Rada Powiatu Gryfickiego

Lista sesji

Transmisja Online (YouTube)
2024-05-06
I sesja Rady Powiatu Gryfickiego
VII Kadencji
2024-05-27
II sesja Rady Powiatu Gryfickiego
VII Kadencji
2024-06-27
III sesja Rady Powiatu Gryfickiego
VII Kadencji
2024-08-29
IV sesja Rady Powiatu Gryfickiego
VII Kadencji
2024-09-27
V sesja Rady Powiatu Gryfickiego
VII Kadencji
2024-10-15
VI sesja Rady Powiatu Gryfickiego
VII Kadencji
2024-11-28
VII sesja Rady Powiatu Gryfickiego
VII Kadencji
2024-12-19
VIII sesja Rady Powiatu Gryfickiego
VII Kadencji
2024-12-30
IX sesja Rady Powiatu Gryfickiego
VII Kadencji
2025-01-28
X sesja Rady Powiatu Gryfickiego
VII Kadencji
2025-02-25
XI sesja Rady Powiatu Gryfickiego
VII Kadencji
2025-03-25
XII sesja Rady Powiatu Gryfickiego
VII Kadencji
2025-04-29
XIII sesja Rady Powiatu Gryfickiego
VII Kadencji
2025-05-26
XIV sesja Rady Powiatu Gryfickiego
VII Kadencji
2025-06-25
XV sesja Rady Powiatu Gryfickiego
VII Kadencji

Radni obecni na sesji

LpImię i nazwisko

Porządek obrad

LpTytuł

Zapytania i interpelacje radnych

Lptypdataw sprawieskładającyOdpowiedź
Napisy
Zbiór napisów stanowiących transkrypcję oraz audiodeskrypcję sesji, umożliwiający nawigację po nagraniu
[Łukasz Czyrny] Dzień dobry witam Państwa serdecznie na 14 sesji Rady Powiatu Szanowni

Państwo przed oficjalnym oficjalnym rozpoczęciem sesji i przejściem do

porządku obrad

chciałbym powitać zaproszonych gości Zespół Tańca Perfect wraz z rodzicami i

wraz z trenerami panią [M] i pan pan panem [M]

Szanowni Państwo czuliśmy się w obowiązku Zarząd

Powiatu i Rada Powiatu aby wszystkim wam podziękować za godne

reprezentowanie naszego Powiatu naszej małej ojczyzny na tle

krajowym wasze osiągnięcie w 16 edycji Mam Talent jest to bardzo wielkie

osiągnięcie taneczne to całe osiągnięcie

było przede wszystkim dzięki bardzo długoletniej pracy waszej trenerów

rodziców i z tego miejsca razem ze Starostą panem Ryszardem Chmielowiczem

chcielibyśmy wam wręczyć takie statuetki które będą oznaką

wielkiego szacunku i podziwu przede wszystkim wzystkim dla młodych tancerek

i oczywiście tutaj dla całego zespołu który brał udział w tym całym

przedsięwzięciu dla nas osobiście jest to bardzo ważne że mamy

wśród mieszkańców naszego Powiatu osoby które godnie reprezentują nasz Powiat

istotne jest to że wszystkie zajęcia które są organizowane są

organizowane w obiekcie powiatowym w obiekcie

Gryf Areny to też pokazuje że takie obiekty są potrzebne bo z z takich

miejsc pod okiem wyśmienitych trenerów właśnie wychodzą takie właśnie perełki

które reprezentują nasz już tutaj w w świecie Panie Starosto jeżeli pan

pozwoli przekażemy teraz podziękowania my podejdziemy do

Państwa do przodu żebyście tutaj nie nie podchodzili bo tu mamy zbyt mało miejsca

a my nagrodzimy brawami


[Ryszard Chmielowicz] To dla nas niesamowity zaszczyt to niesamowity dzień my mieliśmy okazję

niejednokrotnie was na żywo oglądać i obserwować wasze dokonania jesteście

mistrzyniami Polski Europy i świata także te osiągnięcia i ten pakiet który

zaserwowaliście mówi się że dziewczynki z Gryfic siedem wspaniałych dziewczynek

dziękuję trenerom że te połączono zespół i ten sukces w Mam Talent

który osiągnęliście ostatniej edycji jest niesamowity wrażenie jakie

zrobiliście na widzach i na wszystkich którzy obserwowali wasze

dokonania były niesamowite Ja z duszą na ramieniu i sercem takim otwarcie patrzyłem

przyglądałem się tym waszym osiągnięciom i dumą i satysfakcją

niesamowitą dzisiaj w dniu dzisiejszym wam za to wszystko podziękować siedem

wspaniałych dziewczyn dziewczynek z Gryfic z naszych podstawówek tak to

było mówione więc to dla nas wrażenie tak wrażenie niesamowite że Gryfice

zostało wymieniane gdzieś tam na tych wszystich turniejach poszczególnych etapach więc

to dla nas niesamowita satysfakcja i tutaj ze wszystkimi przedstawicielami

Rady i Zarządem cieszymy się razem z wami niesamowicie a może jeszcze

bardziej jak wy bo wy już to dla was chleb powszedni a dla nas to zawsze

niesamowite ale też i trenerom przede wszystkim Pani i Panu chcę serdecznie

podziękować że połączyliście te pojedyncze

talenty w grupę siedmiu dziewczynek i one jako team jako Zespół Tańca i Sportu

Perfect osiągnęli pod waszym kierownictwem tak

wspaniały wynik i jeszcze raz kłaniamy się wam bardzo nisko życzymy wam wielu

spektakularnych osiągnięć jeszcze w najbliższej przyszłości i w tym już

dorosłym życiu również bo te osiągnięcia pewnie budują człowieka na długie długie

lata i tego wam życzymy wszelkiej pomyślności dziękuję

[aplauz]

z tej okazji z tego

zaszczytnego osiągnięcia


Z serdecznymi gratulacjami i podziękowaniami


[Łukasz Czyrny] Wszystkiego dobrego i jeszcze raz się cieszymy że Perfekt właśnie jest w Gryficach a nie w

innym mieście to jest dla nas duży zaszczyt i przede wszystkim no

podziękowania też dla rodziców bo wiemy jaka to jest ciężka praca a ile

wyrzeczeń żeby dziewczyny osiągnęły taki sukces który osiągnęły jeszcze raz

wszystkiego dobrego również dziękujemy

[Ryszard Chmielowicz] I teraz przechodzimy do

bohaterek dzisiejszego dnia ale i bohaterek tych wszystkich wcześniejszych

osiągnięć tego całego tak tego całego zamieszania z dumą jeszcze raz z

satysfakcją wręczamy wam te statuetki za zajęcie właśnie tego

drugiego miejsca w 16 edycji Mam Talent dziewczynki to coś wspaniałego jeszcze

raz serdecznego z imienia i nazwiska dla każdej z dziewczynek tą statuetkę mamy

przyjemność wręczyć


[Krzysztof Malicki] Panie Starosto teraz ja mam pytanie bo ja tu mam swoje prywatne dziecko prawie że

Czy ja mogę?

Takie koligacje rodzinne prawie


[Ryszard Chmielowicz] widzę jakie wzruszenie jak widzę że to też wam się udziela

[Łukasz Czyrny] I jeszcze raz wszystkiego najlepszego i naprawdę wielkie słowa

uznania za wyczyn którego dokonałyście dziękujemy jeszcze raz proszę to jest

pamiątkowa statuetka dla ciebie i no i co no i czekamy na kolejne sukcesy

[Adrian Żoła] Mam to przyjemność wręczyć

gratuluję piękny sukces oczywiście gratuluję przede wszystkim też trenerom

rodzicom no i wszystkim wam dziewczynki brawo wy


[Krzysztof Brożyński] przekażemy przekażę to trenerom tak serdeczne gratulacje dla dla i

powodzenia w przyszłych zawodach i i no wspaniałych wspaniałych no osiągnięć

dziękuję bardzo proszę bardzo przekazuję tutaj pani

[Łukasz Czyrny] jeżeli dziewczyny pozwolicie to byśmy chcieli zrobić sobie z wami wspólne

zdjęcie na pamiątkę tutaj wszyscy radni jeżeli mają ochotę

to zapraszamy zrobimy sobie takie wspólne pamiątkowe zdjęcie


[Ryszard Chmielowicz] może może od dziewczynek się dowiemy jak stresujące to było jak jakie emocje

potężny chyba tak ale dałyście radę i i co pozostanie to w pamięci nie tylko

naszej ale i waszej na pewno też tak na całe życie że bo to coś niesamowitego co

zrobiłyście więc myślę że tutaj wspólnie te emocje przeżywaliście w sposób

niesamowity bo bo i telewizja bo i widzowie bo i

cała Polska bo i świat poszło także to wszystko na pewno swój gdzieś tam oddwięk

emocjonalny miał


dziękujemy


[Łukasz Czyrny] jeszcze jeszcze jeszcze byśmy chcieli żebyście tutaj trenerzy też powiadali

dwa zdania o całym przedsięwzię jak to było

już jest głos bardzo bym prosił teraz o zabranie

głosu trenerów żeby też troszeczkę zdradzili rąbka tajemnicy jak właśnie

było w tym Mam Talent? tak że przygoda wzięła się znikąd i na

[Trener] Także przygoda wzięła się znikąd i na

nic nie liczyliśmy po mistrzostwach Europy dziewczyny zostały zauważone po

swoim pierwszym pokazie kiedy zdobyły mistrzostwa Europy no i ta przygoda

wtedy się zaczęła bo program Mam Talent skontaktował się z nami no i chcieli

żeby ta przygoda dalej trwała u nich w programie no i wywalczyliśmy wspólnie

razem z dziewczynami y i naszą pracą i ich pracą dojście do finału fajna

przygoda piękne emocje na nic nie liczyliśmy cieszyliśmy się tym co się

dzieje wokół nas i wokół naszych zawodniczek i że ta przygoda pięknie

trwała i wydaje mi się że zakończyła się jeszcze lepiej

niż tyle od nas dziękuję bardzo


dziękujemy bardzo do widzenia

[Katarzyna Dyczyńska] powodzenia w kolejny przedsięwzięciach będziemy dalej za was trzymać tygodnie

