[Łukasz Czyrny] Dzień dobry witam Państwa serdecznie na 14 sesji Rady Powiatu Szanowni
Państwo przed oficjalnym oficjalnym rozpoczęciem sesji i przejściem do
porządku obrad
chciałbym powitać zaproszonych gości Zespół Tańca Perfect wraz z rodzicami i
wraz z trenerami panią [M] i pan pan panem [M]
Szanowni Państwo czuliśmy się w obowiązku Zarząd
Powiatu i Rada Powiatu aby wszystkim wam podziękować za godne
reprezentowanie naszego Powiatu naszej małej ojczyzny na tle
krajowym wasze osiągnięcie w 16 edycji Mam Talent jest to bardzo wielkie
osiągnięcie taneczne to całe osiągnięcie
było przede wszystkim dzięki bardzo długoletniej pracy waszej trenerów
rodziców i z tego miejsca razem ze Starostą panem Ryszardem Chmielowiczem
chcielibyśmy wam wręczyć takie statuetki które będą oznaką
wielkiego szacunku i podziwu przede wszystkim wzystkim dla młodych tancerek
i oczywiście tutaj dla całego zespołu który brał udział w tym całym
przedsięwzięciu dla nas osobiście jest to bardzo ważne że mamy
wśród mieszkańców naszego Powiatu osoby które godnie reprezentują nasz Powiat
istotne jest to że wszystkie zajęcia które są organizowane są
organizowane w obiekcie powiatowym w obiekcie
Gryf Areny to też pokazuje że takie obiekty są potrzebne bo z z takich
miejsc pod okiem wyśmienitych trenerów właśnie wychodzą takie właśnie perełki
które reprezentują nasz już tutaj w w świecie Panie Starosto jeżeli pan
pozwoli przekażemy teraz podziękowania my podejdziemy do
Państwa do przodu żebyście tutaj nie nie podchodzili bo tu mamy zbyt mało miejsca
a my nagrodzimy brawami
[Ryszard Chmielowicz] To dla nas niesamowity zaszczyt to niesamowity dzień my mieliśmy okazję
niejednokrotnie was na żywo oglądać i obserwować wasze dokonania jesteście
mistrzyniami Polski Europy i świata także te osiągnięcia i ten pakiet który
zaserwowaliście mówi się że dziewczynki z Gryfic siedem wspaniałych dziewczynek
dziękuję trenerom że te połączono zespół i ten sukces w Mam Talent
który osiągnęliście ostatniej edycji jest niesamowity wrażenie jakie
zrobiliście na widzach i na wszystkich którzy obserwowali wasze
dokonania były niesamowite Ja z duszą na ramieniu i sercem takim otwarcie patrzyłem
przyglądałem się tym waszym osiągnięciom i dumą i satysfakcją
niesamowitą dzisiaj w dniu dzisiejszym wam za to wszystko podziękować siedem
wspaniałych dziewczyn dziewczynek z Gryfic z naszych podstawówek tak to
było mówione więc to dla nas wrażenie tak wrażenie niesamowite że Gryfice
zostało wymieniane gdzieś tam na tych wszystich turniejach poszczególnych etapach więc
to dla nas niesamowita satysfakcja i tutaj ze wszystkimi przedstawicielami
Rady i Zarządem cieszymy się razem z wami niesamowicie a może jeszcze
bardziej jak wy bo wy już to dla was chleb powszedni a dla nas to zawsze
niesamowite ale też i trenerom przede wszystkim Pani i Panu chcę serdecznie
podziękować że połączyliście te pojedyncze
talenty w grupę siedmiu dziewczynek i one jako team jako Zespół Tańca i Sportu
Perfect osiągnęli pod waszym kierownictwem tak
wspaniały wynik i jeszcze raz kłaniamy się wam bardzo nisko życzymy wam wielu
spektakularnych osiągnięć jeszcze w najbliższej przyszłości i w tym już
dorosłym życiu również bo te osiągnięcia pewnie budują człowieka na długie długie
lata i tego wam życzymy wszelkiej pomyślności dziękuję
z tej okazji z tego
zaszczytnego osiągnięcia
Z serdecznymi gratulacjami i podziękowaniami
[Łukasz Czyrny] Wszystkiego dobrego i jeszcze raz się cieszymy że Perfekt właśnie jest w Gryficach a nie w
innym mieście to jest dla nas duży zaszczyt i przede wszystkim no
podziękowania też dla rodziców bo wiemy jaka to jest ciężka praca a ile
wyrzeczeń żeby dziewczyny osiągnęły taki sukces który osiągnęły jeszcze raz
wszystkiego dobrego również dziękujemy
[Ryszard Chmielowicz] I teraz przechodzimy do
bohaterek dzisiejszego dnia ale i bohaterek tych wszystkich wcześniejszych
osiągnięć tego całego tak tego całego zamieszania z dumą jeszcze raz z
satysfakcją wręczamy wam te statuetki za zajęcie właśnie tego
drugiego miejsca w 16 edycji Mam Talent dziewczynki to coś wspaniałego jeszcze
raz serdecznego z imienia i nazwiska dla każdej z dziewczynek tą statuetkę mamy
przyjemność wręczyć
[Krzysztof Malicki] Panie Starosto teraz ja mam pytanie bo ja tu mam swoje prywatne dziecko prawie że
Czy ja mogę?
Takie koligacje rodzinne prawie
[Ryszard Chmielowicz] widzę jakie wzruszenie jak widzę że to też wam się udziela
[Łukasz Czyrny] I jeszcze raz wszystkiego najlepszego i naprawdę wielkie słowa
uznania za wyczyn którego dokonałyście dziękujemy jeszcze raz proszę to jest
pamiątkowa statuetka dla ciebie i no i co no i czekamy na kolejne sukcesy
[Adrian Żoła] Mam to przyjemność wręczyć
gratuluję piękny sukces oczywiście gratuluję przede wszystkim też trenerom
rodzicom no i wszystkim wam dziewczynki brawo wy
[Krzysztof Brożyński] przekażemy przekażę to trenerom tak serdeczne gratulacje dla dla i
powodzenia w przyszłych zawodach i i no wspaniałych wspaniałych no osiągnięć
dziękuję bardzo proszę bardzo przekazuję tutaj pani
[Łukasz Czyrny] jeżeli dziewczyny pozwolicie to byśmy chcieli zrobić sobie z wami wspólne
zdjęcie na pamiątkę tutaj wszyscy radni jeżeli mają ochotę
to zapraszamy zrobimy sobie takie wspólne pamiątkowe zdjęcie
[Ryszard Chmielowicz] może może od dziewczynek się dowiemy jak stresujące to było jak jakie emocje
potężny chyba tak ale dałyście radę i i co pozostanie to w pamięci nie tylko
naszej ale i waszej na pewno też tak na całe życie że bo to coś niesamowitego co
zrobiłyście więc myślę że tutaj wspólnie te emocje przeżywaliście w sposób
niesamowity bo bo i telewizja bo i widzowie bo i
cała Polska bo i świat poszło także to wszystko na pewno swój gdzieś tam oddwięk
emocjonalny miał
[Łukasz Czyrny] jeszcze jeszcze jeszcze byśmy chcieli żebyście tutaj trenerzy też powiadali
dwa zdania o całym przedsięwzię jak to było
już jest głos bardzo bym prosił teraz o zabranie
głosu trenerów żeby też troszeczkę zdradzili rąbka tajemnicy jak właśnie
było w tym Mam Talent? tak że przygoda wzięła się znikąd i na
[Trener] Także przygoda wzięła się znikąd i na
nic nie liczyliśmy po mistrzostwach Europy dziewczyny zostały zauważone po
swoim pierwszym pokazie kiedy zdobyły mistrzostwa Europy no i ta przygoda
wtedy się zaczęła bo program Mam Talent skontaktował się z nami no i chcieli
żeby ta przygoda dalej trwała u nich w programie no i wywalczyliśmy wspólnie
razem z dziewczynami y i naszą pracą i ich pracą dojście do finału fajna
przygoda piękne emocje na nic nie liczyliśmy cieszyliśmy się tym co się
dzieje wokół nas i wokół naszych zawodniczek i że ta przygoda pięknie
trwała i wydaje mi się że zakończyła się jeszcze lepiej
niż tyle od nas dziękuję bardzo
dziękujemy bardzo do widzenia
[Katarzyna Dyczyńska] powodzenia w kolejny przedsięwzięciach będziemy dalej za was trzymać tygodnie
[...] za dwa tygodnie
[Katarzyna Dyczyńska] Już teraz zaczynamy wszystkiego
trzymamy i to bardzo mocno
[Łukasz Czyrny] Szanowni Państwo mam taką prośbę bo tutaj nasze lokalne media proszą o dwie
minutki przerwy więc myślę że możemy dwie
minutki poczekać zanim zaczniemy
Powracamy do obrad sesji jesteśmy w punkcie pierwszym sprawy regulaminowe
otwarcie posiedzenia nastąpiło stwierdzenie quorum na 17 radnych jest
obecnych 13 radnych
więc jeszcze minutę Szanowni Państwo bo muszę
[Krzysztof Malicki] Szanowni Państwo tak jak
powiedział pan
Przewodniczący porządek obrad będziemy będziemy musieli przegłosować ponieważ
mamy dwie zmiany tak dwie quorum właśnie przed chwilą zostało
zostało stwierdzone bardzo bym chciał żebyśmy
teraz poddali pod głosowanie przyjęcie porządku obrad po zmianach Dobrze?
