylko należało wynieść grunt powyżej
bo wysoko wody gruntowe proszę zobaczyć
I Doszedł jeszcze pewien element że projektant stwierdził że wzdłuż Całej
ścieżki rowerowej trzeba będzie zrobić barierki bo jest za wysoko
nie jedzie i jak ktoś do miękkiego rowy wpadnie
Ale tak całkiem poważnie tak całkiem
poważnie zaniechaliśmy tego wydatku bo uważamy że
jest za drogi
lepiej ulokować te pieniądze w kolejne
inwestycje a nie wykonywać jakieś
tam do z Gryfic do Rotnowa też są odcinki gdzie wyniesione i tak
dalej gdzie rów jest głęboki i barierek nie
ma to całkiem nieźle się sprawdza
[Łukasz Czyrny] Dobrze dziękuję Szanowni Państwo te te dwie inwestycje drogowe pokazują jedno że to
nie jest tak że Tutaj się nic nie robi tylko naprawdę działamy ostro tam gdzie
możemy to sięgamy po te dofinansowania zewnętrzne w jednym i w drugim
bardzo wysokie dofinansowanie i to co najważniejsze przy takich inwestycjach
drogowych to pomoc samorządu na którym jest dana droga w tym przypadku akurat
dwie inwestycje są w gminie Rewal i w jednym i w drugim
przypadku wójt gminy i Rada Gminy No dorzucała tą swoją część te środki wkład
własny w przypadku pierwszej drogi gmina Rewal włożyła Natomiast w drugim
przypadku składanka jest wkładu własnego 120 000 Chyba
tak? bo tam 8 milionów dofinansowania była taki po 120 000 zł wkładu własnego
ale tutaj bardziej chodziło o przedstawienie milion Przepraszam milion
8 milionów tak po 1 200 000 Tak więc to nie są
[Ryszard Chmielowicz] dochodzi na tą ścieżkę czyli problemów inwestycyjnych nie brakuje
jak to zwykle bywa przy potężnych inwestycjach jutro będę na spotkaniu 3 stronnym
czyli Starosta Kamieński i Wójt Gminy Rewal
i ja spotkamy się żeby ten temat omówić i
zastanowić się w tym kontekście że z nich zrezygnujemy
[Łukasz Czyrny] i Szanowni Państwo jeszcze najważniejsza informacja jak widzieliście
w jednym drugim przypadku jest pomoc innego samorządu i tak samo będzie w
przypadku inwestycji które nas czekają czy to będzie hala w Trzebiatowie czy to
będzie remont drogi w Mrzeżynie Również tutaj samorząd gminny będzie brał udział
w tym przedsięwzięciu i tak samo jak będziemy robić
drogę w okolicach Modlimowa też mamy zapewnienie że burmistrz Płotów również
będzie partycypował w kosztach tej inwestycji i taka
współpraca jest i powinna być na przyszłość z innymi gminami wtedy
inwestycje które my robimy jako Powiat na pewno będą miały rację powodzenia i
ukończenia od początku do końca
[Ryszard Chmielowicz] Ja a propos współpracy
[Łukasz Czyrny] Panie Starosto proszę
[Ryszard Chmielowicz] Współpracą zrealizowaliśmy wiele inwestycji powiatowych
wspólnie z włodarzami samorządów
gminnych i to nie jest nic nowego wiele starostw wtopili jak śledziliście Państwo medialne
przekazy to taki wymiar nawet podpisując porozumienie wielostronne Starostwo
polickie wykonało zaprosiło wszystkich włodarzy podpisali porozumienie
w zakresie wspólnych inwestycji Pewnie to wynika też z tego ja
na tych spotkaniach chwaliłem się że my każdorazowo tego przystępując
podpisujemy albo listy intencyjne
i jeśli będzie to wzajemna współpraca to większe szanse na to żeby zrealizować takie zadanie
[Łukasz Czyrny] Dobrze Szanowni Państwo jesteśmy w punkcie informacje komunikaty
Przewodniczącego ja na tym chciałbym zakończyć ten punkt przechodzimy do
punktu kolejnego wolne wnioski to jest punkt 9 pan radny Przemysław Barański prosi o głos proszę
[Przemysław Barański] Panie Przewodniczący Panie Starosto Szanowni radni dostałem
informacje także tak na na pilne już jest
przejazd robiony pomiędzy miejscowością Jaromin a Siemidarżno także proszę Zarząd
Dróg o utwardzenie tej drogi bo już od wczoraj spuszczone i Mam informacje z
Zarządu Dróg że po prostu prosi o pomoc bo już samochody się topią wiadomo że
warunki pogodowe są takie są jest na na jakieś nie wiadomo jakie roboty ale żeby
utwardzić pobocze to jest jedna sprawa i proszę o pozostanie Komisji
Bezpieczeństwa członków w sprawie ustalenia pewnych rzeczy na 5 minut dosłownie Dziękuję
[Łukasz Czyrny] Dziękuję czy ktoś jeszcze z Państwa chciałby zabrać głos w wolnych
wnioskach? jeżli nie to dziękuję przechodzimy do punktu kolejnego punktu
10 jest to zakończenie posiedzenia wszystkiego dobrego