[...] za dwa tygodnie

[Katarzyna Dyczyńska] Już teraz zaczynamy wszystkiego

dobrego


trzymamy i to bardzo mocno


[Łukasz Czyrny] Szanowni Państwo mam taką prośbę bo tutaj nasze lokalne media proszą o dwie

minutki przerwy więc myślę że możemy dwie

minutki poczekać zanim zaczniemy


Powracamy do obrad sesji jesteśmy w punkcie pierwszym sprawy regulaminowe

otwarcie posiedzenia nastąpiło stwierdzenie quorum na 17 radnych jest

obecnych 13 radnych


więc jeszcze minutę Szanowni Państwo bo muszę


też


[Krzysztof Malicki] Szanowni Państwo tak jak

powiedział pan


Przewodniczący porządek obrad będziemy będziemy musieli przegłosować ponieważ

mamy dwie zmiany tak dwie quorum właśnie przed chwilą zostało

zostało stwierdzone bardzo bym chciał żebyśmy

teraz poddali pod głosowanie przyjęcie porządku obrad po zmianach Dobrze?


[Stanisław Hołubczak] Panie Przewodniczący jeśli mogę jedna uwaga najpierw należałoby

przegłosować punkt ma być wprowadzony czy Rada chce żeby był wprowadzony a

dopiero później zmiana do porządku

[Waldemar Wawrzyniak] Ale zaraz zaraz bo to jest autopoprawka

czyli nie wprowadzamy punktu tylko wprowadzamy poprawkę do


A przepraszam bo ja myślę że

[Krzysztof Malicki] Panie Stanisławie dziękuję


[Krzysztof Brożyński] W takim razie Panie Przewodniczący

żeby w punkcie ósmym był plan pracy Komisji finansowej w punkcie dziewiątym

plan pracy Komisji Rewizyjnej i później 10 to będą

interpelacje i po kolei już a więc tu na koniec żebyśmy zrobili w punkcie ósmym i

dziewiątym te dwa plany

[Krzysztof Malicki] Tak dziękuję Panie Krzysztofie tak czyli punkt ósmy i

punkt dziewiąty proszę o zatwierdzenie przegłosowanie porządku planu pracy

przepraszam


[Stanisław Hołubczak] Nie nie nie Rada powinna przegłosować każdy z punktów oddzielnie że Rada ma wolę

wprowadzenia tego do porządku

[Krzysztof Malicki] Dobrze w takim razie poproszę abyśmy

przegłosowali punkt ósmy wprowadzenie wprowadzenie punktu ósmego tak


jest plan dotyczy uchwalenia planu pracy

Komisji budżetu finansów i polityki gospodarczej Rady Powiatu Gryfickiego w

2025


roku poprosimy w takim razie o tablicę do głosowania


Pana Starosty nie


ma za 13 przeciw zero wstrzymało się zero bardzo

dziękuję i poproszę teraz abyśmy przegłosowali punkt dziewią plan pracy

Komisji Rewizyjnej proszę tabicę do głosowania


za głosów 13 przeciw zero wstrzymało się zero poprosiłbym teraz abyśmy całość

porządku obrad przegłosowali


po zmianach oczywiście po zmianach proszę o tablicę


Bardzo dziękuję 13 głosów za przeciw zero wstrzymało się zero nie głosowała

jedna osoba Panie Przewodniczący oddaję głos

[Łukasz Czyrny] Dziękuję Panie Wiceprzewodniczący przechodzimy do punktu D przyjęcie protokołu z

ostatniego posiedzenia Szanowni Państwo standardowo protokół był do wglądu w

Biurze Rady jeżeli

ktoś ma jakieś zastrzeżenia do protokołu to proszę bardzo jeżeli nie to bym

prosił o przegłosowanie protokołu z ostatniego posiedzenia


Przyjęcie protokołu z ostatniego


posiedzenia dziękuję

protokół został przyjęty w punkcie drugim mamy

sprawozdanie z prac Zarządu Powiatu między sesjami Szanowni Państwo otwieram


dyskusję czy ktoś chciałby zabrać głos?

Proszę bardzo proszę Pani Kasiu

[Katarzyna Dyczyńska] słyszałam dosyć szeroko na wejście to sprawozdanie podczas prac komisji

niestety było tej przyjemności pozwolić zadać ale tylko dwa

pytania Pierwsze pytanie dotyczy strony 4 i to jest trzeci punkt

od góry


dotyczy miejscowości Natowielice ja już też mam pewną wiedzę


odnośnie tego regionu tego obszaru dlatego że tam dokonano już

takich prac utwardzających drogę między Natowielicami a górą rozmawiałam z

mieszkańcami wiem że są zadowoleni na ile to jest możliwe przy tym przy tym

budżecie który jest co to zrobiliśmy ale jest ta droga już przejezdna także także

ten komfort przejazdu się zwiększył i to też za to chciałam podziękować bo to

wnioskował pan sołtys o to wnioskowaliśmy my jako klub

moje pytanie brzmi ponieważ wiemy że i z pustego Salomon nie nie naleje pustego z

pustego ale z pustego więc wiemy też że nie mamy pieniędzy teraz na na takie

inwestycje i tu nie mam żadnego żadnych uwag do tego że po prostu Zarząd Powiatu

odmówił wniosek złoż odmówił wnioskowi złożonemu przez Sołtysa Sołectwa

Natowielice który dotyczy budowy chodnika przy drodze powiatowej na odcinku od

Kościoła do cmentarza komunalnego oraz remontu drogi powiatowej w samej

miejscności Natowielice ta miejscowość jak już wcześniej mówiłam

proszę Państwa no rzeczywiście wymaga

całościowego takiego spojrzenia ta droga to jest droga jeszcze brukowana pamiętająca

Trzecią Rzeszę to na pewno jeszcze myślę nawet Republikę Weimarską także tam jest

tragiczny stan ale nie mam tutaj żadnych uwag odnośnie tego co zrobił Zarząd no

bo jak już powiedziałam jak nie ma pieniędzy no to nie mamy nie mamy o czym

dyskutować natomiast moja prośba jest jedna czy tutaj pan Starosta nie

pokusiłby się o taką informację nie wiem czy wszystkich to zainteresuje mnie na

pewno i klub chodzi o to żeby taką ogólną mieć wiedzę odnośnie

tego jakie byłyby koszty budowy chodnika i remontu tej

drogi biorąc pod uwagę obecne ceny rynkowe czy można by było to sprawdzić

bo teraz ja rozumiem że nie w tej chwili bo nie wiemy też jaki tam kilometraż i

tak dalej tak? czy mogłabym prosić żeby to żeby to sprawdzić po prostu jaka

byłaby kwota teraz mówię jeżeli chodzi o ten okres czasu tak no to mówiłem że te

koszty pewnie jeszcze pójdą w górę także to jest moja taka prośba a drugi temat

dotyczy strony siódmej i to


jest dotyczy ostatniej części czyli w dniu 8

maja odbyło się 38 posiedzenie Zarządu na posiedzenie Zarząd podjął następujące

uchwały i moje pytanie dotyczy sformułowania że pojawiają się

dodatkowe zasady i kryteria w sprawie udzielania pomocy osobom

niepełnosprawnym jeśli chodzi o dofinansowanie ze środków

PFRON-u jest to w związku z prognozowanym prognozowanym

ograniczeniem środków PFRON-u w stosunku do tych potrzeb i teraz jak czy ja

dobrze rozumiem że będą tak rozszerzone te kryteria że będziemy oczywiście

priorytetowo co jest słuszne traktować osoby które są naprawdę w kryzysowej

bardzo sytuacji już takiej naprawdę bardzo kryzysowej a te osoby które no

którym też należałoby pomóc no będą troszeczkę musiały poczekać

tak myślę że dobrze dobrze to rozumiem natomiast z czego wynika ta prognoza?