[Stanisław Hołubczak] Panie Przewodniczący jeśli mogę jedna uwaga najpierw należałoby
przegłosować punkt ma być wprowadzony czy Rada chce żeby był wprowadzony a
dopiero później zmiana do porządku
[Waldemar Wawrzyniak] Ale zaraz zaraz bo to jest autopoprawka
czyli nie wprowadzamy punktu tylko wprowadzamy poprawkę do
A przepraszam bo ja myślę że
[Krzysztof Malicki] Panie Stanisławie dziękuję
[Krzysztof Brożyński] W takim razie Panie Przewodniczący
żeby w punkcie ósmym był plan pracy Komisji finansowej w punkcie dziewiątym
plan pracy Komisji Rewizyjnej i później 10 to będą
interpelacje i po kolei już a więc tu na koniec żebyśmy zrobili w punkcie ósmym i
dziewiątym te dwa plany
[Krzysztof Malicki] Tak dziękuję Panie Krzysztofie tak czyli punkt ósmy i
punkt dziewiąty proszę o zatwierdzenie przegłosowanie porządku planu pracy
[Stanisław Hołubczak] Nie nie nie Rada powinna przegłosować każdy z punktów oddzielnie że Rada ma wolę
wprowadzenia tego do porządku
[Krzysztof Malicki] Dobrze w takim razie poproszę abyśmy
przegłosowali punkt ósmy wprowadzenie wprowadzenie punktu ósmego tak
jest plan dotyczy uchwalenia planu pracy
Komisji budżetu finansów i polityki gospodarczej Rady Powiatu Gryfickiego w
roku poprosimy w takim razie o tablicę do głosowania
Pana Starosty nie
ma za 13 przeciw zero wstrzymało się zero bardzo
dziękuję i poproszę teraz abyśmy przegłosowali punkt dziewią plan pracy
Komisji Rewizyjnej proszę tabicę do głosowania
za głosów 13 przeciw zero wstrzymało się zero poprosiłbym teraz abyśmy całość
porządku obrad przegłosowali
po zmianach oczywiście po zmianach proszę o tablicę
Bardzo dziękuję 13 głosów za przeciw zero wstrzymało się zero nie głosowała
jedna osoba Panie Przewodniczący oddaję głos
[Łukasz Czyrny] Dziękuję Panie Wiceprzewodniczący przechodzimy do punktu D przyjęcie protokołu z
ostatniego posiedzenia Szanowni Państwo standardowo protokół był do wglądu w
Biurze Rady jeżeli
ktoś ma jakieś zastrzeżenia do protokołu to proszę bardzo jeżeli nie to bym
prosił o przegłosowanie protokołu z ostatniego posiedzenia
Przyjęcie protokołu z ostatniego
posiedzenia dziękuję
protokół został przyjęty w punkcie drugim mamy
sprawozdanie z prac Zarządu Powiatu między sesjami Szanowni Państwo otwieram
dyskusję czy ktoś chciałby zabrać głos?
Proszę bardzo proszę Pani Kasiu
[Katarzyna Dyczyńska] słyszałam dosyć szeroko na wejście to sprawozdanie podczas prac komisji
niestety było tej przyjemności pozwolić zadać ale tylko dwa
pytania Pierwsze pytanie dotyczy strony 4 i to jest trzeci punkt
dotyczy miejscowości Natowielice ja już też mam pewną wiedzę
odnośnie tego regionu tego obszaru dlatego że tam dokonano już
takich prac utwardzających drogę między Natowielicami a górą rozmawiałam z
mieszkańcami wiem że są zadowoleni na ile to jest możliwe przy tym przy tym
budżecie który jest co to zrobiliśmy ale jest ta droga już przejezdna także także
ten komfort przejazdu się zwiększył i to też za to chciałam podziękować bo to
wnioskował pan sołtys o to wnioskowaliśmy my jako klub
moje pytanie brzmi ponieważ wiemy że i z pustego Salomon nie nie naleje pustego z
pustego ale z pustego więc wiemy też że nie mamy pieniędzy teraz na na takie
inwestycje i tu nie mam żadnego żadnych uwag do tego że po prostu Zarząd Powiatu
odmówił wniosek złoż odmówił wnioskowi złożonemu przez Sołtysa Sołectwa
Natowielice który dotyczy budowy chodnika przy drodze powiatowej na odcinku od
Kościoła do cmentarza komunalnego oraz remontu drogi powiatowej w samej
miejscności Natowielice ta miejscowość jak już wcześniej mówiłam
proszę Państwa no rzeczywiście wymaga
całościowego takiego spojrzenia ta droga to jest droga jeszcze brukowana pamiętająca
Trzecią Rzeszę to na pewno jeszcze myślę nawet Republikę Weimarską także tam jest
tragiczny stan ale nie mam tutaj żadnych uwag odnośnie tego co zrobił Zarząd no
bo jak już powiedziałam jak nie ma pieniędzy no to nie mamy nie mamy o czym
dyskutować natomiast moja prośba jest jedna czy tutaj pan Starosta nie
pokusiłby się o taką informację nie wiem czy wszystkich to zainteresuje mnie na
pewno i klub chodzi o to żeby taką ogólną mieć wiedzę odnośnie
tego jakie byłyby koszty budowy chodnika i remontu tej
drogi biorąc pod uwagę obecne ceny rynkowe czy można by było to sprawdzić
bo teraz ja rozumiem że nie w tej chwili bo nie wiemy też jaki tam kilometraż i
tak dalej tak? czy mogłabym prosić żeby to żeby to sprawdzić po prostu jaka
byłaby kwota teraz mówię jeżeli chodzi o ten okres czasu tak no to mówiłem że te
koszty pewnie jeszcze pójdą w górę także to jest moja taka prośba a drugi temat
dotyczy strony siódmej i to
jest dotyczy ostatniej części czyli w dniu 8
maja odbyło się 38 posiedzenie Zarządu na posiedzenie Zarząd podjął następujące
uchwały i moje pytanie dotyczy sformułowania że pojawiają się
dodatkowe zasady i kryteria w sprawie udzielania pomocy osobom
niepełnosprawnym jeśli chodzi o dofinansowanie ze środków
PFRON-u jest to w związku z prognozowanym prognozowanym
ograniczeniem środków PFRON-u w stosunku do tych potrzeb i teraz jak czy ja
dobrze rozumiem że będą tak rozszerzone te kryteria że będziemy oczywiście
priorytetowo co jest słuszne traktować osoby które są naprawdę w kryzysowej
bardzo sytuacji już takiej naprawdę bardzo kryzysowej a te osoby które no
którym też należałoby pomóc no będą troszeczkę musiały poczekać
tak myślę że dobrze dobrze to rozumiem natomiast z czego wynika ta prognoza?
dlaczego dlaczego nastąpiło ograniczenie środków? jak wiemy te środki
to jest oczywiście budżet plus jeszcze wpływy od pracodawców tak ale głównie
jest to budżet i prosiłabym o odpowiedź Pana
Starostę co co stało na co
stało co miało co miało na celu właśnie co co miało istotny przepraszam co miało
istotny wpływ właśnie na tą prognozę? no bo poszczególne kategorie wydatków tak
tak tak zakręciłam się trochę
o jeżeli można od razu prosi o odpowiedź to byłabym wdzięczna
[Ryszard Chmielowicz] w poszczególnych kategoriach jest przedstawiany Radzie
i proszę o dwa zdania jeżeli chodzi
[PCPR] Może ta jest faktycznie skontułowaniem bo my już wiemy że dostaliśmy po prostu mniej
pieniędzy tak to to nie jestowa najmniejsza kwota po prostu dostaliśmy
już mniej dlatego są te ograniczenia tak wprowadzane co roku one są zresztą
wprowadzane tak w tym roku również
tutaj tutaj nie ma lepiej tutaj nie ma nie mogę w tej chwili
powiedzieć dokładnie jak one wyglądają nawet nie ma też nie nie przeglądałam
tak ostatnio w każdym razie one są co roku te zasady wprowadzane a są
wprowadzane właśnie dlatego że zawsze nam brakuje pieniędzy a w tym roku te
pieniądze są jeszcze mniejsze niż były w roku poprzednim
[Katarzyna Dyczyńska] i to jest znaczna różnica?
[PCPR] tam jest chyba 200 000 tak mi się wydaje dla nas więc to jest dość na
tak więc to jest dość duża różnica tak
bo to są te 200 000 to są pieniądze przeznaczane dla takich indywidualnych
osób tak na zakup nie wiem wózków na przykład na zakup pieluchomajtek na
tunusy rehabilitacyjne na takie rzeczy
[Katarzyna Dyczyńska] rozumiem czyli te kryteria będą rzeczywiście rozszerzane tak
trzeba będzie spełniać więcej wymogów żeby otrzymać to dofinansowanie
tak w pierwszej kolejności na przykład będą
osoby ze znacznym stopniem tak
dobrze dziękuję za odpowiedź
czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w sprawozdaniach z prac Zarządu?
dobrze jeżeli nie ma innych osób aby zabrać głos w
sprawozdaniach z prac Zarządu to bardzo bym
prosił o przygotowanie tablicy i zatwierdzenie sprawozdania w formie
głosowania proszę o oddanie głosu
Dziękuję bardzo sprawozdanie zostało przyjęte
punkt trzeci dzisiejszego posiedzenia jest to ocena zasobów pomocy społecznej
Gryfickiego Szanowni Państwo
mamy przed sobą bardzo szczegółową ocenę zasobów pomocy społecznej dokument liczy
również ten dokument był omawiany na posiedzeniach Komisji stałych jeżeli
ktoś by chciał jeszcze dopytać proszę jak najbardziej jest teraz taka
możliwość czy ktoś z Państwa chciałby zabrać
głos? nie widzę jeżeli nie ma osób chętnych do zabrania
głosu w punkcie trzecim jest to ocena zasobów tak nie
będziemy nad tym głosować to jest tylko informacyjnie dla dla Państwa więc
jeżeli nie ma potrzeby tutaj rozszerzania tematu to przechodzimy do
punktu kolejnego jest to sprawozdanie z realizacji programu współpracy Powiatu
Gryfickiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami
prowadzącymi działalność pożytku publicznego wymieniony w artykule
trzecim ustęp 3 ustawy z dnia 24 kwietnia
działalności pożytku publicznego i wolontariacie w
roku 2024 i również Szanowni Państwo
mamy sprawozdanie się zaraz dokopię
tylko o dziękuję mamy przed sobą sprawozdanie sprawozdanie
dotyczy formy wsparcia w roku 2024 dla organizacji pozarządowych
sprawozdanie jest skrupulatnie zrobione mamy wymienione wszystkie
podmioty którym zostały udzielone dofinansowania jeżeli ktoś by chciał
zadać pytanie to bardzo proszę pan Stanisław Hołubczak
proszę bardzo
[Stanisław Hołubczak] Panie Przewodniczący Wysoka Rado ja przeanalizowałem to
sprawozdanie i w pewnym sensie nie mam uwag ale
chciałem zapytać to co moim zdaniem w sprawozdaniu jest
najważniejsze czy zadania które zostały zlecone przez Powiat do wykonania różnym
organizacjom zostały wykonane i rozliczone bo takiego zapisu w tym
sprawozdaniu nie widzę
[Łukasz Czyrny] O odpowiedź proszę Pana Wicestarostę
[Waldemar Wawrzyniak] Panie Przewodniczący Wysoka Rado tak wszystkie zadania zostały zlecone
rozliczone sprawdzone także całe to sprawozdanie jest dokładnie
przeanalizowane zbadane i rozliczone co do złotówki
[Łukasz Czyrny] Dziękuję bardzo za odpowiedź Panie Stanisławie jeszcze
jakieś pytanie? Dziękuję bardzo Czy ktoś z Państwa chciałby jeszcze zabrać głos?
nie widzę więc jest to sprawozdanie to jest tak
samo jak w punkcie a mamy uchwałę? Tak a dobrze
tak to będziemy musieli zagłosować Szanowni Państwo jeżeli nie ma
uchwała? Pan Starosta próbował mnie wprowadzić próbował mnie wprowadzić w
błąd tak więc nie ma potrzeby głosowania jest to tylko dla nas informacja tak
samo jak w punkcie trzecim tak samo w punkcie czwartym nie będziemy głosować
przechodzimy do punktu piątego jest to podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie
zmiany uchwały numer VIII/57/2024
Rady Powiatu w Gryficach z dnia 19 grudnia 2024 roku oraz zmian w
budżecie Powiatu na 2025 rok tutaj Szanowni Państwo była autopoprawka do
Państwa przesyłana bardzo bym prosił o zabranie głosu teraz panią Skarbnik
[Skarbnik] Ja przypomnę może na czym polega ta autopoprawka tego mówiliśmy także o na Komisji na ten
temat jeśli chodzi o dochody to w drugim punkcie dopisujemy zwiększa się
dochody w dziale 700 gospodarka mieszkaniowa w rozdziale 705 gospodarka
gruntami i nieruchomościami o kwotę 25 000 sprzedaż
nieruchomości dziękuję
natomiast natomiast wydatkach w punkcie drugim
dodajemy zwiększa się o kwotę 18900 zł inspektor nadzoru droga powiatowa
Rotnowo-Modlimowo w punkcie drugim dotyczy to wydatków w Zarządzie Dróg
Powiatowych oraz w punkcie szóstym dodajemy jeśli chodzi o wydatki w MOW-ie
zwiększa się w dziale 854 edukacyjna opieka wychowawcza rozdziale
85420 młodzieżowe ośrodki wychowawcze o 129 150 zł na remont pokrycia dachowego
i wymiany rynien
[Łukasz Czyrny] Dziękuję bardzo
Szanowni Państwo czy ktoś chciałby zadać pytanie w punkcie piątym do budżetu?
Pan Stanisław bardzo proszę uchwały Panie bardzo proszę
[Stanisław Hołubczak] Panie Przewodniczący Panie Starosto
Wysoka Rado ja chciałbym zwrócić uwagę na dwie kwestie w tym projekcie uchwały
pierwsza to jest to o czym mówiłem na Komisji różnica pomiędzy dochodami
bieżącymi a wydatkami bieżącymi to jest 6 milionów zł
i ja bym określił ten stan jako przedzawałowy my za chwilę stracimy
możliwość uchwalania budżetu przez to że RIO zażąda od nas programu
naprawczego sytuacja naprawdę jest bardzo poważna i ja bym określił że
zła 6 milionów wydatków bieżących które pokrywamy no powiedzmy że pokrywamy z
nadwyżki z ubiegłych lat ale przecież ta nadwyżka kiedyś się skończy
jeżeli zaplanujemy budżet w takiej formule jak w tej chwili realizujemy to
na pewno RIO nie pozwoli nam uchwalić budżetu na przyszły
rok nie ma takiej możliwości żebyśmy zaplanowali wydatki bieżące na poziomie
dużo niższym niż wydatki zrealizowane w poprzednim roku proszę Państwa no żyjemy
w takim świecie w jakim żyjemy ceny rosną bez względu na to co my możemy
zrobić albo czego nie możemy zrobić i ta sytuacja na pewno nie ulegnie w
najbliższym czasie takiej konkretnej stabilizacji że powiemy że w przyszłym
roku na pewno nie będzie drożej będzie drożej
natomiast ta sytuacja która która już ma miejsce w naszym budżecie a przypominam
dzisiaj jest do końca roku jest maj jeszcze dosyć daleko i drugi temat o którym też
chciałbym powiedzieć no oczywiście bardzo się cieszę zgodnie tutaj z tym co
pan kolega radny przedstawiał na Komisji bardzo się cieszę z tego że koszty
budowy tej drogi Modlimowo Modlimowo i
dalej znacznie zmalały ale proszę Państwa co się stało w tym budżecie nie
ma oszczędności z tego tytułu czyli wydatki majątkowe
natychmiast zostały przełożone w wydatki bieżące
myślałem że jeżeli wydamy mniej na budowę tej drogi to będziemy mogli
zaplanować na te zaoszczędzone w ten sposób
pieniądze na inną inwestycję drogową a tu się okazuje że one już są zjedzone
zjedzone w wydatkach bieżących to jest przerażające
jeżeli Zarząd nie przystąpi do ja nie chcę powiedzieć tego wprost do
oszczędności wydatków bieżących albo do podjęcia takich działań które pozwolą
nam zaoszczędzić wydatki bieżące to musimy się liczyć że nie uchwalimy
budżetu na przyszły rok nie dlatego że nie chcemy tylko dlatego że RIO nam na
to nie pozwoli chyba że stworzymy budżet
fikcyjny który wspólnie zaakceptujemy i będziemy wiedzieli że jest nierealny
ale chyba nie o to nam chodzi nie po to tutaj jesteśmy także proszę Państwa no z
przykrością musiałem to powiedzieć bo ja o tych różnicach pomiędzy dochodami
bieżącymi wydatkami bieżącymi wydaje mi się że mówię na każdej sesji ale tak
naprawdę nie ma żadnej reakcji i dzisiaj deficyt na poziomie 10,5 miliona
powtórzę to co powiedziałem na Komisji nie byłby przerażający jeżeli to był
byłby deficyt wynikający z inwestycji a u nas tak nie jest i to jest przerażające
[Łukasz Czyry] Dziękuję Panie Staniławie zapewne Zarząd i pani Skarbnik
wezmą sobie do serca Pana słowa i się na pewno nad tymi kwestiami wszystkimi
pochylą bardzo proszę teraz o głosu panią Katarzynę Dyczyńską bardzo proszę
[Katarzyna Dyczyńska] Słychać mnie po takim grubym kalibrze ze strony Pana radnego
Stanisława to to moje pytanie jest bardzo skromne bo ja się pytam o tą
kwotę 25 000 sprzedaży nieruchomości pierwsza autopoprawka czego dotyczy
ta zachodzę w głowę co my takiego sprzedaliśmy za kwocie 25 000?