dlaczego dlaczego nastąpiło ograniczenie środków? jak wiemy te środki

to jest oczywiście budżet plus jeszcze wpływy od pracodawców tak ale głównie

jest to budżet i prosiłabym o odpowiedź Pana

Starostę co co stało na co


stało co miało co miało na celu właśnie co co miało istotny przepraszam co miało

istotny wpływ właśnie na tą prognozę? no bo poszczególne kategorie wydatków tak

tak tak zakręciłam się trochę


o jeżeli można od razu prosi o odpowiedź to byłabym wdzięczna


[Ryszard Chmielowicz] w poszczególnych kategoriach jest przedstawiany Radzie

i proszę o dwa zdania jeżeli chodzi

[PCPR] Może ta jest faktycznie skontułowaniem bo my już wiemy że dostaliśmy po prostu mniej

pieniędzy tak to to nie jestowa najmniejsza kwota po prostu dostaliśmy

już mniej dlatego są te ograniczenia tak wprowadzane co roku one są zresztą

wprowadzane tak w tym roku również


tutaj tutaj nie ma lepiej tutaj nie ma nie mogę w tej chwili

powiedzieć dokładnie jak one wyglądają nawet nie ma też nie nie przeglądałam

tak ostatnio w każdym razie one są co roku te zasady wprowadzane a są

wprowadzane właśnie dlatego że zawsze nam brakuje pieniędzy a w tym roku te

pieniądze są jeszcze mniejsze niż były w roku poprzednim

[Katarzyna Dyczyńska] i to jest znaczna różnica?

[PCPR] tam jest chyba 200 000 tak mi się wydaje dla nas więc to jest dość na

tak więc to jest dość duża różnica tak

bo to są te 200 000 to są pieniądze przeznaczane dla takich indywidualnych

osób tak na zakup nie wiem wózków na przykład na zakup pieluchomajtek na

tunusy rehabilitacyjne na takie rzeczy

[Katarzyna Dyczyńska] rozumiem czyli te kryteria będą rzeczywiście rozszerzane tak

trzeba będzie spełniać więcej wymogów żeby otrzymać to dofinansowanie

tak w pierwszej kolejności na przykład będą

osoby ze znacznym stopniem tak


dobrze dziękuję za odpowiedź


czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w sprawozdaniach z prac Zarządu?


Nie widzę


dobrze jeżeli nie ma innych osób aby zabrać głos w

sprawozdaniach z prac Zarządu to bardzo bym

prosił o przygotowanie tablicy i zatwierdzenie sprawozdania w formie

głosowania proszę o oddanie głosu


Dziękuję bardzo sprawozdanie zostało przyjęte

punkt trzeci dzisiejszego posiedzenia jest to ocena zasobów pomocy społecznej

dla Powiatu


Gryfickiego Szanowni Państwo

mamy przed sobą bardzo szczegółową ocenę zasobów pomocy społecznej dokument liczy

45 47 stron

również ten dokument był omawiany na posiedzeniach Komisji stałych jeżeli

ktoś by chciał jeszcze dopytać proszę jak najbardziej jest teraz taka

możliwość czy ktoś z Państwa chciałby zabrać


głos? nie widzę jeżeli nie ma osób chętnych do zabrania

głosu w punkcie trzecim jest to ocena zasobów tak nie

będziemy nad tym głosować to jest tylko informacyjnie dla dla Państwa więc

jeżeli nie ma potrzeby tutaj rozszerzania tematu to przechodzimy do

punktu kolejnego jest to sprawozdanie z realizacji programu współpracy Powiatu

Gryfickiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami

prowadzącymi działalność pożytku publicznego wymieniony w artykule

trzecim ustęp 3 ustawy z dnia 24 kwietnia

2003 roku o

działalności pożytku publicznego i wolontariacie w

roku 2024 i również Szanowni Państwo

mamy sprawozdanie się zaraz dokopię


tylko o dziękuję mamy przed sobą sprawozdanie sprawozdanie


dotyczy formy wsparcia w roku 2024 dla organizacji pozarządowych

sprawozdanie jest skrupulatnie zrobione mamy wymienione wszystkie

podmioty którym zostały udzielone dofinansowania jeżeli ktoś by chciał

zadać pytanie to bardzo proszę pan Stanisław Hołubczak

proszę bardzo

[Stanisław Hołubczak] Panie Przewodniczący Wysoka Rado ja przeanalizowałem to

sprawozdanie i w pewnym sensie nie mam uwag ale

chciałem zapytać to co moim zdaniem w sprawozdaniu jest

najważniejsze czy zadania które zostały zlecone przez Powiat do wykonania różnym

organizacjom zostały wykonane i rozliczone bo takiego zapisu w tym

sprawozdaniu nie widzę

[Łukasz Czyrny] O odpowiedź proszę Pana Wicestarostę


[Waldemar Wawrzyniak] Panie Przewodniczący Wysoka Rado tak wszystkie zadania zostały zlecone

rozliczone sprawdzone także całe to sprawozdanie jest dokładnie

przeanalizowane zbadane i rozliczone co do złotówki


[Łukasz Czyrny] Dziękuję bardzo za odpowiedź Panie Stanisławie jeszcze

jakieś pytanie? Dziękuję bardzo Czy ktoś z Państwa chciałby jeszcze zabrać głos?


nie widzę więc jest to sprawozdanie to jest tak

samo jak w punkcie a mamy uchwałę? Tak a dobrze

tak to będziemy musieli zagłosować Szanowni Państwo jeżeli nie ma

uchwała? Pan Starosta próbował mnie wprowadzić próbował mnie wprowadzić w

błąd tak więc nie ma potrzeby głosowania jest to tylko dla nas informacja tak

samo jak w punkcie trzecim tak samo w punkcie czwartym nie będziemy głosować

przechodzimy do punktu piątego jest to podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie

zmiany uchwały numer VIII/57/2024

Rady Powiatu w Gryficach z dnia 19 grudnia 2024 roku oraz zmian w

budżecie Powiatu na 2025 rok tutaj Szanowni Państwo była autopoprawka do

Państwa przesyłana bardzo bym prosił o zabranie głosu teraz panią Skarbnik

[Skarbnik] Ja przypomnę może na czym polega ta autopoprawka tego mówiliśmy także o na Komisji na ten

temat jeśli chodzi o dochody to w drugim punkcie dopisujemy zwiększa się

dochody w dziale 700 gospodarka mieszkaniowa w rozdziale 705 gospodarka

gruntami i nieruchomościami o kwotę 25 000 sprzedaż

nieruchomości dziękuję


natomiast natomiast wydatkach w punkcie drugim

dodajemy zwiększa się o kwotę 18900 zł inspektor nadzoru droga powiatowa

Rotnowo-Modlimowo w punkcie drugim dotyczy to wydatków w Zarządzie Dróg

Powiatowych oraz w punkcie szóstym dodajemy jeśli chodzi o wydatki w MOW-ie

zwiększa się w dziale 854 edukacyjna opieka wychowawcza rozdziale

85420 młodzieżowe ośrodki wychowawcze o 129 150 zł na remont pokrycia dachowego

i wymiany rynien


[Łukasz Czyrny] Dziękuję bardzo


Szanowni Państwo czy ktoś chciałby zadać pytanie w punkcie piątym do budżetu?


Pan Stanisław bardzo proszę uchwały Panie bardzo proszę

[Stanisław Hołubczak] Panie Przewodniczący Panie Starosto

Wysoka Rado ja chciałbym zwrócić uwagę na dwie kwestie w tym projekcie uchwały

pierwsza to jest to o czym mówiłem na Komisji różnica pomiędzy dochodami

bieżącymi a wydatkami bieżącymi to jest 6 milionów zł

i ja bym określił ten stan jako przedzawałowy my za chwilę stracimy

możliwość uchwalania budżetu przez to że RIO zażąda od nas programu

naprawczego sytuacja naprawdę jest bardzo poważna i ja bym określił że

zła 6 milionów wydatków bieżących które pokrywamy no powiedzmy że pokrywamy z

nadwyżki z ubiegłych lat ale przecież ta nadwyżka kiedyś się skończy

jeżeli zaplanujemy budżet w takiej formule jak w tej chwili realizujemy to

na pewno RIO nie pozwoli nam uchwalić budżetu na przyszły

rok nie ma takiej możliwości żebyśmy zaplanowali wydatki bieżące na poziomie

dużo niższym niż wydatki zrealizowane w poprzednim roku proszę Państwa no żyjemy

w takim świecie w jakim żyjemy ceny rosną bez względu na to co my możemy

zrobić albo czego nie możemy zrobić i ta sytuacja na pewno nie ulegnie w

najbliższym czasie takiej konkretnej stabilizacji że powiemy że w przyszłym

roku na pewno nie będzie drożej będzie drożej

natomiast ta sytuacja która która już ma miejsce w naszym budżecie a przypominam

dzisiaj jest do końca roku jest maj jeszcze dosyć daleko i drugi temat o którym też