[Łukasz Czyrny] Pani Skarbnik Proszę o odpowieź
[Skarbnik] Zwiększyliśmy plan dochodów w tym paragrafie z tego względu że
zaplanowane mieliśmy 400 000 w uchwale budżetowej a w tej chwili mamy
powyżej około 360 000
[Waldemar Wawrzyniak] Po prostu sprzedaliśmy więcej niż planowaliśmy
ja nie jestem członkiem Komisji przetargowej ale raczej tam
takich wojen jeżeli chodzi o przetargi nie ma być może jedno postąpienie gdzieś
tam się odbyło nie wiem nieduże kwoty ja ostatn
[Łukasz Czyrny] Dobrze dziękuję bardzo czy ktoś jeszcze z Państwa chciałby zabrać głos co do?
Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie widzę dobrze to przejdźmy teraz
do do głosowania mam taką prośbę czy Szanowna Rada zwolni mnie z odczytania
uchwały jeżeli nie no to przeczyta to Wiceprzewodniczący bo nie wziąłem
okularów tak dlatego
takie co prawda widzę ale nie do końca dobrze nie aż tak
tak to już to już ten wiek tak jak najbardziej za dużo o wziąłem ale pusty
ten pokrowiec tak więc plus jeden półtora plus półtora tak dobrze Szanowni
Państwo jeżeli nie ma potrzeby odczytywania treści uchwały to przejdźmy
do głosowania bardzo bym prosił o tablicę do głosowania i oddanie
głosu dotyczącego punktu
piątego bardzo proszę Panowie o oddanie głosu Panie Stanisławie i Panie
dziękuję dziękuję uchwała została przyjęta w punkcie szóstym mamy podjęcie
uchwały Rady Powiatu w sprawie zmiany uchwały
numer VIII/58/2024
Rady Powiatu w Gryficach z dnia 19 grudnia 2024 roku w sprawie
uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Gryfickiego na lata
2025-2034 również tutaj bardzo bym prosił o
zabranie głosu panią Skarbnik
[Skarbnik] Proszę Państwa też mamy autopoprawkę która polega na tym że
w tych dokumentach wchodzą te zmiany które weszły autopoprawkę w uchwale budżetowej
[Łukasz Czyrny] dziękuję
bardzo więc Szanowni Państwo punkt piąty i punkt szósty są to
punkty tożsame tak jak we wcześniejszych
uchwałach budżetowych i wieloletniej prognozie finansowej musimy to po prostu
przepisać więc również tutaj bym prosił Szanowną Radę o zwolnienie mnie z
odczytania treści uchwały jeżeli jest taka wola to
przejdźmy do głosowania
pytań nie ma nie widzę nikt się nie zgłosił pani Skarbnik więc pozwoliłem
sobie przejść do głosowania
bardzo za przyjęcie punktu szóstego w
punkcie w punkcie siódmym mamy podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie
uchwalenia planu pracy Komisji Prawa Bezpieczeństwa i Administracji Powiatu
Gryfickiego na na 2025 rok bardzo bym prosił Pana
Przewodniczącego Komisji o
przedstawienie planu pracy Panie Przewodniczący bardzo proszę
[Przemysław Barański] Panie Przewodniczący Panie Wicestarosto Szanowni radni
chciałem przedstawić plan pracy Komisji Prawa Bezpieczeństwa i Administracji na
rok 2025 który był analizowany i procedowany przez komisję
bezpieczeństwa na posiedzeniu Komisji
wspólnych przedstawię wpierw plan a potem chwilę
omówię mamy 12 podpunktów pierwszy przedstawienie informacji powiatowych
służb inspekcji i straży o stanie bezpieczeństwa na obszarze Powiatu
Gryfickiego wspólne posiedzenie z Powiatowym Zespołem Zarządzania
Kryzysowego drugie inicjatywa analizy współpracy zarządu zarządcy drogi S6 ze
służbami ratunkowymi Powiatu Gryfickiego trzeci analiza stanu bezpieczeństwa dróg
na terenie Powiatu Gryfickiego czwarty analiza raportu o stanie Powiatu
Gryfickiego w zakresie bezpieczeństwa ochrony ludności oraz obronności piąte
informacja o zmianach w systemach w systemie ochrony ludności i obronie
cywilnej nowe zadania samorządu Powiatu powiatowego w świetle ustawy o ochronie
ludności i obrony cywilnej sześć zadania Rady Powiatu w świetle ustawy o ochronie
ludności i obrony obronie cywilnej 7 wypracowanie stanowiska Komisji w
sprawie zabezpieczenia w budżecie na rok 2025 środków finansowania zadań
wynikających z programu ochrony ludności i obrony cywilnej na lata
2025-2026 punkt ósmy wypracowanie stanowiska Komisji w sprawie
zabezpieczenia w budżecie na rok 2025 środków finansowania zadań związanych z
zarządzaniem kryzysowym i ochroną infrastruktury krytycznej
dziewiąte analiza wniosków służących poprawie
funkcjonowania KSRG czyli Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśzniczego na terenie
Powiatu Gryfickiego 10 analiza planu działania systemu państwowe Państwowego
Ratownictwa Medycznego dla województwa zachodniopomorskiego w zakresie
dotyczącym Powiatu Gryfickiego 11 inicjatywa ćwiczeń i szkoleń służb
ratowniczych porządkowych z terenu Powiatu Gryfickiego i 12 jako
podsumowanie przed każdą komisją czyli analiza przed każdą sesją analiza
dokumentów projektu uchwały przed sesjami Rady Powiatu
[Łukasz Czyrny] dziękuję bardzo
[Przemysław Barańśki] Szanowni Państwo tylko kilka słów do tego tego planu dość obszerny plan pracy na cały
rok Szanowni radni w tym roku od 1 stycznia
mamy ustawę o ochronie ludności obrony cywilnej gdzie będziemy musieli trochę
popracować nakładane są też obowiązki na Starostwa na Radę Powiatu i będziemy
przedstawiali to z panem [MP] z zarządzania krysowego
będziemy mieli też dodatkowe środki do wykorzystania zobaczymy jak to
będzie zlecone pod względem czy wnioskowania czy dostaniemy to do
przyjęcia do budżetu na Powiat Gryficki wstępnie będzie około 4 miliony 700 800
do przekazania z tego będziemy około mieli 20% na na nasze wydatki z Powiatu
resztę resztę będziemy albo dysponentem dla samorządów naszych tutaj z terenu
czyli dla gmin naszego naszych z terenu Powiatu
Gryfickiego lub będziemy musieli sami wnioskować to do Pana wojewody o te o te
pieniądze tak będziemy musieli to wydatkować dlatego jest z panem
[MP] zaczęliśmy działania w tej tej kwestii i musimy być przygotowani bo jak
wiemy zazwyczaj jest tak że pieniądze dostaje się w ostatnim kwartale na
wydanie tego na tych na wydanie tych środków z dotacji musimy być
przygotowani na co musimy wydatkować i wstępnie takie
listy wydatkowania będziemy chcieli przygotować na już może sesję albo
lipcową albo sierpniową żebyśmy byli przygotowani na wydatkowanie tych
pieniędzy nie jest to duża kwota znaczy ogólnie może być duża kwota ale w
stosunku do tych spraw związanych z ochroną ludności i obrony cywilne to
jest naprawdę mały procent naszych potrzeb
co do planu jeszcze tu wspólne posiedzenie z Powiatowym Zespołem
Zarządania Kryzysowego planujemy wspólne takie
zadania z zakresu tutaj Krajowego Systemu Ratowniczo
Gaśniczego czyli analizę tych potrzeb oraz państwowych Państwowego Ratownictwa
Medycznego wspólne posiedzenie Komisji z tymi służbami przedstawicielami tych
służb także dość obszerny plan na 2025 rok mimo że już mamy maj ale musimy z
tym się zderzyć mamy trochę naprawdę pracy i mam nadzieję że i Komisja
bezpieczeństwa ale też i radni będą czynnie uczestniczyli w tym tym
działaniu chciałbym nadmienić też że ostatnio 21 bodajże kwietnia odbyła
się w 21 maja odbyło się zarządzanie kryzysowe
powiatowe i były wszystkie służby jesteśmy gotowi do sezonu letniego
wszystkie służby dały zielone światło gotowość do współpracy są przygotowane
także ja jako Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa jestem z tego
zadowolony i proszę o przegłosowanie planu pracy Komisji Bezpieczeństwa Prawa
i Administracji na rok 2025