chciałbym powiedzieć no oczywiście bardzo się cieszę zgodnie tutaj z tym co

pan kolega radny przedstawiał na Komisji bardzo się cieszę z tego że koszty

budowy tej drogi Modlimowo Modlimowo i

dalej znacznie zmalały ale proszę Państwa co się stało w tym budżecie nie

ma oszczędności z tego tytułu czyli wydatki majątkowe

natychmiast zostały przełożone w wydatki bieżące

myślałem że jeżeli wydamy mniej na budowę tej drogi to będziemy mogli

zaplanować na te zaoszczędzone w ten sposób

pieniądze na inną inwestycję drogową a tu się okazuje że one już są zjedzone

zjedzone w wydatkach bieżących to jest przerażające


jeżeli Zarząd nie przystąpi do ja nie chcę powiedzieć tego wprost do

oszczędności wydatków bieżących albo do podjęcia takich działań które pozwolą

nam zaoszczędzić wydatki bieżące to musimy się liczyć że nie uchwalimy

budżetu na przyszły rok nie dlatego że nie chcemy tylko dlatego że RIO nam na

to nie pozwoli chyba że stworzymy budżet

fikcyjny który wspólnie zaakceptujemy i będziemy wiedzieli że jest nierealny

ale chyba nie o to nam chodzi nie po to tutaj jesteśmy także proszę Państwa no z

przykrością musiałem to powiedzieć bo ja o tych różnicach pomiędzy dochodami

bieżącymi wydatkami bieżącymi wydaje mi się że mówię na każdej sesji ale tak

naprawdę nie ma żadnej reakcji i dzisiaj deficyt na poziomie 10,5 miliona

powtórzę to co powiedziałem na Komisji nie byłby przerażający jeżeli to był

byłby deficyt wynikający z inwestycji a u nas tak nie jest i to jest przerażające

dziękuję

[Łukasz Czyry] Dziękuję Panie Staniławie zapewne Zarząd i pani Skarbnik

wezmą sobie do serca Pana słowa i się na pewno nad tymi kwestiami wszystkimi

pochylą bardzo proszę teraz o głosu panią Katarzynę Dyczyńską bardzo proszę


[Katarzyna Dyczyńska] Słychać mnie po takim grubym kalibrze ze strony Pana radnego

Stanisława to to moje pytanie jest bardzo skromne bo ja się pytam o tą

kwotę 25 000 sprzedaży nieruchomości pierwsza autopoprawka czego dotyczy

ta zachodzę w głowę co my takiego sprzedaliśmy za kwocie 25 000?


[Łukasz Czyrny] Pani Skarbnik Proszę o odpowieź


[Skarbnik] Zwiększyliśmy plan dochodów w tym paragrafie z tego względu że

zaplanowane mieliśmy 400 000 w uchwale budżetowej a w tej chwili mamy

powyżej około 360 000


[Waldemar Wawrzyniak] Po prostu sprzedaliśmy więcej niż planowaliśmy


ja nie jestem członkiem Komisji przetargowej ale raczej tam

takich wojen jeżeli chodzi o przetargi nie ma być może jedno postąpienie gdzieś

tam się odbyło nie wiem nieduże kwoty ja ostatn

[...]


[...]


[Łukasz Czyrny] Dobrze dziękuję bardzo czy ktoś jeszcze z Państwa chciałby zabrać głos co do?


Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie widzę dobrze to przejdźmy teraz

do do głosowania mam taką prośbę czy Szanowna Rada zwolni mnie z odczytania

uchwały jeżeli nie no to przeczyta to Wiceprzewodniczący bo nie wziąłem

okularów tak dlatego

takie co prawda widzę ale nie do końca dobrze nie aż tak

tak to już to już ten wiek tak jak najbardziej za dużo o wziąłem ale pusty

ten pokrowiec tak więc plus jeden półtora plus półtora tak dobrze Szanowni

Państwo jeżeli nie ma potrzeby odczytywania treści uchwały to przejdźmy

do głosowania bardzo bym prosił o tablicę do głosowania i oddanie


głosu dotyczącego punktu


piątego bardzo proszę Panowie o oddanie głosu Panie Stanisławie i Panie

Ryszardzie


dziękuję dziękuję uchwała została przyjęta w punkcie szóstym mamy podjęcie

uchwały Rady Powiatu w sprawie zmiany uchwały

numer VIII/58/2024

Rady Powiatu w Gryficach z dnia 19 grudnia 2024 roku w sprawie

uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej Powiatu Gryfickiego na lata

2025-2034 również tutaj bardzo bym prosił o

zabranie głosu panią Skarbnik

[Skarbnik] Proszę Państwa też mamy autopoprawkę która polega na tym że

w tych dokumentach wchodzą te zmiany które weszły autopoprawkę w uchwale budżetowej

[Łukasz Czyrny] dziękuję


bardzo więc Szanowni Państwo punkt piąty i punkt szósty są to

punkty tożsame tak jak we wcześniejszych

uchwałach budżetowych i wieloletniej prognozie finansowej musimy to po prostu

przepisać więc również tutaj bym prosił Szanowną Radę o zwolnienie mnie z

odczytania treści uchwały jeżeli jest taka wola to

przejdźmy do głosowania


pytań nie ma nie widzę nikt się nie zgłosił pani Skarbnik więc pozwoliłem

sobie przejść do głosowania


dziękuję


bardzo za przyjęcie punktu szóstego w


punkcie w punkcie siódmym mamy podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie

uchwalenia planu pracy Komisji Prawa Bezpieczeństwa i Administracji Powiatu

Gryfickiego na na 2025 rok bardzo bym prosił Pana

Przewodniczącego Komisji o


przedstawienie planu pracy Panie Przewodniczący bardzo proszę

[Przemysław Barański] Panie Przewodniczący Panie Wicestarosto Szanowni radni

chciałem przedstawić plan pracy Komisji Prawa Bezpieczeństwa i Administracji na

rok 2025 który był analizowany i procedowany przez komisję

bezpieczeństwa na posiedzeniu Komisji

wspólnych przedstawię wpierw plan a potem chwilę

omówię mamy 12 podpunktów pierwszy przedstawienie informacji powiatowych

służb inspekcji i straży o stanie bezpieczeństwa na obszarze Powiatu

Gryfickiego wspólne posiedzenie z Powiatowym Zespołem Zarządzania

Kryzysowego drugie inicjatywa analizy współpracy zarządu zarządcy drogi S6 ze

służbami ratunkowymi Powiatu Gryfickiego trzeci analiza stanu bezpieczeństwa dróg

na terenie Powiatu Gryfickiego czwarty analiza raportu o stanie Powiatu

Gryfickiego w zakresie bezpieczeństwa ochrony ludności oraz obronności piąte

informacja o zmianach w systemach w systemie ochrony ludności i obronie

cywilnej nowe zadania samorządu Powiatu powiatowego w świetle ustawy o ochronie

ludności i obrony cywilnej sześć zadania Rady Powiatu w świetle ustawy o ochronie

ludności i obrony obronie cywilnej 7 wypracowanie stanowiska Komisji w

sprawie zabezpieczenia w budżecie na rok 2025 środków finansowania zadań

wynikających z programu ochrony ludności i obrony cywilnej na lata

2025-2026 punkt ósmy wypracowanie stanowiska Komisji w sprawie

zabezpieczenia w budżecie na rok 2025 środków finansowania zadań związanych z

zarządzaniem kryzysowym i ochroną infrastruktury krytycznej

dziewiąte analiza wniosków służących poprawie

funkcjonowania KSRG czyli Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśzniczego na terenie

Powiatu Gryfickiego 10 analiza planu działania systemu państwowe Państwowego

Ratownictwa Medycznego dla województwa zachodniopomorskiego w zakresie

dotyczącym Powiatu Gryfickiego 11 inicjatywa ćwiczeń i szkoleń służb

ratowniczych porządkowych z terenu Powiatu Gryfickiego i 12 jako

podsumowanie przed każdą komisją czyli analiza przed każdą sesją analiza

dokumentów projektu uchwały przed sesjami Rady Powiatu

[Łukasz Czyrny] dziękuję bardzo

[Przemysław Barańśki] Szanowni Państwo tylko kilka słów do tego tego planu dość obszerny plan pracy na cały