[Łukasz Czyrny] Panie Przewodniczący dziękuję bardzo za za tak
ogromne wprowadzenie i pokazanie planu pracy na rok 25
Czy ktoś jeszcze z Państwa ma jakieś pytania do przedłożonego planu pracy
Komisji Bezpieczeństwa? Jeżeli nie to przejdźmy
teraz do treści uchwały uchwała w sprawie uchwalenia
planu pracy Komisji prawa bezpieczeństwa i administracji Powiatu Gryfickiego na
2025 rok na podstawie artykułu 17 ustęp drugi ustawy z dnia 5 czerwca
1998 roku o samorządzie powiatowym oraz paragrafu 37 ustęp 1 i drugi statutu
Powiatu Gryfickiego nadanego uchwałą nr
IV/24/2018 rok Rady Powiatu w Gryficach z dnia 20 grudnia 2018 roku w sprawie
zmiany statutu Powiatu grywickiego Rada Powiatu Gryfickiego uchwala co następuje
w paragraf Paragrafie pierwszym przyjmuje się plan pracy Komisji prawa
bezpieczeństwa i administracji Rady Powiatu Gryfickiego na rok 2025
stanowiący załącznik do niniejszej uchwały paragraf drugi wykonanie uchwały
powierza się Przewodniczącemu Komisji prawa bezpieczeństwa i administracji
Rady Powiatu Gryfickiego paragraf trzeci uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia
do uchwały mamy oczywiście uzasadnienie które pan
Przewodniczący był łaskawy
przedstawić mamy też dołączony plan pracy który również był przedstawiony i
omawiany przez Pana Przewodniczącego Szanowni Państwo bardzo
bym prosił o oddanie głosu i zatwierdzenie planu pracy proszę o
tablicę do głosowania
pan Łukasz Uldynowicz wyszedł to proszę o zakończenie
głosowania dziękuję plan pracy Komisji prawa bezpieczeństwa i administracji
został przyjęty na 2025 rok punkt ósmy mamy również
podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji budżetu
finansów i polityki gospodarczej bardzo bym prosił Przewodniczącego
Komisji o przedstawienie planu pracy Komisji
Panie Przewodniczący Wysoka Rado
[Stanisław Hołubczak] Panie Przewodniczący Wysoka Rado
Komisja budżetu finansów i polityki gospodarczej na posiedzenie 22 maja
ustaliła propozycję planu pracy na 2025 rok i tak po pierwsze analiza kosztów
funkcjonowania Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Rewalu po drugie analiza
wykorzystania środków
pozabudżetowych po trzecie analiza raportu o stanie Powiatu za 2024 rok po
czwarte analiza sprawozdania z wykonania budżetu za 2024 rok po piąte analiza
dochodów i wydatków w budżecie Powiatu w układzie kwartalnym po szóste omówienie
i przygotowanie opinii do projektu budżetu na 2026 rok i siódme analiza
materiałów na bieżące sesje Rady Powiatu taka jest propozycja Komisji i prosimy o
zatwierdzenie tego planu pracy
[Łukasz Czyrny] Dziękuję bardzo Panie Przewodniczący mamy również
informację że taka taki plan został zaakceptowany przez komisję w dniu 22
maja jeżeli ktoś z radnych ma jakieś pytanie
do Pana Przewodniczącego to bardzo proszę
jeżeli nie to przejdźmy do treści
uchwały uchwała Rady Powiatu Gryfickiego z dnia dzisiejszego w sprawie uchwalenia
plany planu pracy Komisji budżetu finansów i polityki gospodarczej Rady
Powiatu Gryfickiego
2025 rok przepraszam bardzo na podstawie artykułu 17 ustęp drugi z dnia
ustęp drugi ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym oraz
paragrafu 37 ustęp 1 i drugi statutu Powiatu Gryfickiego nadanego uchwałą nr
VI/24/2018 rok Rady Powiatu w Gryficach z dnia 20
grudnia 2018 roku w sprawie zmiany statutu Powiatu Gryfickiego Rada Powiatu
Gryfickiego uchwala co następuje paragraf pierwszy przyjmuje się plan
pracy na rok 2024 tak piąty
piąty przyjmuje się plan pracy na rok 2025 Komisji Budżetu Finansów i Polityki
Gospodarczej stanowiący załącznik numer 1 do niniejszej uchwały paragraf drugi
wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Komisji Budżetu
Finansów i Polityki gospodarczej Rady Powiatu Gryfickiego paragraf trzeci
uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia Szanowni Państwo tutaj ta kosmetyczna
poprawka zamieniamy czwórkę na piątkę czyli wiadomo że chodzi o plan pracy na
rok 2025 a nie 24
[Biuro Rady] oczywiście to zmieni bardzo bym prosił o tablicę do
głosowania i przegłosowanie planu pracy Komisji
budżetu dziękuję bardzo plan pracy Komisji budżetu również został przyjęty
w punkcie dziewiątym mamy podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie
uchwalenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na Proszę?
nie jesteśmy w dziewiątym
[...] Nie ale głosowaliśmy 8 dwiąty dobrze tak
jesteśmy w dziewiątym punkcie
[Łukasz Czyrny] Jest to punkt dziewiąty tak tutaj program nie wyłapał tego
i numeracje numeracja poszła troszeczkę niżej ale jesteśmy według porządku obrad
w punkcie dziewiątym i w punkcie dziewiątym mamy podjęcie uchwały Rady
Powiatu w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na
2025 rok i również bardzo bym prosił o
przedstawienie planu pracy Komisji Rewizyjnej Pana
Przewodniczącego bardzo proszę
[Łukasz Uldynowicz] Wysoka Rado Panie Starosto Panie
Przewodniczący oto plan pracy Komisji Rewizyjnej na rok 2025 oczywiście w
pierwszym punkcie to jest wykonanie kontroli zleconych przez Radę Powiatu
punkt drugi badanie sprawozdania finansowego Zarządu Powiatu
i punkt trzeci najważniejszy chyba przygotowanie wniosku o udzielenie
absolutorium dla dla Zarządu Powiatu
[Łukasz Czyrny] dziękuję bardzo
[Łukasz Uldynowicz] plan jest krótki ale
treściły jeżeli chodzi o samo dywagowanie nad nim
[Łukasz Czyrny] dziękuję bardzo Panie
Przewodniczący czy ktoś chciałby zabrać głos do planu pracy przedstawionego
przez Pana Przewodniczącego jeżeli nie przechodzimy do treści uchwały jest to
uchwała Rady Powiatu z dnia dzisiejszego dotycząca uchwalenia planu pracy Komisji
Rewizyjnej Powiatu Gryfickiego na 2025 rok na podstawie artykułu 17 ustęp
drugi ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym oraz paragrafu
37 ustęp 1 i drugi statutu Powiatu Gryfickiego nadanego uchwałą nr
IV/24/2018 roku Rada Powiatu w Gryficach z dnia 20 grudnia 2018 roku w sprawie
zmiany statutu Powiatu Gryfickiego Rada Powiatu Gryfickiego uchwala co
następują paragraf Paragraf pierwszy przyjmuje się plan pracy Komisji
Rewizyjnej Rady Powiatu Gryfickiego na 2025 rok stanowiący załącznik do
niniejszej uchwały w paragrafie drugim wykonanie uchwały powierza się
Przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Gryfickiego i w paragrafie
trzecim uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia jak do wcześniejszych planów
pracy również mamy uzasadnienie uzasadnienie jest tożsame ze
wcześniejszymi uzasadnieniami więc nie ma potrzeby
tutaj czytać tego całego uzasadnienia pan Przewodniczący przedstawił plan
pracy bardzo treściwy do którego nikt z radnych nie miał żadnych zastrzeżeń więc
bardzo bym prosił teraz o tablicę do głosowania i Szanowni Państwo proszę o
zatwierdzenie planu pracy Komisji Rewizyjnej
pan Adrian Żoła bardzo proszę dziękuję bardzo i dziękuję za głosowanie plan
pracy Komisji Rewizyjnej również został
przyjęty w punkcie 10 mamy interpelacje i zapytania radnych Szanowni Państwo
otwieram dyskusję bardzo proszę o zgłaszanie
pan Przemysław Barański bardzo proszę o zabranie głosu
[Przemysław Barański] Panie Przewodniczący Panie Starosto mam pytanie w sprawie wcześniejszych
interpelacji związanych z miejscowością Gorzysław z zakrętem i
tam miały być wykonane prace związane z oczyszczeniem zakrętu na końcu
miejscowości Gorzysław w stronę Roby i sprawdzenie możliwości a jak jest
możliwość to usytuowanie tam zwalniacza przy wjeździe od strony Robów bo tam
jest bardzo duże niebezpieczeństwo proszę o informacje w tej sprawie
będę mówił dalej bo mam kilka interpretacji
[Łukasz Czyrny] To ja tak szybko odpowiem temat został
przekazany do Zarządu Dróg Powiatowych jest na chwilę obecną procedowany i w
niedługim czasie uzyska pan Przewodniczący odpowiedzi jest to
badane przez przez nasze służby czy jest możliwość jakby w tym miejscu
zamontowania tego progu zwalniającego ze względu na to że są obosztrzenia do
takowych zwalniaczy więc myślę że na dniach będzie odpowiedź
[Przemysław Barański] rozumiem dziękuję bardzo kolejna sprawa chodzi o miejscowość
Mrzeżyno i Roby chodzi o oczyszczenie rowu przy drodze działce numer 382 w
obrębie Mrzeżyno 1 chodzi o drogę płytową od
ulicy Kołobrzeskiej do Robów ona jest całkowicie te rowy są zalane na odcinku
od ulicy Bocznej do Robów chodzi o rowy melioracyjne on tam woda stoi w ogóle nie
ma odpływu i co trzeba z tym zrobić bo zaraz będzie droga zalana
całkowicie to jest jedna kwestia jeśli chodzi o Mrzeżyno Roby
tam trzeba sprawdzić te melioracyjne rowy tak druga kwestia mamy teraz zamkniętą
drogę jeśli chodzi o Trzebiatów Kołobrzeg i wyszła taka inicjatywa z
gminy że są światła na doświetlenie przejść dla
pieszych ale nie ma oznakowania poziomego chodzi
żeby oznakowanie poziome szczególnie na drogze Długiej Kielińskiego i w
Jarominie w Trzebiatowie wymalować
[Łukasz Czyrny] Znaczy odnowić tak?
[Przemysław Barański] Wymalować w ogóle
znaczy albo odnowić albo nie
[Łukasz Czyrny] A jest tam przejście dla pieszych?
[Przemysław Barański] są przejścia ale też całe oznakowanie poziome tak chodzi o znaki o linę tak
ulica Kilińskiego Długa i Jaromin oraz w Mirosławicach
i trzecia sprawa chciałbym zgłosić interpelację w
sprawie zastosowania pasu wibracyjno-akustycznego przy wjeździe z
Mrzeżyna w stronę Rogowa w tym
miejscu jest dużo tam ścieżka rowerowa i dochodzi do bardzo dużej ilości
niebezpiecznych zdarzeń mam informacje od dyrektora też Zarządu Dróg że
taki pas wibracyjno-akustyczny chodzi jaki o zwalniacz żeby tam w tym miejscu
wystąpił jaka będzie możliwość też możemy sprawdzić czy jest taka możliwość
chodzi o bo to jest nasza droga powiatowa to jest odcinek od Dźwirzyna
od mostu do tej obwodnicy Mrzeżyna którą będziemy
ale chodzi o taki wibracyjny pod względem tego rozjazdu
tam jest największe zagrożenie bo tam jest i ścieżka rowerowa ja to wszystko
dokładnie przedstawię tak
dziękuję bardzo
[Łukasz Czyrny] Dziękuję Panie Przewodniczący pan Ryszard Chmielowicz
rozumiem że pan Starosta chce się
[Ryszard Chmielowicz] Panie Przewodniczący Szanowna Rado
chcę w paru zdaniach odpowiedzieć
tam bo to akurat będzie komentarz do tych wszystkich zapytań
podkreślę że w tej chwili akurat trwają prace bieżącego utrzymania na drogach w
pierwszej kolejności te które są drogami strategicznymi te które są najbardziej
obciążone i w kolejnych etapach będą prowadzone prace bieżącego
utrzymania na pozostałych drogach więc to akurat będzie przedmiotem
również prac tych bieżących Mrzeżyno Roby nie znam sprawy oczywiście
przekażę sprawę dyrektorowi rowy meloracyjne są
urządzeniami albo meloracyjnymi albo odwadniający koronę drogi i teraz nie
wiem czy ta rola tych rowów jest meloracyjna no to w obowiązkach również
korzystających z tego urządzenia jest konserwacja takich rowów
być może że to wspólne działania że i jednocześnie odwadniające
łąki przy leżące przy tych drogach i to wtedy właściciele i być może że my jakiś
udział w tym mamy to też przekaże sprawę do do sprawdzenia i taką
informację na pewno złożymy droga na
Kołobrzeg tutaj te pasy i tak dalej nieznana mi sprawa jest także tutaj też
przekażemy tą sprawę nowemu dyrektorowi Zarządu Dróg Powiatowych to będzie
oczywiście w ramach tych tego bieżącego utrzymania dróg pomalowanie odnowienie
pasów to takie zadania realizujemy te spowalniacze nie nie
znana nie wnoszono do tej pory takich wniosków nie składano takich
wniosków więc to też będzie przedmiotem rozważenia czy istnieje taka konieczność
jeżeli jeżeli tak to oczywiście y będziemy próbowali rozwiązać ten
problem ale jesteśmy też w oczekiwaniu na to na środki finansowe bo PFU w tej
chwili jest wykonywane na tą obwodnicę poniemiecką to jest około kilometra
drogi czekamy na ten projekt i tam się też
pojawią pewne rozwiązania zaproponowane pewne rozwiązania więc ten dokument
będzie również też podstawą do dalszych czynności dziękuję
[Łukasz Czyrny] Dziękuję panie Starosto za udzielenie odpowiedzi na pytania czy ktoś jeszcze z
Państwa chciałby zabrać głos? Pani radna Marzena Salomon bardzo proszę o zajęcie
[Marzena Salomon] Dziękuję Panie Przewodniczący Wysoka Rado ja mam dwa pytania pierwsze
pytanie dotyczy ścieżek rowerowych na terenie naszego Powiatu a najbardziej
chodzi mi o odcinek między Pogorzelicą a Mrzeżynem i tam jest w części oczywiście
ścieżka zawiadywana przez nadleśnictwo Gryfice ale w części też
przez Powiat i chodzi mi tylko o sprawdzenie czy jest ona domalowana bo
to się podobno tam często wyciera to co już mówił Przewodniczący
Przemek można by było sprawdzić w ogóle na
terenie naszego Powiatu bo my rzeczywiście jesteśmy dobrze
przygotowani do sezonu ale ten rowerowy to już się mam wrażenie zaczął dawno i i
on trwa i niemalże przez cały rok bo mamy takie warunki pogodowe także na to
bym zwróciła szczególną uwagę a druga rzecz
dotyczy przeprowadzenia szkolenia kwalifikowanej pierwszej pomocy wśród
pracowników Gryf Areny na powiatowym zarządzie zarządzaniu
kryzysowym pani dyrektor powiedziała że przeprowadziła wśród części swoich
pracowników takie szkolenie to jest bardzo specyficzne
szkolenie ponieważ trwa ono 6 tygodni 66 godzin
rzecz ujmując jest drogie bo około 1500 zł od jednej osoby i osoby które mają
takie szkolenie wpisane są do rejestru zabezpieczenia obrony cywilnej przez 2
lata ja mam pytanie o celowość wydatkowania pieniędzy i co
miała na myśli pani dyrektor mówiąc w ten sposób że y przeprowadziła takie
szkolenie wśród pracowników bo ja nie sądzę żeby to było konieczne akurat w
Gryf Arenie żeby pracownicy mieli takie szkolenie wie o czym mówi na pewno pan
Krzysiek i wie o czym mówi pan o czym mówi pan Przemysław bo to te szkolenia
najczęściej dotyczą służb medycznych służb cywilnych obronnych a nie
pracowników po prostu w firmach dziękuję
[Łukasz Czyrny] dziękuję bardzo bardzo proszę o
odpowiedź członka Zarządu Adriana Żoły
pan Starosta tak w pierwszej kolejności
[Ryszard Chmielowicz] Panie Przewodniczący Szanowni radni Szanowna radna pani
Marzena tak takie szkolenia przeprowadzamy
pracownicy potrafili sobie poradzić przy pomocy i to Nie to nie to jest kurs to
jest zwykły kurs który to nie ma tej szko to nie ma uprawnień do świadczenia
takiej pomocy pierwszej bycia ratownikiem to znaczy że to nie jest KPP
ty KPP kurs pierwszej pomocy nie to nie jest to dofinansowane z z wydziału
bezpieczeństwa to nie to pracownicy którzy prowadzą wiele
to nie jest proszę bardzo jak Adrian wiesz więcej ale pani sekretarz była też
[Marzena Salomon] Jest pani ratownikiem przez dwa lata?