rok Szanowni radni w tym roku od 1 stycznia

mamy ustawę o ochronie ludności obrony cywilnej gdzie będziemy musieli trochę

popracować nakładane są też obowiązki na Starostwa na Radę Powiatu i będziemy

przedstawiali to z panem [MP] z zarządzania krysowego

będziemy mieli też dodatkowe środki do wykorzystania zobaczymy jak to

będzie zlecone pod względem czy wnioskowania czy dostaniemy to do

przyjęcia do budżetu na Powiat Gryficki wstępnie będzie około 4 miliony 700 800

do przekazania z tego będziemy około mieli 20% na na nasze wydatki z Powiatu

resztę resztę będziemy albo dysponentem dla samorządów naszych tutaj z terenu

czyli dla gmin naszego naszych z terenu Powiatu

Gryfickiego lub będziemy musieli sami wnioskować to do Pana wojewody o te o te

pieniądze tak będziemy musieli to wydatkować dlatego jest z panem

[MP] zaczęliśmy działania w tej tej kwestii i musimy być przygotowani bo jak

wiemy zazwyczaj jest tak że pieniądze dostaje się w ostatnim kwartale na

wydanie tego na tych na wydanie tych środków z dotacji musimy być

przygotowani na co musimy wydatkować i wstępnie takie

listy wydatkowania będziemy chcieli przygotować na już może sesję albo

lipcową albo sierpniową żebyśmy byli przygotowani na wydatkowanie tych

pieniędzy nie jest to duża kwota znaczy ogólnie może być duża kwota ale w

stosunku do tych spraw związanych z ochroną ludności i obrony cywilne to

jest naprawdę mały procent naszych potrzeb

co do planu jeszcze tu wspólne posiedzenie z Powiatowym Zespołem

Zarządania Kryzysowego planujemy wspólne takie

zadania z zakresu tutaj Krajowego Systemu Ratowniczo

Gaśniczego czyli analizę tych potrzeb oraz państwowych Państwowego Ratownictwa

Medycznego wspólne posiedzenie Komisji z tymi służbami przedstawicielami tych

służb także dość obszerny plan na 2025 rok mimo że już mamy maj ale musimy z

tym się zderzyć mamy trochę naprawdę pracy i mam nadzieję że i Komisja

bezpieczeństwa ale też i radni będą czynnie uczestniczyli w tym tym

działaniu chciałbym nadmienić też że ostatnio 21 bodajże kwietnia odbyła

się w 21 maja odbyło się zarządzanie kryzysowe

powiatowe i były wszystkie służby jesteśmy gotowi do sezonu letniego

wszystkie służby dały zielone światło gotowość do współpracy są przygotowane

także ja jako Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa jestem z tego

zadowolony i proszę o przegłosowanie planu pracy Komisji Bezpieczeństwa Prawa

i Administracji na rok 2025

[Łukasz Czyrny] Panie Przewodniczący dziękuję bardzo za za tak

ogromne wprowadzenie i pokazanie planu pracy na rok 25


Czy ktoś jeszcze z Państwa ma jakieś pytania do przedłożonego planu pracy

Komisji Bezpieczeństwa? Jeżeli nie to przejdźmy

teraz do treści uchwały uchwała w sprawie uchwalenia

planu pracy Komisji prawa bezpieczeństwa i administracji Powiatu Gryfickiego na

2025 rok na podstawie artykułu 17 ustęp drugi ustawy z dnia 5 czerwca

1998 roku o samorządzie powiatowym oraz paragrafu 37 ustęp 1 i drugi statutu

Powiatu Gryfickiego nadanego uchwałą nr

IV/24/2018 rok Rady Powiatu w Gryficach z dnia 20 grudnia 2018 roku w sprawie

zmiany statutu Powiatu grywickiego Rada Powiatu Gryfickiego uchwala co następuje

w paragraf Paragrafie pierwszym przyjmuje się plan pracy Komisji prawa

bezpieczeństwa i administracji Rady Powiatu Gryfickiego na rok 2025

stanowiący załącznik do niniejszej uchwały paragraf drugi wykonanie uchwały

powierza się Przewodniczącemu Komisji prawa bezpieczeństwa i administracji

Rady Powiatu Gryfickiego paragraf trzeci uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia

do uchwały mamy oczywiście uzasadnienie które pan

Przewodniczący był łaskawy


przedstawić mamy też dołączony plan pracy który również był przedstawiony i

omawiany przez Pana Przewodniczącego Szanowni Państwo bardzo

bym prosił o oddanie głosu i zatwierdzenie planu pracy proszę o

tablicę do głosowania


pan Łukasz Uldynowicz wyszedł to proszę o zakończenie

głosowania dziękuję plan pracy Komisji prawa bezpieczeństwa i administracji

został przyjęty na 2025 rok punkt ósmy mamy również

podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji budżetu

finansów i polityki gospodarczej bardzo bym prosił Przewodniczącego

Komisji o przedstawienie planu pracy Komisji

Panie Przewodniczący Wysoka Rado

[Stanisław Hołubczak] Panie Przewodniczący Wysoka Rado

Komisja budżetu finansów i polityki gospodarczej na posiedzenie 22 maja

ustaliła propozycję planu pracy na 2025 rok i tak po pierwsze analiza kosztów

funkcjonowania Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Rewalu po drugie analiza

wykorzystania środków

pozabudżetowych po trzecie analiza raportu o stanie Powiatu za 2024 rok po

czwarte analiza sprawozdania z wykonania budżetu za 2024 rok po piąte analiza

dochodów i wydatków w budżecie Powiatu w układzie kwartalnym po szóste omówienie

i przygotowanie opinii do projektu budżetu na 2026 rok i siódme analiza

materiałów na bieżące sesje Rady Powiatu taka jest propozycja Komisji i prosimy o

zatwierdzenie tego planu pracy

[Łukasz Czyrny] Dziękuję bardzo Panie Przewodniczący mamy również

informację że taka taki plan został zaakceptowany przez komisję w dniu 22

maja jeżeli ktoś z radnych ma jakieś pytanie

do Pana Przewodniczącego to bardzo proszę

jeżeli nie to przejdźmy do treści


uchwały uchwała Rady Powiatu Gryfickiego z dnia dzisiejszego w sprawie uchwalenia

plany planu pracy Komisji budżetu finansów i polityki gospodarczej Rady

Powiatu Gryfickiego

2025 rok przepraszam bardzo na podstawie artykułu 17 ustęp drugi z dnia

ustęp drugi ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym oraz

paragrafu 37 ustęp 1 i drugi statutu Powiatu Gryfickiego nadanego uchwałą nr

VI/24/2018 rok Rady Powiatu w Gryficach z dnia 20

grudnia 2018 roku w sprawie zmiany statutu Powiatu Gryfickiego Rada Powiatu

Gryfickiego uchwala co następuje paragraf pierwszy przyjmuje się plan

pracy na rok 2024 tak piąty


piąty przyjmuje się plan pracy na rok 2025 Komisji Budżetu Finansów i Polityki

Gospodarczej stanowiący załącznik numer 1 do niniejszej uchwały paragraf drugi

wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Komisji Budżetu

Finansów i Polityki gospodarczej Rady Powiatu Gryfickiego paragraf trzeci

uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia Szanowni Państwo tutaj ta kosmetyczna

poprawka zamieniamy czwórkę na piątkę czyli wiadomo że chodzi o plan pracy na

rok 2025 a nie 24


[Biuro Rady] oczywiście to zmieni bardzo bym prosił o tablicę do

głosowania i przegłosowanie planu pracy Komisji


budżetu dziękuję bardzo plan pracy Komisji budżetu również został przyjęty

w punkcie dziewiątym mamy podjęcie uchwały Rady Powiatu w sprawie

uchwalenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na Proszę?


nie jesteśmy w dziewiątym

[...] Nie ale głosowaliśmy 8 dwiąty dobrze tak

jesteśmy w dziewiątym punkcie


[Łukasz Czyrny] Jest to punkt dziewiąty tak tutaj program nie wyłapał tego

i numeracje numeracja poszła troszeczkę niżej ale jesteśmy według porządku obrad

w punkcie dziewiątym i w punkcie dziewiątym mamy podjęcie uchwały Rady

Powiatu w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na

2025 rok i również bardzo bym prosił o

przedstawienie planu pracy Komisji Rewizyjnej Pana

Przewodniczącego bardzo proszę

[Łukasz Uldynowicz] Wysoka Rado Panie Starosto Panie

Przewodniczący oto plan pracy Komisji Rewizyjnej na rok 2025 oczywiście w

pierwszym punkcie to jest wykonanie kontroli zleconych przez Radę Powiatu

punkt drugi badanie sprawozdania finansowego Zarządu Powiatu

i punkt trzeci najważniejszy chyba przygotowanie wniosku o udzielenie

absolutorium dla dla Zarządu Powiatu

[Łukasz Czyrny] dziękuję bardzo

[Łukasz Uldynowicz] plan jest krótki ale


treściły jeżeli chodzi o samo dywagowanie nad nim

[Łukasz Czyrny] dziękuję bardzo Panie


Przewodniczący czy ktoś chciałby zabrać głos do planu pracy przedstawionego

przez Pana Przewodniczącego jeżeli nie przechodzimy do treści uchwały jest to

uchwała Rady Powiatu z dnia dzisiejszego dotycząca uchwalenia planu pracy Komisji

Rewizyjnej Powiatu Gryfickiego na 2025 rok na podstawie artykułu 17 ustęp

drugi ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym oraz paragrafu

37 ustęp 1 i drugi statutu Powiatu Gryfickiego nadanego uchwałą nr

IV/24/2018 roku Rada Powiatu w Gryficach z dnia 20 grudnia 2018 roku w sprawie

zmiany statutu Powiatu Gryfickiego Rada Powiatu Gryfickiego uchwala co

następują paragraf Paragraf pierwszy przyjmuje się plan pracy Komisji

Rewizyjnej Rady Powiatu Gryfickiego na 2025 rok stanowiący załącznik do

niniejszej uchwały w paragrafie drugim wykonanie uchwały powierza się

Przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Gryfickiego i w paragrafie

trzecim uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia jak do wcześniejszych planów

pracy również mamy uzasadnienie uzasadnienie jest tożsame ze

wcześniejszymi uzasadnieniami więc nie ma potrzeby

tutaj czytać tego całego uzasadnienia pan Przewodniczący przedstawił plan

pracy bardzo treściwy do którego nikt z radnych nie miał żadnych zastrzeżeń więc

bardzo bym prosił teraz o tablicę do głosowania i Szanowni Państwo proszę o

zatwierdzenie planu pracy Komisji Rewizyjnej


pan Adrian Żoła bardzo proszę dziękuję bardzo i dziękuję za głosowanie plan

pracy Komisji Rewizyjnej również został


przyjęty w punkcie 10 mamy interpelacje i zapytania radnych Szanowni Państwo

otwieram dyskusję bardzo proszę o zgłaszanie

się radnych


pan Przemysław Barański bardzo proszę o zabranie głosu

[Przemysław Barański] Panie Przewodniczący Panie Starosto mam pytanie w sprawie wcześniejszych

interpelacji związanych z miejscowością Gorzysław z zakrętem i

tam miały być wykonane prace związane z oczyszczeniem zakrętu na końcu

miejscowości Gorzysław w stronę Roby i sprawdzenie możliwości a jak jest

możliwość to usytuowanie tam zwalniacza przy wjeździe od strony Robów bo tam

jest bardzo duże niebezpieczeństwo proszę o informacje w tej sprawie

będę mówił dalej bo mam kilka interpretacji

[Łukasz Czyrny] To ja tak szybko odpowiem temat został

przekazany do Zarządu Dróg Powiatowych jest na chwilę obecną procedowany i w

niedługim czasie uzyska pan Przewodniczący odpowiedzi jest to

badane przez przez nasze służby czy jest możliwość jakby w tym miejscu

zamontowania tego progu zwalniającego ze względu na to że są obosztrzenia do

takowych zwalniaczy więc myślę że na dniach będzie odpowiedź

[Przemysław Barański] rozumiem dziękuję bardzo kolejna sprawa chodzi o miejscowość

Mrzeżyno i Roby chodzi o oczyszczenie rowu przy drodze działce numer 382 w

obrębie Mrzeżyno 1 chodzi o drogę płytową od

ulicy Kołobrzeskiej do Robów ona jest całkowicie te rowy są zalane na odcinku

od ulicy Bocznej do Robów chodzi o rowy melioracyjne on tam woda stoi w ogóle nie

ma odpływu i co trzeba z tym zrobić bo zaraz będzie droga zalana

całkowicie to jest jedna kwestia jeśli chodzi o Mrzeżyno Roby

tam trzeba sprawdzić te melioracyjne rowy tak druga kwestia mamy teraz zamkniętą

drogę jeśli chodzi o Trzebiatów Kołobrzeg i wyszła taka inicjatywa z

gminy że są światła na doświetlenie przejść dla

pieszych ale nie ma oznakowania poziomego chodzi

żeby oznakowanie poziome szczególnie na drogze Długiej Kielińskiego i w

Jarominie w Trzebiatowie wymalować

[Łukasz Czyrny] Znaczy odnowić tak?

[Przemysław Barański] Wymalować w ogóle

znaczy albo odnowić albo nie

[Łukasz Czyrny] A jest tam przejście dla pieszych?

[Przemysław Barański] są przejścia ale też całe oznakowanie poziome tak chodzi o znaki o linę tak

ulica Kilińskiego Długa i Jaromin oraz w Mirosławicach


i trzecia sprawa chciałbym zgłosić interpelację w

sprawie zastosowania pasu wibracyjno-akustycznego przy wjeździe z

Mrzeżyna w stronę Rogowa w tym

miejscu jest dużo tam ścieżka rowerowa i dochodzi do bardzo dużej ilości

niebezpiecznych zdarzeń mam informacje od dyrektora też Zarządu Dróg że

taki pas wibracyjno-akustyczny chodzi jaki o zwalniacz żeby tam w tym miejscu

wystąpił jaka będzie możliwość też możemy sprawdzić czy jest taka możliwość

chodzi o bo to jest nasza droga powiatowa to jest odcinek od Dźwirzyna

od mostu do tej obwodnicy Mrzeżyna którą będziemy

[...]

ale chodzi o taki wibracyjny pod względem tego rozjazdu

tam jest największe zagrożenie bo tam jest i ścieżka rowerowa ja to wszystko

dokładnie przedstawię tak


dziękuję bardzo

[Łukasz Czyrny] Dziękuję Panie Przewodniczący pan Ryszard Chmielowicz


rozumiem że pan Starosta chce się

[Ryszard Chmielowicz] Panie Przewodniczący Szanowna Rado

chcę w paru zdaniach odpowiedzieć

tam bo to akurat będzie komentarz do tych wszystkich zapytań

podkreślę że w tej chwili akurat trwają prace bieżącego utrzymania na drogach w

pierwszej kolejności te które są drogami strategicznymi te które są najbardziej

obciążone i w kolejnych etapach będą prowadzone prace bieżącego

utrzymania na pozostałych drogach więc to akurat będzie przedmiotem

również prac tych bieżących Mrzeżyno Roby nie znam sprawy oczywiście

przekażę sprawę dyrektorowi rowy meloracyjne są

urządzeniami albo meloracyjnymi albo odwadniający koronę drogi i teraz nie

wiem czy ta rola tych rowów jest meloracyjna no to w obowiązkach również

korzystających z tego urządzenia jest konserwacja takich rowów

być może że to wspólne działania że i jednocześnie odwadniające

łąki przy leżące przy tych drogach i to wtedy właściciele i być może że my jakiś

udział w tym mamy to też przekaże sprawę do do sprawdzenia i taką

informację na pewno złożymy droga na

Kołobrzeg tutaj te pasy i tak dalej nieznana mi sprawa jest także tutaj też

przekażemy tą sprawę nowemu dyrektorowi Zarządu Dróg Powiatowych to będzie

oczywiście w ramach tych tego bieżącego utrzymania dróg pomalowanie odnowienie

pasów to takie zadania realizujemy te spowalniacze nie nie

znana nie wnoszono do tej pory takich wniosków nie składano takich

wniosków więc to też będzie przedmiotem rozważenia czy istnieje taka konieczność

jeżeli jeżeli tak to oczywiście y będziemy próbowali rozwiązać ten

problem ale jesteśmy też w oczekiwaniu na to na środki finansowe bo PFU w tej

chwili jest wykonywane na tą obwodnicę poniemiecką to jest około kilometra

drogi czekamy na ten projekt i tam się też

pojawią pewne rozwiązania zaproponowane pewne rozwiązania więc ten dokument

będzie również też podstawą do dalszych czynności dziękuję

[Łukasz Czyrny] Dziękuję panie Starosto za udzielenie odpowiedzi na pytania czy ktoś jeszcze z

Państwa chciałby zabrać głos? Pani radna Marzena Salomon bardzo proszę o zajęcie

[Marzena Salomon] Dziękuję Panie Przewodniczący Wysoka Rado ja mam dwa pytania pierwsze

pytanie dotyczy ścieżek rowerowych na terenie naszego Powiatu a najbardziej

chodzi mi o odcinek między Pogorzelicą a Mrzeżynem i tam jest w części oczywiście