[Adrian Żołą] Ja jeśli mogę powiedzieć coś na ten temat
bo chodzi tu o taką sytuację w której
akurat te osoby które zostały wskazane przez panią dyrektor biorą czynny udział
w każdej z naszych możliwych akcji związanych z obroną cywilną oni byli
gdzieś na pierwszym froncie na przykład w czasie covidu angażują się różne akcje
możemy ich jako potencjał wykorzystać w całej przestrzeni jeśli chodzi o tą
pomoc i bardzo dobrze że takie są osoby i takie szkolenie zostało zresztą tak
jak pani sekretarz tu podpowiedziała po pierwsze dofinansowane a poza tym no
historie ostatnich lat wskazują na tym że my w stanie gotowości powinniśmy mieć
nie tylko te dwie osoby a ja uważam że zdecydowanie więcej bo te wydarzenia
pokazały że te osoby mogą być w każdej chwili
bardzo potrzebne oczywiście
tak bo jest 15 ja mówię o dwóch w kontekście ostatniego egzaminu tak tych dwch
[Ryszard Chmielowicz] ratownik medyczny obowiązkowo przy różncyh imprezach jest zabezpieczenie medyczne
zupełnie co innego niż to to nie są ratownicy medyczni
[Marzena Salomon] ja naprawdę wiem o czym mówię wierzcie mi
[Łukasz Czyrny] Dobrze dziękuję panie Adrianie za odpowiedź kolejny do głosu zgłosił się
pan Przemysław Barański czy mam jeszcze
[Przemysław Barański] ale ja też do tego tematu jeszcze to jeszcze tak w
odpowiedzi na te pytanie o kurs pierwszej pomocy bo mamy różne zakresy
tej pierwszej pomocy przeszkolenie przeszkolenie
podstawowe z zakresu pracowniczym to każdy musi mieć z zakresu pierwszej
pomocy każdy pracownik to to jest jedna rzecz kwalifikowany kurs pierwszej
pomocy który tu był przeprowadzony na Gryf Arenie z tego co widzę bo pani
tutaj ma tytuł ratownika to uprawnia do obecnie przez trzy lata do bycia
ratownikiem mając uprawnienia tak zwane zastępcze ratownika medycznego nie do
podawania leku oprócz tlenu bo tlen jest też lekiem i kwestia jest taka że taka
osoba może też wspomagać na przykład wydarzenia sportowe jak nie ma
ratowników dlatego taka środnica ratownik medyczny podlega pod ustawę o
Państwu o państwowym ratownictwie medycznym i to są trzy inne rzeczy także
to przedstawiłemb
[Adrian Żoła] tylko żebyśmy mieli też jedną jasność w temacie pan Starosta
słusznie zauważył że wszystkie wydarzenia sportowo organizowane przez
nas Powiat mają zabezpieczenie
[Przemysław Barański] ale tych medyków teraz brakuje dlatego mówię że jest taka
możliwość że taka osoba może
[Krzysztof Brożyński] Tak tylko jeszcze dodam że w zachodniopomorskim wszystkich komórkach
organizacyjnych zakładowych są organizowane właśnie na w ostatnim
czasie kursy pierwszy kursy pierwszej pomocy u nas w szpitalu tak samo taki
był kurs byłem jestem uczestnikiem mam doświadczenie że że brałem udział tu i
nie jestem w systemie medycznym a administracyjnym cała administracja więc
wszyscy wszyscy pracownicy muszą przejść taki
[Ryszard Chmielowicz] Ale masz kwalifikację pierwszej pomocy?
[Łukasz Czyrny] myślę że to jest bardzo istotne że pracownicy Gryf Areny mają takie przeszkolenie
[Przemysław Barański] to przechodząc do kolejnego tematu wyjaśnić tak samą kwestię dokładnie
Mam prośbę Pana Przewodniczącego o zaproszenie na
komisję obecnego dyrektora Zarządu Dróg żebyśmy mogli dyskutować
[Łukasz Czyrny] Panie Przewodniczący na kolejne komisje
Wspólne pan dyrektor Zarządu Dróg zostanie zaproszony
[Przemysław Barański] jeszcze mam prośbę do Pana Starosty o ewentualne tak naprawdę
wyliczenie drogi Trzebiatów Brojce jakie są koszty wstępny kosztory obecny w całości
ewentualnie podzielenie na etapie żebyśmy wiedzieli mniej więcej na jakich
żebyśmy wiedzieli jak to podzielić i całkowity koszt ewentualnie
dziękuję bardzo
[Łukasz Czyrny] Dziękuję dobrze pani radna pani Małgorzata
Wysoczańska bardzo proszę
[Małgorzata Wyosczańska] Dziękuję Panie Przewodniczący Panowie Starostowie Wysoka Rado ja
chciałam zabrać głos w nawiąaniu do tematu ścieżek rowerowych które jak
wszyscy wiemy rozwijają nasz Powiat i
przyciągają turystów są eksploatowane wykorzystywane i to żeby być robione
przeglądy żeby tam było wszystko w porządku to jest
niepodważalne natomiast zauważyłam jeżdżąc po wybrzeżu i i zresztą Państwo
też pewnie bywacie na lodach na kawie czy na rybie jest bardzo dużo
rowerzystów którzy nie mają gdzie nie mają co z tymi rowerami zrobić nie mają
gdzie zaparkować tak nie ma w porcie w Mrzeżynie stojaków nie ma
no gdzieś tam przy rodzie w Mrzeżynie z jednej strony są w innych miejscach nie
ma chcieliby coś zjeść chcieliby pospacerować chcieli pozwiedzać i w
mieście też w Trzebiatowie nie ma nie ma co zrobić z tymi
rowerami także taka prośba możeby podjąć jakąś rozmowę z włodarzami gmin z
włodarzami województwa bo przecież mamy dektaki czy miejsca należące
do do różnych samorządów i to nie byłaby duża wspólna inwestycja może jakoś to
połączyć podyskutować ale naprawdę brakuje stojaków na rowery
[Ryszard Chmielowicz] jasne przyjmujemy to jako apel czy wniosek i będę z włodarzami rozmawiał
na ten temat
[Łukasz Czyrny] dziękuję bardzo pani radna
Pan Ryszard Chmielowicz bardzo ja tylko powiem
szczerze dla nas dla naszych myślę że te dwie koncepcje
któreś często mówi czyli połączenie Gryfic z pasem nadmorskim ścieżką
rowerową i tak samo Trzebiatowa z pasem nadmorskim ścieżką
rowerową na pewno to pozwoli jeszcze bardziej rozwinąć się
dla całego Powiatu no i mam nadzieję że przyjdzie
nam dane wsiąść na rower w Gryficach i dojechać do pasa nadmorskiego w
niedługim czasie tak jak tutaj pan Starosta wspominał jest to zadanie
wpisane w tak zwanym ZIT-ie no i czekamy na rozwój dalszy i
zaplanowane już takie ostateczna koncepcja wydatkowania środków
właśnie z z programu ZIT o głos prosi ich członek Zarządu pan Adrian
Żoła bardzo proszę
[Adrian Żoła] ja tylko tak w gwoli uzupełnienia tego co powiedział pan
Przewodniczący miałem przyjemność uczestniczyć w takim posiedzeniu i
konferencji interek dotyczący naszego Euroregionu i regionu
Pomerania w ramach tworzonej i powstającej już
ścieżki rowerowej Berlin-Kołobrzeg
no chcemy podjąć tutaj współpracę i tak jak pan Przewodniczący powiedział
połączyć te dwie ścieżki które będą przejeżdża i przejeżdżają przez nasz
Powiat czyli ta najczęściej uczęstana w Polsce bo
mamy taką na terenie naszego Powiatu czyli Velo Baltica z tą
trasą rowerową Berlin-Kołobrzeg i i to myślę że to była piękna sprawa bo już
nieraz na Zarządzie rozmawialiśmy że też dzięki temu moglibyśmy stworzyć taką
pętlę powiatową rowerową a wiemy jak bardzo się rozwija ten ta aktywność
myślę że powinniśmy to wspierać w ramach ZIT-u jest tam dosyć długi odcinek mam
nadzieję łączący Lędzin Modlimowo jeśli udałoby się to wszystko razem spiąć to