ścieżka zawiadywana przez nadleśnictwo Gryfice ale w części też

przez Powiat i chodzi mi tylko o sprawdzenie czy jest ona domalowana bo

to się podobno tam często wyciera to co już mówił Przewodniczący

Przemek można by było sprawdzić w ogóle na

terenie naszego Powiatu bo my rzeczywiście jesteśmy dobrze

przygotowani do sezonu ale ten rowerowy to już się mam wrażenie zaczął dawno i i

on trwa i niemalże przez cały rok bo mamy takie warunki pogodowe także na to

bym zwróciła szczególną uwagę a druga rzecz

dotyczy przeprowadzenia szkolenia kwalifikowanej pierwszej pomocy wśród

pracowników Gryf Areny na powiatowym zarządzie zarządzaniu

kryzysowym pani dyrektor powiedziała że przeprowadziła wśród części swoich

pracowników takie szkolenie to jest bardzo specyficzne

szkolenie ponieważ trwa ono 6 tygodni 66 godzin

rzecz ujmując jest drogie bo około 1500 zł od jednej osoby i osoby które mają

takie szkolenie wpisane są do rejestru zabezpieczenia obrony cywilnej przez 2

lata ja mam pytanie o celowość wydatkowania pieniędzy i co

miała na myśli pani dyrektor mówiąc w ten sposób że y przeprowadziła takie

szkolenie wśród pracowników bo ja nie sądzę żeby to było konieczne akurat w

Gryf Arenie żeby pracownicy mieli takie szkolenie wie o czym mówi na pewno pan

Krzysiek i wie o czym mówi pan o czym mówi pan Przemysław bo to te szkolenia

najczęściej dotyczą służb medycznych służb cywilnych obronnych a nie

pracowników po prostu w firmach dziękuję

[Łukasz Czyrny] dziękuję bardzo bardzo proszę o

odpowiedź członka Zarządu Adriana Żoły

pan Starosta tak w pierwszej kolejności


[Ryszard Chmielowicz] Panie Przewodniczący Szanowni radni Szanowna radna pani

Marzena tak takie szkolenia przeprowadzamy

żeby też


pracownicy potrafili sobie poradzić przy pomocy i to Nie to nie to jest kurs to

jest zwykły kurs który to nie ma tej szko to nie ma uprawnień do świadczenia

takiej pomocy pierwszej bycia ratownikiem to znaczy że to nie jest KPP

ty KPP kurs pierwszej pomocy nie to nie jest to dofinansowane z z wydziału

bezpieczeństwa to nie to pracownicy którzy prowadzą wiele


to nie jest proszę bardzo jak Adrian wiesz więcej ale pani sekretarz była też

[Marzena Salomon] Jest pani ratownikiem przez dwa lata?

[...]


[Adrian Żołą] Ja jeśli mogę powiedzieć coś na ten temat

[...]

bo chodzi tu o taką sytuację w której

akurat te osoby które zostały wskazane przez panią dyrektor biorą czynny udział

w każdej z naszych możliwych akcji związanych z obroną cywilną oni byli

gdzieś na pierwszym froncie na przykład w czasie covidu angażują się różne akcje

możemy ich jako potencjał wykorzystać w całej przestrzeni jeśli chodzi o tą

pomoc i bardzo dobrze że takie są osoby i takie szkolenie zostało zresztą tak

jak pani sekretarz tu podpowiedziała po pierwsze dofinansowane a poza tym no

historie ostatnich lat wskazują na tym że my w stanie gotowości powinniśmy mieć

nie tylko te dwie osoby a ja uważam że zdecydowanie więcej bo te wydarzenia

pokazały że te osoby mogą być w każdej chwili

bardzo potrzebne oczywiście

[...]

tak bo jest 15 ja mówię o dwóch w kontekście ostatniego egzaminu tak tych dwch


[Ryszard Chmielowicz] ratownik medyczny obowiązkowo przy różncyh imprezach jest zabezpieczenie medyczne

zupełnie co innego niż to to nie są ratownicy medyczni

[Marzena Salomon] ja naprawdę wiem o czym mówię wierzcie mi


[Łukasz Czyrny] Dobrze dziękuję panie Adrianie za odpowiedź kolejny do głosu zgłosił się

pan Przemysław Barański czy mam jeszcze


[Przemysław Barański] ale ja też do tego tematu jeszcze to jeszcze tak w

odpowiedzi na te pytanie o kurs pierwszej pomocy bo mamy różne zakresy

tej pierwszej pomocy przeszkolenie przeszkolenie

podstawowe z zakresu pracowniczym to każdy musi mieć z zakresu pierwszej

pomocy każdy pracownik to to jest jedna rzecz kwalifikowany kurs pierwszej

pomocy który tu był przeprowadzony na Gryf Arenie z tego co widzę bo pani

tutaj ma tytuł ratownika to uprawnia do obecnie przez trzy lata do bycia

ratownikiem mając uprawnienia tak zwane zastępcze ratownika medycznego nie do

podawania leku oprócz tlenu bo tlen jest też lekiem i kwestia jest taka że taka

osoba może też wspomagać na przykład wydarzenia sportowe jak nie ma

ratowników dlatego taka środnica ratownik medyczny podlega pod ustawę o

Państwu o państwowym ratownictwie medycznym i to są trzy inne rzeczy także

to przedstawiłemb

[Adrian Żoła] tylko żebyśmy mieli też jedną jasność w temacie pan Starosta

słusznie zauważył że wszystkie wydarzenia sportowo organizowane przez

nas Powiat mają zabezpieczenie

[Przemysław Barański] ale tych medyków teraz brakuje dlatego mówię że jest taka

możliwość że taka osoba może

[...]


[Krzysztof Brożyński] Tak tylko jeszcze dodam że w zachodniopomorskim wszystkich komórkach

organizacyjnych zakładowych są organizowane właśnie na w ostatnim

czasie kursy pierwszy kursy pierwszej pomocy u nas w szpitalu tak samo taki

był kurs byłem jestem uczestnikiem mam doświadczenie że że brałem udział tu i

nie jestem w systemie medycznym a administracyjnym cała administracja więc

wszyscy wszyscy pracownicy muszą przejść taki

[Ryszard Chmielowicz] Ale masz kwalifikację pierwszej pomocy?

[Łukasz Czyrny] myślę że to jest bardzo istotne że pracownicy Gryf Areny mają takie przeszkolenie


[Przemysław Barański] to przechodząc do kolejnego tematu wyjaśnić tak samą kwestię dokładnie

Mam prośbę Pana Przewodniczącego o zaproszenie na

komisję obecnego dyrektora Zarządu Dróg żebyśmy mogli dyskutować


[Łukasz Czyrny] Panie Przewodniczący na kolejne komisje

Wspólne pan dyrektor Zarządu Dróg zostanie zaproszony


[Przemysław Barański] jeszcze mam prośbę do Pana Starosty o ewentualne tak naprawdę

wyliczenie drogi Trzebiatów Brojce jakie są koszty wstępny kosztory obecny w całości

ewentualnie podzielenie na etapie żebyśmy wiedzieli mniej więcej na jakich


żebyśmy wiedzieli jak to podzielić i całkowity koszt ewentualnie

dziękuję bardzo

[Łukasz Czyrny] Dziękuję dobrze pani radna pani Małgorzata

Wysoczańska bardzo proszę

[Małgorzata Wyosczańska] Dziękuję Panie Przewodniczący Panowie Starostowie Wysoka Rado ja

chciałam zabrać głos w nawiąaniu do tematu ścieżek rowerowych które jak

wszyscy wiemy rozwijają nasz Powiat i

przyciągają turystów są eksploatowane wykorzystywane i to żeby być robione

przeglądy żeby tam było wszystko w porządku to jest

niepodważalne natomiast zauważyłam jeżdżąc po wybrzeżu i i zresztą Państwo

też pewnie bywacie na lodach na kawie czy na rybie jest bardzo dużo

rowerzystów którzy nie mają gdzie nie mają co z tymi rowerami zrobić nie mają

gdzie zaparkować tak nie ma w porcie w Mrzeżynie stojaków nie ma

no gdzieś tam przy rodzie w Mrzeżynie z jednej strony są w innych miejscach nie

ma chcieliby coś zjeść chcieliby pospacerować chcieli pozwiedzać i w

mieście też w Trzebiatowie nie ma nie ma co zrobić z tymi

rowerami także taka prośba możeby podjąć jakąś rozmowę z włodarzami gmin z

włodarzami województwa bo przecież mamy dektaki czy miejsca należące

do do różnych samorządów i to nie byłaby duża wspólna inwestycja może jakoś to

połączyć podyskutować ale naprawdę brakuje stojaków na rowery

[Ryszard Chmielowicz] jasne przyjmujemy to jako apel czy wniosek i będę z włodarzami rozmawiał