byłby fantastyczna historia dla wszystkich naszych rowerzystów i
turystów to tak w gwoli tylko uzupełnienia dziękuję ślicznie
[Łukasz Czyrny] to ja jeszcze dodam
Panie Adrianie że tutaj z tego miejsca chciałbym zaapelować do włodarzy
jeżeli nas oglądają lub słyszą aby w pierwszej kolejności brać pod uwagę
odcinki naprawdę takie strategiczne przede wszystkim dla bezpieczeństwa w
budowie tej ścieżki pieszo-rowerowej z programu ZIT ze
względu na to że jak zdajemy sobie sprawę tych środków może nie wystarczyć
na cały odcinek i będziemy musieli to etapami wykonywać więc w pierwszej
kolejności powinniśmy wykonać etapy które zagrażają przede wszystkim
bezpieczeństwu w ruchu drogowym między innymi chodzi o
odcinek Mojszewo Cerkwica ze względu na to że w chwili kiedy zostało
wybudowany market stacja paliw bardzo dużo mieszkańców
miejscowości Mojszewo chodzi wzdłuż drogi wojewódzkiej no i oby nie doszło
do jakiegoś nieszczęśliwego wypadku jak Szanowni Państwo będziecie jechać tą
drogą to proszę się przypatrzeć jak już jest trawa wydeptana wzdłuż
drogi to mówi jednoznacznie o tym że tam naprawdę jest bardzo duży ruch
potrzeba wybudowania i potrzeba i potrzeba wybudowania ścieżki tak
więc no tutaj te osoby które są jakby zaangażowane w pracę ZIT-u bardzo bym
prosił aby w pierwszej kolejności uwzględniali potrzeby wybudowania tego
właśnie odcinka bo tu chodzi o bezpieczeństwo naszych mieszkańców żeby
nie było później za późno i żeby nie było też że nikt o tym głośno nie mówił
jeszcze pan radny Przemysław Barański prosi o głos Panie radny proszę
[Przemysław Barański] Już ostatni raz dzisiaj także Panie Przewodniczący Panie Starosto Szanowni
radni mam taką prośbę do Komisji Bezpieczeństwa Prawa i Administracji ale
też do wszystkich radnych chciałbym żeby moja Komisja oprócz Komisji
wspólnych lub Komisji naszych takich przedsesyjnych była jeszcze
dodatkowo 30 minut przed sesją bo mamy naprawdę dużo pracy czyli załóżmy mamy
na 10:00 na 9:30 spotkać się bieżące sprawy miesięczne czy też zgodne z
planem naszej pracy żebyśmy przeanalizowali i wdrożyli bo naprawdę
mamy dużo pracy z tą ustawą i musimy pewne rzeczy na bieżąco monitorować
Także proszę o o te pół godziny przed sesją o spotkanie i obecność ewentualnie
też innych radnych jak mają coś do wprowadzenia dziękuję bardzo dziękuję
bardzo nie widzę więcej osób chętnych do zabrania głosu w punkcie 10 punkt 11
informacje i komunikaty Przewodniczącego Rady
Szanowni Państwo w tym okresie między
sesjami dostaliśmy zaproszenie 31 maja odbędą się obchody
80lecia OSP w Gryficach program wydarzenia rozpoczyna się mszą o
godzinie 10:00 o o godzinie 9:00 o godzinie 10:00 jest przemarsz ododdziału
z orkiestrą z kościoła na uroczysty apel na Placu Zwycięstwa w Gryficach
której serdecznie zapraszam w imieniu
organizatorów na to wydarzenie jak i również 7
czerwca odbędą się wchody jubileuszu 80lecia
szkoły chodzi tutaj o naszą szkołę o Chrobrego tutaj również serdecznie
wszystkich zapraszamy do wzięcia w tych
obchodach jest z nami pan mecenas który podczas tej sesji tak cichutko
siedzi że nawet nie zauważyłem że pan jest Panie mecenasie więc pozwolę
pozwolę sobie Pana przywitać już na końcu tak ale to tylko ale chciałem
właśnie powiedzieć że jest to wynikiem tego że jesteśmy zgodni i pan mecenas
nie musiał tutaj reagować podczas sesji to tylko pokazuje jak te obrady w sposób
przede wszystkim kulturalny i zgodny
trwają z mojej strony Szanowni Państwo to wszystko kolejna sesja miejmy
nadzieję że będzie już sesją absolutoryjną czekamy tutaj na
dokumentację termin sesji będzie tutaj uwzględniony przede wszystkim od
aha dobrze od Komisji Rewizyjnej więc czekamy na
dokumenty jeżeli będzie sygnał od Zarządu od Komisji że jesteśmy gotowi to
będę zwoływał sesję miejmy nadzieję że ta sesja odbędzie się pod koniec czerwca
i taki termin chciałbym zaplanować ostatni tydzień czerwca na sesję
absolutoryjną pod warunkiem że będziemy tutaj jako Zarząd i ich pani
Skarbnik i i komisje będą już gotowe pan Adrian jeszcze prosi o głos
[Adrian Żoła] Panie Przewodniczący Panie Starosto Wysoka Rado ja tutaj chciałbym poprosić Pana
Przewodniczącego o to żebyśmy na najbliższą sesję zaprosili drużynę SUS
Travel Jedynka Trzebiatów pewnie większość z Państwa wie zostali w sobotę mistrzami
Polski wygrali Ekstraligę w unihokeja i myślę że tak jak dziś tak dziś byliśmy
brawa to powinniśmy być brawa dla tej drużyny i również ją zaprosić bo to jest
nie wiem czy nie jedyny mistrz Polski w grach zespołowych w naszym Powiecie
dlatego myślę że w imieniu Państwa i swoim mogę już skorzystać z tej okazji w
tej chwili im pogratulować ale myślę że na taką indywidualną gratulację
absolutnie zasłużyli
[Łukasz Czyrny] jak najbardziej Panie Adrianie zaprosimy nasze
mistrzynie to co pan Adrian powiedział że jak nie jedyne aczkolwiek zawsze
któreś z naszych drużyn również może być mistrzem Polski miejmy nadzieję że
tutaj nasze wybrzeże Rewalskie kiedyś dosiągnie
tego zaszczytu Panie prezesie tak?
Przeszliśmy płynnie do wolnych wniosków pan Wiceprzewodniczący pan Krzysztof
Malicki prosi o głos bardzo proszę Panie Krzysztofie
[Krzysztof Malicki] Szanowni Państwo pan Przewodniczący już zapraszał na 31 czyli obchody powiatowe
obchody straży natomiast ja zapraszam od dnia wcześniej czyli od 30 na terenie
całego Powiatu Gryfickiego będzie się odbywał festiwal orkiest dętych w gminie
Rewal w gminie Trzebiatów 30 31 jeszcze przed uroczystości przed
uroczystościami związanymi ze strażą zapraszam na rodzinny rajd rowerowy
który organizujemy a od godziny 15:00 na festiwal i 1 czerwca na duży rodzinny
dzień dziecka w Parku na Błoniach dziękuję bardzo
[Łukasz Czyrny] kiedy rajd?
[Krzysztof Malicki] startujemy o godzinie 11:00 31 w sobotę wracamy o godzinie 15:00 jedziemy
trasę 10 km jak zawsze organizatorem jest Gryficka Grupa Rowerów Górskich
oraz Gryficki Dom Kultury
[Łukasz Czyrny] dziękuję z tego z
z tego co mi wiadomo to pan Wicestarosta już odkurzył swoje Wigry 3 w garażu i będzie
gotowy na pewno na na rajd
dobrze Szanowni Państwo ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w wolnych wnioskach?
myślę że chyba wszystko wybrzmiało co miało wybrzmnieć na dzisiejszej sesji
czekamy tak jak powiedziałem na dokumenty i powoli szykujemy się do
sesji absolutoryjnej Pana Starosty nie było będziemy planować sesję
pod warunkiem że będą wszystkie dokumenty na ostatni tydzień
czerwca tak żebyśmy po prostu no wakacje już zaczęli sesją
absolutoryjną za sobą więc Szanowni Państwo płynnie
przeszliśmy do punktu 13 zakończenie posiedzenia dziękuję jeszcze raz za
uczestniczenie w obradach i widzimy się w czerwcu