na ten temat

[Łukasz Czyrny] dziękuję bardzo pani radna

Pan Ryszard Chmielowicz bardzo ja tylko powiem

szczerze dla nas dla naszych myślę że te dwie koncepcje

któreś często mówi czyli połączenie Gryfic z pasem nadmorskim ścieżką

rowerową i tak samo Trzebiatowa z pasem nadmorskim ścieżką

rowerową na pewno to pozwoli jeszcze bardziej rozwinąć się

dla całego Powiatu no i mam nadzieję że przyjdzie

nam dane wsiąść na rower w Gryficach i dojechać do pasa nadmorskiego w

niedługim czasie tak jak tutaj pan Starosta wspominał jest to zadanie

wpisane w tak zwanym ZIT-ie no i czekamy na rozwój dalszy i

zaplanowane już takie ostateczna koncepcja wydatkowania środków

właśnie z z programu ZIT o głos prosi ich członek Zarządu pan Adrian

Żoła bardzo proszę

[Adrian Żoła] ja tylko tak w gwoli uzupełnienia tego co powiedział pan

Przewodniczący miałem przyjemność uczestniczyć w takim posiedzeniu i

konferencji interek dotyczący naszego Euroregionu i regionu

Pomerania w ramach tworzonej i powstającej już

ścieżki rowerowej Berlin-Kołobrzeg

no chcemy podjąć tutaj współpracę i tak jak pan Przewodniczący powiedział

połączyć te dwie ścieżki które będą przejeżdża i przejeżdżają przez nasz

Powiat czyli ta najczęściej uczęstana w Polsce bo

mamy taką na terenie naszego Powiatu czyli Velo Baltica z tą

trasą rowerową Berlin-Kołobrzeg i i to myślę że to była piękna sprawa bo już

nieraz na Zarządzie rozmawialiśmy że też dzięki temu moglibyśmy stworzyć taką

pętlę powiatową rowerową a wiemy jak bardzo się rozwija ten ta aktywność

myślę że powinniśmy to wspierać w ramach ZIT-u jest tam dosyć długi odcinek mam

nadzieję łączący Lędzin Modlimowo jeśli udałoby się to wszystko razem spiąć to

byłby fantastyczna historia dla wszystkich naszych rowerzystów i

turystów to tak w gwoli tylko uzupełnienia dziękuję ślicznie

[Łukasz Czyrny] to ja jeszcze dodam

Panie Adrianie że tutaj z tego miejsca chciałbym zaapelować do włodarzy

jeżeli nas oglądają lub słyszą aby w pierwszej kolejności brać pod uwagę

odcinki naprawdę takie strategiczne przede wszystkim dla bezpieczeństwa w

budowie tej ścieżki pieszo-rowerowej z programu ZIT ze

względu na to że jak zdajemy sobie sprawę tych środków może nie wystarczyć

na cały odcinek i będziemy musieli to etapami wykonywać więc w pierwszej

kolejności powinniśmy wykonać etapy które zagrażają przede wszystkim

bezpieczeństwu w ruchu drogowym między innymi chodzi o

odcinek Mojszewo Cerkwica ze względu na to że w chwili kiedy zostało

wybudowany market stacja paliw bardzo dużo mieszkańców

miejscowości Mojszewo chodzi wzdłuż drogi wojewódzkiej no i oby nie doszło

do jakiegoś nieszczęśliwego wypadku jak Szanowni Państwo będziecie jechać tą

drogą to proszę się przypatrzeć jak już jest trawa wydeptana wzdłuż

drogi to mówi jednoznacznie o tym że tam naprawdę jest bardzo duży ruch

potrzeba wybudowania i potrzeba i potrzeba wybudowania ścieżki tak

więc no tutaj te osoby które są jakby zaangażowane w pracę ZIT-u bardzo bym

prosił aby w pierwszej kolejności uwzględniali potrzeby wybudowania tego

właśnie odcinka bo tu chodzi o bezpieczeństwo naszych mieszkańców żeby

nie było później za późno i żeby nie było też że nikt o tym głośno nie mówił


jeszcze pan radny Przemysław Barański prosi o głos Panie radny proszę

[Przemysław Barański] Już ostatni raz dzisiaj także Panie Przewodniczący Panie Starosto Szanowni

radni mam taką prośbę do Komisji Bezpieczeństwa Prawa i Administracji ale

też do wszystkich radnych chciałbym żeby moja Komisja oprócz Komisji

wspólnych lub Komisji naszych takich przedsesyjnych była jeszcze

dodatkowo 30 minut przed sesją bo mamy naprawdę dużo pracy czyli załóżmy mamy

na 10:00 na 9:30 spotkać się bieżące sprawy miesięczne czy też zgodne z

planem naszej pracy żebyśmy przeanalizowali i wdrożyli bo naprawdę

mamy dużo pracy z tą ustawą i musimy pewne rzeczy na bieżąco monitorować

Także proszę o o te pół godziny przed sesją o spotkanie i obecność ewentualnie

też innych radnych jak mają coś do wprowadzenia dziękuję bardzo dziękuję

bardzo nie widzę więcej osób chętnych do zabrania głosu w punkcie 10 punkt 11

informacje i komunikaty Przewodniczącego Rady

Szanowni Państwo w tym okresie między

sesjami dostaliśmy zaproszenie 31 maja odbędą się obchody

80lecia OSP w Gryficach program wydarzenia rozpoczyna się mszą o

godzinie 10:00 o o godzinie 9:00 o godzinie 10:00 jest przemarsz ododdziału

z orkiestrą z kościoła na uroczysty apel na Placu Zwycięstwa w Gryficach

której serdecznie zapraszam w imieniu

organizatorów na to wydarzenie jak i również 7

czerwca odbędą się wchody jubileuszu 80lecia


szkoły chodzi tutaj o naszą szkołę o Chrobrego tutaj również serdecznie

wszystkich zapraszamy do wzięcia w tych

obchodach jest z nami pan mecenas który podczas tej sesji tak cichutko

siedzi że nawet nie zauważyłem że pan jest Panie mecenasie więc pozwolę

pozwolę sobie Pana przywitać już na końcu tak ale to tylko ale chciałem

właśnie powiedzieć że jest to wynikiem tego że jesteśmy zgodni i pan mecenas

nie musiał tutaj reagować podczas sesji to tylko pokazuje jak te obrady w sposób

przede wszystkim kulturalny i zgodny

trwają z mojej strony Szanowni Państwo to wszystko kolejna sesja miejmy

nadzieję że będzie już sesją absolutoryjną czekamy tutaj na

dokumentację termin sesji będzie tutaj uwzględniony przede wszystkim od

Komisji


aha dobrze od Komisji Rewizyjnej więc czekamy na

dokumenty jeżeli będzie sygnał od Zarządu od Komisji że jesteśmy gotowi to

będę zwoływał sesję miejmy nadzieję że ta sesja odbędzie się pod koniec czerwca

i taki termin chciałbym zaplanować ostatni tydzień czerwca na sesję

absolutoryjną pod warunkiem że będziemy tutaj jako Zarząd i ich pani

Skarbnik i i komisje będą już gotowe pan Adrian jeszcze prosi o głos

[Adrian Żoła] Panie Przewodniczący Panie Starosto Wysoka Rado ja tutaj chciałbym poprosić Pana

Przewodniczącego o to żebyśmy na najbliższą sesję zaprosili drużynę SUS

Travel Jedynka Trzebiatów pewnie większość z Państwa wie zostali w sobotę mistrzami

Polski wygrali Ekstraligę w unihokeja i myślę że tak jak dziś tak dziś byliśmy

brawa to powinniśmy być brawa dla tej drużyny i również ją zaprosić bo to jest

nie wiem czy nie jedyny mistrz Polski w grach zespołowych w naszym Powiecie

dlatego myślę że w imieniu Państwa i swoim mogę już skorzystać z tej okazji w

tej chwili im pogratulować ale myślę że na taką indywidualną gratulację

absolutnie zasłużyli

[Łukasz Czyrny] jak najbardziej Panie Adrianie zaprosimy nasze

mistrzynie to co pan Adrian powiedział że jak nie jedyne aczkolwiek zawsze

któreś z naszych drużyn również może być mistrzem Polski miejmy nadzieję że

tutaj nasze wybrzeże Rewalskie kiedyś dosiągnie

tego zaszczytu Panie prezesie tak?


Przeszliśmy płynnie do wolnych wniosków pan Wiceprzewodniczący pan Krzysztof

Malicki prosi o głos bardzo proszę Panie Krzysztofie

[Krzysztof Malicki] Szanowni Państwo pan Przewodniczący już zapraszał na 31 czyli obchody powiatowe

obchody straży natomiast ja zapraszam od dnia wcześniej czyli od 30 na terenie

całego Powiatu Gryfickiego będzie się odbywał festiwal orkiest dętych w gminie

Rewal w gminie Trzebiatów 30 31 jeszcze przed uroczystości przed

uroczystościami związanymi ze strażą zapraszam na rodzinny rajd rowerowy

który organizujemy a od godziny 15:00 na festiwal i 1 czerwca na duży rodzinny

dzień dziecka w Parku na Błoniach dziękuję bardzo

[Łukasz Czyrny] kiedy rajd?

[Krzysztof Malicki] startujemy o godzinie 11:00 31 w sobotę wracamy o godzinie 15:00 jedziemy

trasę 10 km jak zawsze organizatorem jest Gryficka Grupa Rowerów Górskich

oraz Gryficki Dom Kultury

[Łukasz Czyrny] dziękuję z tego z

[...]

z tego co mi wiadomo to pan Wicestarosta już odkurzył swoje Wigry 3 w garażu i będzie

gotowy na pewno na na rajd


dobrze Szanowni Państwo ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w wolnych wnioskach?


myślę że chyba wszystko wybrzmiało co miało wybrzmnieć na dzisiejszej sesji

czekamy tak jak powiedziałem na dokumenty i powoli szykujemy się do

sesji absolutoryjnej Pana Starosty nie było będziemy planować sesję

pod warunkiem że będą wszystkie dokumenty na ostatni tydzień

czerwca tak żebyśmy po prostu no wakacje już zaczęli sesją

absolutoryjną za sobą więc Szanowni Państwo płynnie

przeszliśmy do punktu 13 zakończenie posiedzenia dziękuję jeszcze raz za

uczestniczenie w obradach i widzimy się w czerwcu